Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 75 ggr
A
1/20/23, 5:03 PM

Att starta upp ett gammalt akvarium

Jag har planer på att starta upp en familjemedlems gamla akvarium som har stått tomt i 5+ år. Jag är dock total nybörjare inom akvaristik och har därför massor av frågor innan jag drar igång.

Rengöring av gammalt akvarium
Akvariet har som sagt stått och samlat damm i flera år. Dessutom blev det inte städat när sista invånarna försvann, därmed är det rätt snuskigt… Så hur gör jag för att rengöra på bästa sätt? Vad gör jag med sanden, etc?

Utrustning
Om jag mätt rätt är akvariet 60x30x30 cm, alltså 54 liter, och av märket Juwel. Då även all utrustning är flera år gammalt undrar jag om det värt att försöka med tillhörande filter, lysrör m.m. eller är det bättre att skaffa nytt? Hur vet jag vad som passar om jag skaffar nytt och vart hittar jag de nya delarna?

Inredning
I akvariet skulle jag gärna använda stenar, rötter och riktiga växter.
Vart införskaffar man sig stenar och rötter? Är det köpa som gäller eller kan man plocka utifrån? Om man kan plocka är det då på land eller i vattendrag man ska göra det?

Från när akvariet var igång har jag hört att vi har rätt hårt vatten. Påverkar det vad jag kan inreda med eller vilka arter som kommer att trivas?

Jag har skissat på att inreda enligt bifogad bild där det såklart ska in växter. Funderar på att plantera på/mellan stenarna i stenröset, eventuellt en rätt kortväxt planta på roten och sedan en ”skog” av längre växter som kan dölja filtret.
Tips på passande växter eller andra förslag för inredningen är jag tacksam för!

Invånare
Jag har läst runt på forumet och era rekommendationer gällande olika arter. Har förstått att storleken på akvariet är en kraftig begränsning men drömmen skulle vara att ha 2-3 arter i det. Om det fick plats skulle jag då vilja att det var en art med stimfiskar (ex. Rasboror och tetror) och en som fungerar i par eller liten grupp.

Har jag förstått rätt att till exempel ett stim med tetror kan bromsa ökningen av levandefödare något?
Borde man ha algätare? Vilka passar då bäst; otocinclus, snäckor eller räkor?
Behövs det sandsnäckor för att dra ner näringen till växternas rötter?

Jag tar gärna emot tips på vilka arter ni skulle kombinera och hur många individer av dem ni skulle hålla.

Tacksam för alla svar jag kan få och har full förståelse för att man kanske inte orkar svara på alla frågorna jag har.

Annons:
A
1/20/23, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Bild på hur det ser ut nu

A
1/20/23, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

”Skiss” på förslag till inredning

  • Redigerat 1/20/23, 5:06 PM av Akipaki
Nephi
1/20/23, 5:22 PM
#3

Välkommen hit!

Kan säkert ha missat något i mitt svar men här kommer en början 😁

Den gamla sanden skulle jag kastat, blev den inte rengjord direkt så skulle jag inte vilja ta reda på det senare 😅

Börja med att kolla så Akvariumet är helt! Ställ det plant och fyll det med vatten och låt stå några dagar
Akvariumet skrubbar du rent med en vanlig kökssvamp, du kan använda utspädd klorin som rengöringsmedel. För att få bort kalkavlagringar så har jag för mig att citronsyra (utblandat i vatten) fungerar bra ☺️

Fungerar pump och lampa så skulle jag bara bytt filterpatronen i pumpen.

Stenar går att plocka ute, brukar rekommenderas att välja stenar som inte glittrar. Ge sen dem en rejäl skrubb så är det bara att köra på 😁

Det ska gå att plocka grenar ute men vissa trädslag ska undvikas, och då jag inte har koll på det brukar jag köpa i butik☺️

Till ett 54L rekommenderar jag absolut en kombo av rasboras och räkor. Några endlers hanar om man vill ha något ”huvudnummer” men inte honor för då kommer akvariumet bli överfullt fort!

Hårt vatten har jag däremot inte så bra bra koll på 😅 Så vi låter någon mer kika in om förslag och tankar om det


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
1/20/23, 5:23 PM
#4

Sanden kan tvättas igenom och använda igen. Lägg i hink, bäst är liten mängd åt gången och skölj ordentligt. Men beroende på hur skitig den verkar kan det ju vara lättare att skaffa nytt.

För akvariet kan du använda en vit kökssvamp (som är gjord för glas, inte de med grönt på sig då de kan repa), för att lättare bli av med kalken på rutorna kan du blanda lite citronsyra med varm/hett vatten och gnugga på (är det extremt mycket kalk kan du göra lite mer som en pasta och stryka på och låta ligga en stund då brukar det vara lätt att få bort kalken.

Angående filter så plocka isär det och gör rent och testa i en hink om det funkar. Fungerar det kan det dock vara värt att skaffa nytt filtermaterial till den (speciellt om det är svampfilter).

Eftersom akvariet stått tomt så länge skulle jag också rekommendera att du ställer det plant på ett ställe som tål vatten (tex i badrummet) och fyller upp med vatten och låter stå minst ett dygn och se så det inte läcker någonstans.

Lysrör kan du börja med men det är svårare att få tag på akvarieanpassade lysrör så det kan vara värt att kolla på byte till LED (vet att juwel har saker som brukar passa deras akvarium och det borde gå att byta belysningen) om inte annat för att det i längden kan vara mer ekonomiskt.

Inredning brukar säljas i djuraffärer (speciellt om de har fiskavdelning). Att plocka ute kan vara lite vanskligt om man inte har så stor koll på mineraler och bergarter då vissa kan innehålla en del metaller och mineraler som inte är bra för fiskarna. Men ser ju ut att vara några stenar redan i akvariet du kan använda.
Rötter är också svårt då man inte vill att de ska ruttna (och i början brukar de dessutom flyta innan de blivit helt genomdränkta vilket kan ta tid).

Mossa på rot tycker jag är fint och brukar funka väldigt bra. Även kolplanta/java ormbunke gillar att växa på rötter.De är ju båda väldigt enkla tacksamma växter. Vilka växter man kan ha beror ju bla på vad för ljus man har och om man vill köra med näringstillskott och grejer.

I ett så litet akvarium skulle jag kört på räkor och/eller snäckor som städpatrull. Att börja med några räkor (av lättare sort) eller snäckor är också en bra start för akvariet när man kör igång det. För start av akvarium gäller det att gå långsamt fram (om man inte redan har akvarium igång där man kan sno filtermedia och liknande) för att minska problem och risk för massdöd (men är några andra på forumet som är bättre på det där med vattenvärden och grejer och kan förklara allt sånt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
1/20/23, 10:02 PM
#5

Du har redan fått jättebra svar och härligt att du är så pass påläst! 😀

Angående hårt vatten så gäller det att ha koll på huvudsakligen två saker: Dels att det är ännu viktigare att ha koll på att inte övermata och ha extra koll på nitrit- och ammoniumnivåer. Sen andra saken är att undvika stenmaterial och andra material som kan höja hårdheten och pH-värdet ännu mer.

Visst ja, en tredje grej är att de flesta växter inte trivs så bra i hårt vatten tyvärr, men det finns ändå en hel del som säkert kommer funka eftersom de inte är jättekräsna. (Börja med växter som är klassade som enkla.)

Jag tipsar om att skaffa ett testkit med tester redan nu och kolla hur du ligger till med vattnet från kranen (om det är det du tänkt använda).

Trä. Jo jag har läst nånstans att det enda täslaget som vi har naturligt i Sverige som inte ruttnar i vatten är ek. Känns lite lättare med sånt man köper, och det är en bra idé, om du har högt pH, för trä brukar hjälpa till att sänka pH.

  • Redigerat 1/20/23, 10:07 PM av fluffis
Draken
1/20/23, 10:06 PM
#6

#0: Välkommen hit, hoppas du skall trivas här med oss.

Du har fått bra svar här ovan, så jag har inte något vettigt att tillägga 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
1/23/23, 1:21 PM
#7

Vill bara tillägga att jag är imponerad över hur bra du har läst på. Toppen 😀👍

Draken
1/24/23, 8:31 PM
#8

#7: Håller med 🙂👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: