Annons:
Läst 132 ggr
S
2022-12-08 13:36

Sjukdom - svamp??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!!
Först trodde jag att det var fenröta eftersom ryggfenan vittrade sönder och orsakat ett slags sår på ryggen. Nicholai, som han heter, låg mest i flytväxterna och andades luft i karantänkaret. Jag medicinerar eSHa2000 sedan några dagar och handmatar. Idag är han pigg! Simmar och äter duktigt MEN då ser jag också att han är ljusaktigt fläckig runt munnen:gälen:hakan. Vad kan detta vara? Röta? Svamp? Ska jag fortsätta m eSHa2000 eller rekommenderas nåt annat ?? Jag tror vi fixar detta; han har fått krafterna tillbaka, men vill fortsätta med rätt medicin om jag gör fel nu + förstå vad han har drabbats av så jag förstår roten av det onda.
Tacksammaste ❤️🐠

Annons:
Nephi
2022-12-08 14:07
#1

Kör en kombi kur med Esha2000 och EshaExit 😊 det brukar få iordning på det mesta

Rekommenderar sen katappa Löv och alkottar som förebyggande för framtiden ☺️ ger stöd till slemhinnorna som skyddar fisken och stärker immunförsvaret, samt hjälper till att efterlikna kampfiskens naturliga miljö. Brukar rekommenderas för Kampfiskar med långa fenor


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2022-12-11 11:42
#2

Det ser ut som svamp.

Håller med ovanstående angående behandling.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2022-12-11 23:12
#3

#1: tusen tack och lessen för sen respons - det är sjukstuga härhemma för fler än kampfisken. Han har fortfarande vit fläck och något fjäll som pekar ut på ”hakan” - men äter med god aptit och i dag när han fick syn på den grönblå färgen av eSHaEXIT fällde han ut gälarna och skulle gå till attack😃 så jag väljer att se det som gott tecken (från att ha legat på sidan i en flytväxt med ena ögat ovanför ytan (har dock välförslutet lock på karantänkaret så han är inbäddad i fuktig luft). Nu ska jag rigga upp ett 100 liters biotopakvarium som jag hoppas han kan flytta in i om en månad! Så evinnerligt tacksam att få stöd från dig och denna hemsida🤗

S
2022-12-11 23:14
#4

#2: tusen tusen tack - utan era kloka råd känner jag mig mycket ensam!! Nu hoppas jag det går på rätt håll.

Draken
2022-12-16 10:43
#5

Lyckas till 🙂

Berätta gärna hur det går.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2022-12-28 21:36
#6

#5: Tack för att du frågar!! Min mamma blev inlagd på sjukhus så jag tappade koll på mail och annat - därav denna sena respons.
Jo, Nicholaj mår mycket mycket bättre. Ryggfenan håller på att växa ut igen och inga konstiga fläckar längre. Jag är så så tacksam för all vägledning jag fick - det var helt avgörande. Om några veckor flyttar han in i ett nytt 80 liters kar med biotopkaraktär och gömmor. Spännande start på 2023!
Gott Nytt År till dig och andra på iFokus akvarium 🌟🐠

Annons:
Draken
2022-12-29 09:51
#7

Hoppas att din mor kryar på sig snabbt. Och skönt att Nicholaj är på bättringsvägen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2022-12-29 10:35
#8

Vad skönt att han mår bättre! 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

S
2023-01-03 22:16
#9

#8: ursäkta att jag stör igen - MEN jag funderar här om det är möjligt att föra över bottensubstratet från gamla karet (som fortfarande är i gång) men där Nicholaj insjuknade till det helt nya som jag ska rigga igång för att reducera cykeltiden (ammon/nitrit/nitrat). Just nu simmar han på i sitt karantänkar men jag vill ge honom ett nytt hem snarast. Riskerar jag att föra över orsaken till svampen han drabbades av om jag använder det gamla bottensubstratet (som kompletterar nyinköpt vulkansubstrat och ny sand) - eller måste vi tålmodigt invänta 4-6 veckor? Eller skulle det räcka/fungera med att använda samma pump och filter han har i karantänkaret?
Bara om det finns tid och möjlighet att svara. Tack!!🐠❤️

Draken
2023-01-04 12:15
#10

Svamp beror oftast på att fiskarna har fått en skada som det bildas svamp i. Så jag tror inte att bottensubstratet i hans gamla akvarium skall vara något problem.
Det är jättebra att använda både substrat och pumpar från inkörda akvarium.

Men du behöver inte vänta fyra till sex veckor innan du flyttar över honom. Se till att tempen är bra, sedan kan du flytta över honom. Mata sparsamt och håll koll på vattenvärdena 🙂 Det är en fördel att ha någon snäcka som tar hand om eventuell överbliven mat på botten .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2023-01-04 12:30
#11

#10: tack för detta! Då gör jag så - skapar nytt med det äldre substratet och pump. Jättebra - både jag och Nicholaj är nog trötta på karantänet har beställt nya växter från godhems zoo så ser fram emot detta.
Tack!!!🌱🐠

Draken
2023-01-04 12:31
#12

#11: Visa gärna bild när det är klart med växter 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2023-01-04 12:54
#13

#12: ja det ska jag göra 😃👍🏻

Annons:
S
2023-01-13 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Hej igen!
Här kommer bild på nya akvariet med Nicholaj (vars ryggfena växer på jättefint). Nu är allt nyplanterat så det blir ju lite mer ”djungel” så småningom. Jag gav upp idén med ett strikt biotopkar - Nicholaj är ju knappast vild, men det blev växter med sydost asiatiskt ursprung förutom Echinodorus som fick hänga på från karantänkaret eftersom han gillar att sova i den. De andra växterna är:
3st Nymphoides hydrophylla Taiwan
4st Murdannia keisak
2st Ceraropteris thalictroides
Jag kommer inte introducera fler fiskar tyvärr - den mest anspråkslösa snäckan som redan kryper runt och förhoppningsvis får alger att käka snart provocerar kampfisken emellanåt riktigt ordentligt. Så jag tänker att denna adrenalinkick räcker väl.
Hoppas det utvecklas på rätt håll med växter och glad fisk.

S
2023-01-13 09:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

..och från andra sidan. Växtbelysning och emellanåt kompletterande vit led.

Draken
2023-01-14 11:57
#16

Jättesnyggt inrett 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2023-01-14 13:59
#17

Ser jättehärligt ut 😀

S
2023-01-15 10:36
#18

#16: TACK!!

S
2023-01-15 10:36
#19

#17: TACK!!

Upp till toppen
Annons: