Annons:
Läst 120 ggr
[Aggeanka]
2022-11-30 17:19

ingen pump eller värmare?

Hej!
Tanken med mitt akvarium i början var att enbart ha räkor men tyckte de va lite kul med fiskar så har nu köpt några till mitt nystartade 30l akvarium.
Har varit på södermalms akvarieaffär och fått massa tips och bland annat att jag inte behöver pump eller doppvärmare. Har alltid haft akvarium med pump och doppvärmare så blir lite rädd att jag gör fel.
Fiskarna verkar trivas och även växterna. Har en sand som ska vara jättebra av lera och tempen ligger stadigt på 22 grader.

Är det något jag bör tänka på? Hur ofta ska jag byta vatten? Ge mig alla tips ni har.

Annons:
Maleficum
2022-11-30 17:56
#1

Jag har flera akvarium utan pump och värmare (de flesta är dock större) utan problem (har bränd lera, funkar som filter, i botten i två men annat botten material i de andra).
Hur ofta vatten behöver bytas beror på akvariets storlek, mängden växter, mängden invånare, hur länge akvariet varit i gång, hur mycket och ofta invånarna matas.

Jag har i de flesta akvarierna även krukväxter (främst gullranka) som växer med rötterna i akvariet som hjälper med att hålla nere överskottsnäring i akvariet.

Har du tester så du kan testa vattnet? Isf ha lite koll på värdena och börja med att byta lite vatten minst en gång i veckan och sen anpassa om det behövs.
Är det verkligen nystartat (typ senaste dagarna) så kan det behöva bytas vatten lite oftare första veckorna innan bakterierna hunnit växa till sig i leran och sen mata väldigt sparsamt i början.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2022-11-30 17:57
#2

Rekommenderar absolut någon typ utav filtrering till majoriteten av akvarieägarna! Med regelbundna vattenbyten med 1-2 veckors mellanrum.

Visst går det att köra utan filter men då bör man ha riktigt bra koll på vattenkemi, odling av akvariumväxter och ha ett tålamod dem flesta av oss inte har. Du ska även vara okej med minimalt med fisk.

Doppvärmare går det toppen att vara utan! Däremot så minskas fiskutbudet väldigt, för du kan absolut inte ha någon tropisk fisk (vilket är dem vanligaste) utan du vill ha en ”kallvattens fisk” där den högre temperatur rekommendationen inte är högre än 24-25°
För det är sällan vi har så varmt i våra hem.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 18:12
#3

Tack för svar. Har just nu två malar och 5st boras merah. Tänkte inte köpa mer fisk utan köpa räkor och eventuellt några snäckor.
Har köpt någon mossa som jag blev rekommenderad, javamossa, flytväxter två sorter och Cryptocoryne wendtii (tror jag).
Har inte kollat vattnets värden. Kanske är det bäst att jag kör med pump tills jag lärt mig allt? Jag har en liten pump som har "svamp/skummet" runt om och inte innanför skalet. hoppas ni fattar.
Har haft akvariet nu i ca 1 vecka och matat fiskarna sparsamt.

[Aggeanka]
2022-11-30 18:15
#4

såhär ser det ut just nu. Mossan ska träs på en rot som aldrig vill sjunka…

  • Redigerat 2022-11-30 18:17 av [Aggeanka]
[Aggeanka]
2022-11-30 18:18
#5

#4: Bilden verkar inte vilja fungera..

Nephi
2022-11-30 18:20
#6

#3: Vad har du för mal i ett 30L? 😅 dem flesta är alldeles för stora för ett akvarium i den storleken


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
[Aggeanka]
2022-11-30 18:32
#7

#6: Antricius.. vet inte det inte är optimalt. En person som verkade vara otroligt kunnig som jag köpte dom av sa att dom inte blir stora och att det fungerar. Han sa att jag borde börja med dom två för att dom är tåliga och för in bra bakterier. Så kommer behöva sälja dom eller köpa ett större akvarium när dom växt. så är väl medveten om att det är för litet för dom, vilket gör mig lite ledsen men får vara så nu tills jag kommer på något. Även hört att malarna kommer äta räkbebisarna?

  • Redigerat 2022-11-30 18:32 av [Aggeanka]
Nephi
2022-11-30 18:33
#8

Gör dig av med dem så snart som möjligt! Dem behöver minst 80L var för att kunna etablera revir, som fullvuxna kan dem slå ihjäl varandra om dem blir trängda utan möjlighet att komma undan 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 18:38
#9

#8: Oj! Hört att dom ska vara väldigt fredliga. Så tråkigt när personer ljuger såhär för en. Dethär är liksom en människa som verkade otroligt kunnig.. Får försöka bli av med dom

Nephi
2022-11-30 18:47
#10

#9: Är dem små så är dem fredliga, men fullvuxna är dem inte fullt så fredliga.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 18:48
#11

#10: Inte kul. Skriver nu till personen, får se om jag får något svar.. iallafall så rekommenderar ni pump i mitt akvarium?

Nephi
2022-11-30 18:51
#12

Antingen ett luftdrivet svampfilet eller ett aquael pat mini 😁
Det är mina favoriter för små akvarium


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 18:53
#13

#12: Pumpen jag har ser ut som en tvättsvamp med ett utsprut liksom. Enkel och liten. fick med den när jag köpte akvariumet. Får sätta in den då.

Annons:
Nephi
2022-11-30 18:55
#14

#13: Låter som en Pat mini :) Man brukar rekomendera att byta ut svampen när man har räkor, kan ta kort på mitt imorgon


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 19:33
#15

#14: nu satte jag igång pumpen. Tycker det blev väldigt strömt och flytväxterna cirkulerar runt rätt mycket och fiskarna börjar simmar runt rätt mycket. Går det att dra ner hastigheten på den? Räcker det med att ha pumpen igång bara ibland kanske?

Nephi
2022-11-30 19:35
#16

Är det en patmini då har den ett reglage precis över utblåset som går att skjuta upp och ned för att reglera flödet, oftast så räcker det att ha på lägsta i ett så litet akvarium 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 19:37
#17

#16: Tack så mycket. Den var på högsta sänkte den till lägsta nu. Fiskarna blev genast mycket lugnare. Sedan ang mina malar så har dom redan fått ett hem. Skrev till en vän som har 500l akvarium och han ville ha dom :D

Nephi
2022-11-30 19:51
#18

#17: Toppen! 500L kommer dem trivas alldeles utmärkt i 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Aggeanka]
2022-11-30 20:15
#19

Så glad att det löste sig så fort. Vill att mina fiskar ska må så bra dom bara kan!

Maleficum
2022-11-30 20:34
#20

Skönt det löste sig med ancistrusarna :)
Lycka till med akvariet!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
fluffis
2022-12-01 08:14
#21

Har man stenkoll på sitt vatten så vet man om akvariet går att köra utan pump/filter. Viss vattenkvalitet är väldigt förlåtande. Det finns de som har sånt akvarievatten att de kan köra utan filter och vattenbyte och ha allting i perfekt balans. Sen finns det de som har perfekt kranvatten som t.ex. jag som har prisbelönt kranvatten som dricksvatten men som akvarievatten är det väldigt svårjobbat och jag skulle aldrig kunna köra utan filter. Tvärtom då andra kramar ut skit ur sitt filter kanske en gång varannan månad så gör jag det två gånger i veckan och ändå får jag hålla full koll på vattenvärdena eftersom det är så svårjobbat.

Som sagt så rekommenderar jag att köra med filter, många tester av pH, KH, nitrit och nitrat, mycket påläsning och när man har förstått hur vattenkemin hänger ihop och hur ens eget vatten fungerar så kan man avancera vidare, eventuellt till filterfritt. För egen del så började jag med akvarier i början av 2019 och det är först på senare tid som jag inte känner mig som en nybörjare längre :)

Tänk även på att dina små minirasborer är stimfiskar och när bakterier och vattenvärden har stabiliserat sig så vill de vara betydligt många fler.

  • Redigerat 2022-12-01 08:15 av fluffis
[Aggeanka]
2022-12-02 15:55
#22

#21: Fick höra att dom inte riktigt är en stimfisk men gärna vill ha sällskap av varandra. Så när jag frågade hur många jag bör köpa sa han 5st. Får väl köpa mig 5 till någon dag.

Draken
2022-12-03 10:56
#23

Skönt att det löste sig med malarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-12-03 10:57 av Draken
Upp till toppen
Annons: