Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 35 ggr
R
12/18/22, 4:00 PM

Hudparasiter - råd kring behandling

Jag behöver lite snabba råd med hur jag ska tänka här.. 🐟

Jag har 2 guppyhanar, 3 honor och 6 yngel som nu är drygt 2 månader. Honorna har gått i ett eget 54 L kar, hanarna + ynglen likaså.

Två av honorna började i förrgår uppvisa avvikande beteende såsom att slänga kroppen mot sanden för att klia sig samt simma upp och ner längs kanten på akvariet. De flyttades direkt till karantänkaret där de behandlades med salt dygn 1 och sen Sera Omnipur. Idag var jag förbi djuraffären och fick med mig Sera Tremazol som är lite bredare.

Nu såg precis att en av hanarna i andra karet hade samma beteende så även han flyttades över till karantän.

Nu till frågorna, honan som går kvar själv i sitt kar uppvisar inga symptom, inte heller ynglen eller den andra hanen.

▪️Behöver jag behandla alla ändå ifall det är smittsamt och troligt att det insjuknar också?
▪️Ska de isåfall behandlas med de andra i karantän eller i sina resp kar?
▪️Hur gör jag med substrat osv, måste jag tömma alla kar på all inredning/substrat vid ev behandling i deras hemkar pga risk för missfärgning osv? (Som Omnipur/Mycopur ger..) Eller ska det göras för att rengöra från ev parasiter oavsett?
▪️Innan jag tillsätter Tremazol, behöver jag tömma karantänkaret på allt vatten pga att Omnipur redan är tillsatt eller räcker det med en mindre mängd? Går de kombinera dvs eller jobbar Tremazol bäst helt själv?

▪️Jag har även yngel som är ca 3,5 vecka och som just nu går i en balja på 20 L, med luftpump och värme. Ifall jag tänkt flytta de till karet honan går i och hon får gå med de äldre ynglen + en hane, måste då allt tömmas för att undvika risk för ev smitta eftersom de sjuka honorna gått där..?

Annons:
Draken
12/20/22, 10:03 AM
#1

Det är väl lite onödigt att köra medicinkur på de som inte uppvisar symptom, men kör i lite exotonsal i de karen, det är bra och stöttar upp immunförsvaret.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: