Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 131 ggr
M
2023-01-10 20:26

Fisksort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffade för en månad sedan 2 nya fiskar, men kommer inte ihåg vilken sort det är. De har nu fått yngel och jag skulle gärna vilja läsa på om hur jag tar hand om dem. Finns det någon som kan hjälpa mig?

Annons:
Nephi
2023-01-10 20:41
#1

Det är en dvärgciklid, man jag inte alls komma på vad dem heter just nu. Kanske en apistogamma av något slag?

Draken och Moalm är super på Ciklider så hoppas en av dem kikar in snart eller att någon annan har koll 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2023-01-10 20:43 av Nephi
Maleficum
2023-01-10 20:48
#2

De är palettciklider du har. Väldigt enkla att få yngel med och de brukar sköta det mesta bra på egen hand :)

Vad jag minns så kan hanarna vara ganska revirhävdande så när ungarna blivit stora kan de behöva flyttas om akvariet är för litet för att få plats för alla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2023-01-10 20:52
#3

#2: Det är så dem heter! 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2023-01-10 21:08
#4

Det är palettciklider. De är både territoriella och aggressiva, särklillt under lek och yngelvård.

Är akvariumet för litet, så finns risken att de tar över hela, och dödar allt dom kommer för nära.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RandomNameGenerator
2023-01-11 04:31
#5

Jag har också palettciklider.
Men jag har en annan fråga handlar om yngel och liknande.

Mina paletter har fått ungar nu dom simmar runt med dom i mitt akvarium och är ganska revirhävdande mot övriga fiskar. Men inget allvarligt egentligen det är ganska fredligt.

Men vad gör man med ynglena sedan. Hur länge kan dom vara kvar i samma akvarium? Kommer yngel från samma kull, dvs syskon att bilda par med varandra om dom får vara kvar eller måste det vara från en annan pappa o mamma?

När kommer nästa kull? Det gick väldigt fort för dom att få sin första. Och jag har inte haft fiskar förr så vad gör man med alla yngel? Sedan :)

Draken
2023-01-11 12:23
#6

#5: Sälj eller skänk bort ynglen. Låt dem vara kvar med föräldrarna, det kan vara jättesvårt at bli av med ynglen. Palettciklider är väldigt lättlekta, så det är inte direkt någon brist på dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
RandomNameGenerator
2023-01-11 12:59
#7

#6: Precis. Ok. Men man kan ha dom i samma akvarium tills dom blir könsmogna. Hur funkar det? För det kommer ju bli trångt till slut med tanke på hur lättlekta dom är. Nu är dom kanske två veckor gamla max. Har inte riktigt koll på räkningen men ungefär.

M
2023-01-11 20:00
#8

Tack!

Draken
2023-01-12 09:27
#9

#7: Det är svårt att säga vad andra skall/bör göra, men jag skulle ha låtit dem vara kvar i akvariumet. Jag skulle ha låtit dem vara kvar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

RandomNameGenerator
2023-01-20 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Två kort jag har tagit. Palettciklid och yngel.
Det är roligt att fota fisk!

5ara
2023-01-23 13:35
#11

#10 Fina bilder du har fått till 🙂

Draken
2023-01-24 20:20
#12

#10: Jättefina bilder. Inte lätt att fota små yngel, men du hade lyckats bra där 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: