Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 75 ggr
A
1/20/23, 5:03 PM

Att starta upp ett gammalt akvarium

Jag har planer på att starta upp en familjemedlems gamla akvarium som har stått tomt i 5+ år. Jag är dock total nybörjare inom akvaristik och har därför massor av frågor innan jag drar igång.

Rengöring av gammalt akvarium
Akvariet har som sagt stått och samlat damm i flera år. Dessutom blev det inte städat när sista invånarna försvann, därmed är det rätt snuskigt… Så hur gör jag för att rengöra på bästa sätt? Vad gör jag med sanden, etc?

Utrustning
Om jag mätt rätt är akvariet 60x30x30 cm, alltså 54 liter, och av märket Juwel. Då även all utrustning är flera år gammalt undrar jag om det värt att försöka med tillhörande filter, lysrör m.m. eller är det bättre att skaffa nytt? Hur vet jag vad som passar om jag skaffar nytt och vart hittar jag de nya delarna?

Inredning
I akvariet skulle jag gärna använda stenar, rötter och riktiga växter.
Vart införskaffar man sig stenar och rötter? Är det köpa som gäller eller kan man plocka utifrån? Om man kan plocka är det då på land eller i vattendrag man ska göra det?

Från när akvariet var igång har jag hört att vi har rätt hårt vatten. Påverkar det vad jag kan inreda med eller vilka arter som kommer att trivas?

Jag har skissat på att inreda enligt bifogad bild där det såklart ska in växter. Funderar på att plantera på/mellan stenarna i stenröset, eventuellt en rätt kortväxt planta på roten och sedan en ”skog” av längre växter som kan dölja filtret.
Tips på passande växter eller andra förslag för inredningen är jag tacksam för!

Invånare
Jag har läst runt på forumet och era rekommendationer gällande olika arter. Har förstått att storleken på akvariet är en kraftig begränsning men drömmen skulle vara att ha 2-3 arter i det. Om det fick plats skulle jag då vilja att det var en art med stimfiskar (ex. Rasboror och tetror) och en som fungerar i par eller liten grupp.