Annons:
Etikettfoder
Läst 34 ggr
Draknästets_Reptiler
2023-03-03, 22:36

Fiskarnas foder. Del 4. Frysfoder

Välkommen till nästa del i våran artikelserie om fiskarnas foder. Läs gärna de tre föregående artiklarna också, så ni får en bra helhetsbild på vad våra akvariefiskar faktiskt behöver för att få må bra och leva ett hälsosamt och bra liv. Läs gärna våra övriga artiklar i ämnet.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1551767/fiskarnas-foder.-del-1

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1556371/fiskarnas-foder.-del-2-torrfoder.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1556715/fiskarnas-foder-del-3-vad-man-hittar-i-koket

Det finns flera olika sorters frysfoder. De flesta fungerar på alla arter, men det finns även några som är helt specialanpassat till en viss art.
De sorter man oftast finner i butik är frysta mygglarver. Svarta, vita och röda. Sen finns det också daphnier, oxhjärta,cyclops mfl.

Utöver dessa så finns det även specialblandningar. Det finns en specialmix just för Malawi och en för Tanganyika. Det finns även specialmixer för Discus och även för Kampfisk.

Mygglarver :

Här finns Röda, Vita och Svarta att välja mellan. Svarta och vita kan man ge till de allra flesta fiskar. Det är ett mycket vanligt komplement till cikliders (främst sydamerikanska och centralamerikanska) basfoder och finns i de allra flesta butiker.
Priset ligger på kring 45-50 kr för en karta.

Röda mygglarver är lite omdiskuterade bland akvaristerna. Vissa arter klarar inte av röda mygglarver. De blir förstoppade och kan bli sjuka av dem. Ett exempel är vissa scalarer. De blir förstoppade och jättedåliga av just röda mygglarver. jag har haft Scalarer som blir sjuka av röda, men klarar vita och svarta utan problem. Exakt vad det beror på är det väl ingen som vet bestämt, men den bästa teorin är att just röda mygglarver kommer från smutsiga vattendrag, och innehåller förmodligen ämnen , kanske tom kemikalier, som våra akvariefiskar inte tål.
Däremot så finns det andra fiskar som älskar röda mygglarver, och inte har några problem alls. Botior, slöjstjärtar och barber är några exempel. Finns säkert många fler också.
Röda mygglarver är mycket allergiframkallande för oss människor också. Så vet du med dig att du har kontaktallergier, så skall du undvika Röda mygg helt.

Artemia och Cyclops:

Dessa foder är små ryggradslösa djur som fiskarna hittar naturligt i de flesta habitat. Det passar bra både till riktigt små yngel och även större, vuxna individer.
Detta foder är perfekt till exempelvis Kampfisk.
Finns i de flesta butiker
Jag har märkt att priset kan variera ganska mycket på detta foder. Jag har sett allt från 39.- till 57.- kronor

Oxhjärta :

Precis som det låter så är detta oxhjärta, som är mald och fruset Används oftast till större ciklider. Detta foder används även (om jag inte missminner mig) ofta till Diskus. Oxhjärta grisar dock ner akvarievattnet ganska mycket om det blir liggande, så var noga med att inte ge mer än vad fiskarna äter upp inom några minuter.
Priset ligger på kring en femtiolapp.

Räkmix :

Räkmix 'är ett mycket vanligt frysfoder, som används av väldigt många akvarister, främst de som håller Malawi och Tanganyikacikider, men även andra akvarisster använder räkmixen. Jag använder räkmix i alla mina akvarium, som komplement till basfodret.
Räkmix går att köpa i affären, men det blir billigare och bättre om man gör det själv hemma. De flesta som håller på med räkmix, har hemmagjord. Det finns flera olika recept på Räkmixen, och inget av dem är bättre eller sämre än något annat.

Bra recept på räkmix: https://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Nu har ni fått läsa lite om vilka olika frysfoder som finns. Vi har i princip bara gjort en summering av några som finns i handeln. Det finns flera olika sorter till, kolla i din butik vad de har för utbud :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2023-05-07, 13:09 av Draknästets_Reptiler
Annons:
Upp till toppen
Annons: