Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarium-och-fiskarakvariumnanofiskzebrafisk
Läst 246 ggr
E
1/4/23, 10:40 AM

Behöver hjälp med zebrafiskar

Hej jag köpte 5st zebrafiskar den 29/12 2022 till en början gick det bra men efter bara några få veckor märkte jag att en av honorna började gömma sig bakom värmaren och när jag matade fiskarna försökte hon äta med vågade inte men hon fisk lite mat nästan varje dag men efter ca 3 veckor så hittade jag henne och en till som inte hade några symtom innan döda i samma växt. Tyckte det var jättekonstigt men sen i slutet av november hittade jag en hane död på botten utan några teven eller symtom innan. Det dröjde jag någon vecka eller 2 innan jag märkte att den ena honan började vara nära botten och dagen efter dog hon. Nu har jag var en hane kvar tyvärr har haft han i ca en månad då jag inte viljat köpa fler ifall det var smittsamt men nu är frågan vet nån varför alla dött och är det värt att köpa fler zebrafiskar så slipper han vara själv isåfall vad behöver jag tänka på?

Annons:
fluffis
1/4/23, 11:52 AM
#1

Det har ju bara gått knappt en vecka sen den 29 december så jag får inte riktigt ihop det.

Hur som helst. Var akvariet nystartat? Har du koll på vad nitrit är och har testat för det?

Draken
1/4/23, 12:18 PM
#2

Kolla nitritvärdet i akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
1/4/23, 1:23 PM
#3

Oj menade 29 oktober
Har lite koll på vad nitrit är men ska kolla noggrannare på det men vart finns sånt och köpa är det på djuraffärer?
Hade haft fiskar i det några månader där i men tyvärr fick alla tropedsjulan så jag startade om det

Draken
1/4/23, 2:09 PM
#4

#3: Du köper nitrittester på djuraffärena. men kör dropptester.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
1/4/23, 3:21 PM
#5

Tack ska nog köpa det imorgon men är det inget nitrit borde jag köpa fler fisk kompisar till min ensamma fisk denna vecka?

Draken
1/4/23, 4:59 PM
#6

#5: Hur mår den som är kvar ? Har du inte nitrit så borde du kunna släppa ner nya fiskar, men frågan är ju varför de dog av. Det kan vara ålder, men testa med två tre stycken först. Funkar det bra några dagar, så kan du fylla på stimmet.

Gör gärna ett vattenbyte också. Kanske 20-30%

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
E
1/4/23, 7:55 PM
#7

Okej men jag vill nog inte ha fler än fem då jag inte vill ha så många så tror du det skulle funka och köpa fyra direkt om det inte än nån nitrit

E
1/4/23, 7:56 PM
#8

Min ensamma fisk mår väldigt bra

fluffis
1/5/23, 7:08 AM
#9

#3 okej.

#7 Eftersom sebrafisken är en stimfisk så vill den simma med kompisar, helst tio eller fler men som allra minst sex brukar man säga. Hur stort är akvariet? Dock säger jag som Draken i nuläget, ta det lugnt och börja med några enstaka fiskar. Det kan gå väldigt snabbt om du har problem med nitrit.

E
1/5/23, 9:12 AM
#10

Okej då tar jag ett nitrit test och sen bara köper 2-3 zebrafiskar och sen köper jag fler efter några veckor om jag ser att det går bra. Akvariumet är ca 35l därav vill jag inte ha så många fiskar

Draken
1/5/23, 10:33 AM
#11

#10: 35 liter är för litet för Zebrafiskar. Det är en väldigt aktiv fisk och behöver mer utrymme. Jag skulle säga minst 60 liter och rektangulärt akvarium till dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
1/5/23, 11:15 AM
#12

Jaha okej jag trodde det var 25 l för dom då jag läste det på Zoopet men kan det vara därför dom inte mått så bra då eller vad tror ni?

E
1/5/23, 11:47 AM
#13

Testade nu akvarium vattnet och det var inget nitrit i
Sen gjorde jag lite andra tester som är:
Nitrat: 0
Karbonat hårdhet (KH): 0
PH: 6,8
Klor: 0
Är detta bra?
Gjorde ett test på total hårdhet också men förstod mig inte på det men är det något viktigt man behöver veta?

Annons:
fluffis
1/5/23, 4:49 PM
#14

#12: På zoopet står det minst 30 liter men jag tycker det känns alldeles för litet. Dock så brukar inte fiskar dö sådär knall och fall pga att det är för trångt.

Vad är det för tester du tagit? Det stämmer inte riktigt… Känns som märkliga värden. Bland annat KH på 0 känns inte bra. Om nitrit är 0 så borde nitrat öka. Är du säker på att du gjort rätt? Har du vanligt kommunalt vatten? Vad har du för bottensubstrat?

Jag kan rekommendera JBLs dropptester.

E
1/5/23, 6:13 PM
#15

Okej, jag tog test stickor då det inte fanns drop test i min djuraffär.
Men jag kan nog ha gjort fel då detta var första gången jag gjorde ett test och bara chansa då jag inte tyckte jag hittade så jätte bra information om hur man gjorde
Har vanligt kommunalt vatten och grus som bottensubstrat är inte riktigt säker på vad jag har exakt

E
1/5/23, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är resultaten jag fick kanske en dålig blod men nitrat är längst upp och nitrit under det blå och lila är GH men det förstod jag inte, grönt är pH, orange är KH och sista som är gul är klor

Nephi
1/5/23, 8:16 PM
#17

Är både nitrit och nitrat noll så är risken att du har fullt av amoniak i vattnet istället, mycket giftigt
Ta ett test till för att dubbelkolla och gör sen vattenbyten

Rekommenderar att du sen lämnar tillbaka zebrorna sen och skaffar invånare som passar bättre i 35L (typ räkor eller rasboras)😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

E
1/5/23, 8:46 PM
#18

Ska nog testa igen imorgon då jag tror jag kan ha gjort fel när jag testade vattnet
Men några tips eller så man behöver tänka på när man testar vattnet? Och vad är det egentligen det ska stå på för som jag fattat det ska det så på:
Nitrat: under 25mg
Nitrit: 0 eller
GH: vet inte riktigt nån som vet?
KH: 4-12
PH: 6-8
Klor: 0

E
1/6/23, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Gjorde om testet idag och då fick jag:
Nitrat: 0mg
Nitrit: Ok alltså 0
Karbonat hårdhet: 4 eller 5 vet inte riktigt men det såg ut att vara mellan 3 och 6
PH: 6,8
Klor: 0

fluffis
1/6/23, 11:18 AM
#20

Instämmer med #17 och det är nog en bra idé att skaffa ett test för ammoniak. Jag rekommenderar fortfarande dropptester.

Annons:
E
1/6/23, 11:23 AM
#21

Okej finns det att köpa i vanliga djuraffärer?
Har försökt kolla lite vad ammoniak är för något men hittar inte så mycket skulle någon kunna förklara?
Tack för svar☺️

  • Redigerat 1/6/23, 11:31 AM av Ebbas08
Nephi
1/6/23, 11:29 AM
#22

#21: Arken zoo brukar ha, samt dem flesta butiker som säljer fiskar brukar ha


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

E
1/6/23, 6:54 PM
#23

Har försökt kollat upp vad ammoniak är för något men förstår inte riktigt någon som vet och skulle kunna förklara lite om det?☺️

S
1/7/23, 12:39 AM
#24

Den här videon beskriver ganska väl amonium/amoniaks roll i akvariet, hur det uppkommer och hur det försvinner.

https://youtu.be/jxC650tOSYM?t=2486

(du kan börja titta från markeringen)

Kent Andreasson håller föredrag om Vattenkemins betydelse i akvariet.
E
1/7/23, 8:12 AM
#25

Tack så mycket 🙏

E
1/7/23, 12:31 PM
#26

Hej var nyss på djur affären för att köpa ett amoniak test men där sa dom att om nitrit och nitrat var på noll så var det bra och att det är precis så som det ska vara

Men frågan är ju varför alla förutom en fisk dött. Kan det ha varit att det funnits nitrit eller liknande i vattnet men det försvunnit och det är därför min fisk jag har kvar mår bra?

Draken
1/7/23, 12:42 PM
#27

#26: Är både nitrit och nitrat noll, då är det mest troligt att du har höga värden ammoniak i akvariumet. Säg bara att du vill ha ett ammoniaktest. Man skall inte lyssna riktigt på djuraffärena ibland.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
E
1/7/23, 12:56 PM
#28

Okej tack får nog göra det☺️

Upp till toppen
Annons: