Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarium-och-fiskarnano
Läst 104 ggr
Ellrose
2023-01-13, 09:48

Pump till akvarium

Hej, har fått tag på ett akvarium dock finns det ej någon vattenpump till det. Vad för pump skulle ni rekommenderar det är ett 30 liter.

Jag vet inte än vad jag vill ha i det men lutar åt lite växt och räkor, kanske någon snäcka som funkar. Har kollat in Kampfisk med men tycker själv att 30 liter är litet men det är ju okej till en Kampfisk.

Eller finns det någon annan sorts fisk som funkar?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Maleficum
2023-01-13, 10:19

Kör du bara med växter och räkor (tex Neocaridina räkor (tex körsbärsräka) som är väldigt enkla men finns massor av häftiga färger) skulle du kunna köra utan pump (så länge du inte ska försöka avla fram stora mängder räkor och över matar).

Jag har själv ett 30 liters (kub) akvarium igång med räkor (och enstaka vildguppy som tillfälligt bor där) och växter utan pump eller värmare.
Har bränd lera i botten (ganska tjockt lager) som fungerar som filter och växter, både akvarieväxter samt gullranka som sitter med enbart rötterna i akvariet och även nu några ampelliljor som fått sitta och rota sig i akvariet.

Men, som alltid med speciellt små akvarium, behöver man ha koll på vattenvärdena. Att göra små vattenbyten oftare är bättre än att göra stort vattenbyte sällan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2023-01-13, 10:21

Antingen ett aqua-el pat mini (brukar vara standard till så små) eller ett luftdrivet svampfilter ☺️

30L fungerar till Kampfisk men rekommenderar definitivt större till dem, beror på hur mycket tid du vill lägga på att underhålla fisken och underhåll av akvarium 😅

Räkor eller mosquitorasboras (eller andra rasboras i samma storlek) fungerar bra i 30l
Rekommenderar definitivt räkor 😁

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

• Redigerat 2023-01-15, 20:57 av Nephi
Ellrose
2023-01-14, 00:32

Luftdrivet svampfilter har jag aldrig hört talas om. När jag hade fisk +10-15 år sedan så fick man allt med när jag köpte det och det var en vattenpump stor o klumpig.

Det akvariet jag fått tag på är ett AQUAEL på 30liter.

Vilket svampfilter skulle di valt #2 känns bättre att ha ett en att inte ha något som får till lite rörelse i vattnet och filtar.

Har sett så många räkor i olika färger och kan få tag på det lätt då en vän till mig har miljontals och tänkte göra sig av med ett par.

Om man väljer räkor kan man ha någon snäcka då med?

RandomNameGenerator
2023-01-14, 03:55

Jag har liknande funderingar. Eller rättare sagt hur man vet man vilken luftpump som är rätt dimensionerad. Till innerfilter står det ofta det passar till detta litermått.

Jag har tre luftpumpar hemma.
Marina 75 (60 l/h står 50-100l/h)
Aqua puls 80 (hittar ingen info men antar 80l/h)
Rena 101 (riktigt gammal vet ej ??? l/h)

tycker det inte följer något logik riktigt,
En del luftpumpar har ju jättehög liter per timme och så

fluffis
2023-01-14, 11:46

Jag har en Aquael mini-pat i mitt 30-liters. Man kan reglera flödet i tre (tror jag) nivåer. Jag brukar inte vara mycket för att rekommendera fisk i så små akvarier men jag har själv flyttat dit mina mosquitorsasboras. De är så små! 😀 Jag har även orangea sakura-räkor och några enstaka (3-4) amanoräkor av modell mindre. Dessutom går där fem hornsnäckor. De är små, fina och hjälpsamma 😀

Jag önskar verkligen att jag hade kunnat köra utan filter men det går inte med mitt värdelösa vatten. Jag funderar till och med på att börja ta vatten från jobbet.

5ara
2023-01-14, 17:13

Jag kör också Aquael pat mini i alla våra mindre akvarier 30-70 liter. Tycker den är tyst och bra. Den medföljande filtersvampen brukar jag dock byta ut mot ett dubbelt svampfilter. I vårt 30-liters har vi Neos, sandsnäckor och lite posthorn.

Annons:
Ellrose
2023-01-14, 22:35

Får nog kolla in det där Aquael mini-pat. Har du bild på hur du bytt? Samt vart du köpt det dubbla.

Neos vad är det för fisk? Ända jag tänker är Neontetra.

Nephi
2023-01-14, 22:39

Neos är neocaridna, räkor 😉

jag har gjort samma modifikation på mitt aqua el pat mini :)

Nephi
2023-01-14, 22:52

Aquael - Pat Mini innerfilter med justerbart flöde 50-400l/t, och riktning av utblås, passande i Nano akvarium 10-120L, populärt filter i räkakvarium.
Ellrose
2023-01-15, 19:16

Kollat in filmen hur montering går till, alltså trodde det skulle var svårt och så men det ser lätt ut. Så nu blir det kolla priser vart man kan hitta delarna till bäst pris.

Ellrose
2023-01-15, 19:18

Om man vill ha snäckor och räkor eller fisk är det okej med sand?

Har gnagare sen innan och använder Julas sand som jag för mig jag för mig folk har i akvariet. Gillar det mer än grus

Ellrose
2023-01-15, 19:24

Växter vad kan man köra där för att dom inte ska bli förstora eller ska man våga klippa lite då och då.

S
2023-01-15, 19:38

Jag har hört att många använder julas blästersand till akvarier. Själv kör jag biltemas sand (vanlig sand, inte blästersand) och den funkar också bra. Det ser ut som om både mina Ancistrus och mina snäckor uppskattar att få gräva lite i mjuk botten :)

Växter får man ansa med sax då och då för att hålla dom i den storleken man vill ha.

Annons:
Nephi
2023-01-15, 20:56

Många fiskar föredrar sand över grus 😊
Personligen föredrar jag bränd lera då det hjälper med filtrering och vattenkvaitet.

Rekomenderar stängeläxter för dem är bara att klippa på mitten och plantera ned den andra halvan när dem blir för långa

• Redigerat 2023-01-15, 20:58 av Nephi
Upp till toppen
Annons: