Annons:
Etiketterallmäntvilken-fisk
Läst 146 ggr
EquusCaty
2022-11-29 16:13

En massa frågor om Fiskar och Akvarium 🐟

Jag är lite nybörjare på det här med fiskar. Men kan man ha Neontetror och Guppys ihop?

Sedan undrar jag vilka andra fiskarter man kan ha ihop med Neontetror. 😺🙃

Förresten, vad är det för skillnad på Svarta Neontetror och vanliga Neontetror. (Färgen antagligen). Kan man ha dem ihop?🙃🐟

Går räkor att ha ihop med dem? Hur stort akvarium behöver man ha då? 🦞

Vill gärna ha snäckor då om räkor inte funkar🐌 (Om båda funkar tar jag väll dem)

Hur stort akvarium behövs för att ha Ancistrus fiskar och funkar dem ihop med dem fiskar jag vill ha? 🐟

Vad för växter behövs? 🌱


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

  • Redigerat 2022-11-29 16:40 av EquusCaty
Annons:
Maleficum
2022-11-29 17:07
#1

Välkommen till fiskvärlden!

Ancistrus vill ha minst 100 liters akvarium (de är rätt "skitiga" av sig). Fisknamn som blir blå kan du trycka på namnet och komma till lexikonet för den arten och läsa lite mer om de. De funkar med de andra fiskarna.

Neontetror kan gå med Guppy. Svart Neontetra är en annan art mot neontetran men kan gå tillsammans (har själv för många år sedan haft stim med både svarta och vanlig neontetra). Det kan dock lätt se lite rörigt ut att blanda många olika stimfiskar tillsammans så skulle valt antingen neontetror och Guppy eller neontetror och svarta neontetror tillsammans (om det är främst neontetror du vill ha).
Men stimfiskar rekommenderas att man har minst 6 stycken (men jag brukar aldrig köra färre än 10) men ju fler desto bättre!

Räkor funkar med Neontetra och Guppy (speciellt med mycket växter så räklingarna kan gömma sig). Finns många varianter (både enkla och svåra) i massor av färger och har själv gått över mer och mer till räkor snarare än fiskar för de är så intressanta att titta på.

Ju större akvarium och ju mer växter man har desto lättare är det att hålla en bra balans i akvariet (och undvika överbefolkning). Själv tycker jag 100 liter är en bra start för man har lite mer valmöjligheter vad man kan ha i det och det blir relativt lättskött. Även akvarium som har stor yta (som inte är smala och höga) är lite mer lättskötta då de har stor yta för luftbyte och stor yta för bottensubstrat som kan agera filter.

Vissa växter är väldigt enkla och är nästan omöjliga att misslyckas med och kan vara en bra start tex anubias, kolplanta/javaormbunke, javamossa. Sen är snabbväxande växter bra speciellt när man startar akvariet så de kan hjälpa till med näringsupptag. Själv har jag hornsärv sen många år och är nästan den ända snabbväxande som trivs hos mig (då jag inte ger extra näring i mina akvarium). Man kan även använda sig av tex gullranka och låta de sitta med rötterna ner i akvariet och växa ut ur det (superbra på att ta upp näring). Skrev en samlingstråd med vilka krukväxter man kan använda för det (med lite bild inspiration).

Liten artikel om att starta upp ett akvarium https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1502994/starta-upp-ett-akvarium-steg-for-steg

Sen en gyllene regel, skynda långsamt! Många gör felet att köpa allt man vill ha på en gång och så kraschar allt för det inte är balans i akvariet än. Fixa allt utom invånare först och sätt upp och sen skaffa några få invånare att börja med och långsamt fyll på tills du nått ditt mål.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
EquusCaty
2022-11-29 17:12
#2

#1: tack! Kan snäckorna vara i samma Akvarium.?


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Maleficum
2022-11-29 17:24
#3

#2: Ja :) Glömde visst den frågan.
Beroende på akvariestorlek så funkar ju olika typer av snäckor och sen finns det vissa (som elefantsnäckor) som vill ha ganska varmt (och har märkt att mina elefanter inte funkar med mina Guppy för guppysarna är på och "mobbar" dem så de ligger då mest och gömmer sig i skalen så de bor nu utan fiskar och bara räkor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EquusCaty
2022-11-29 18:21
#4

#3: oh. Finns det några snäckor som klarar av att "dissa tillbaka" guppysarna😹


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Maleficum
2022-11-29 18:38
#5

#4: Har aldrig haft problem med mina andra snäckor med Guppy (främst haft poshornssnäcka men även Neritinasnäcka).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-12-03 11:13
#6

Välkommen till akvarieträsket 🙂

Guppy och Neontetra kan man ha i princip med vad som helst. Såvida du inte tänker ha ciklider. Då får du nog tänka om 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
EquusCaty
2022-12-03 11:36
#7

#6: ok, nu vet jag inte vad ciklider är… Får nog Googla🙂


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Draken
2022-12-03 15:15
#8

#7: Ciklider är rovfiskar, oavsett storlek. Ju större ju värre så klart. Dvärgcikliderna kan man ha i sällskapsakvarium, men även de kan ta mindre fiskar och räkor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EquusCaty
2022-12-03 19:23
#9

#8: aha ok!


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

EquusCaty
2022-12-04 19:25
#10

Kan man ha paddor/Grodor också? Men räkor,sniglar och Neontetror då


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Nephi
2022-12-04 19:32
#11

#10: Dvärgklogrodor finns, men dessa kommer förbjuas i handel 2024.
Dem flesta andra groddjur vill bo i terrarium.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2022-12-04 19:33 av Nephi
EquusCaty
2022-12-04 19:49
#12

#11: ok, så är det olagligt med dem då?


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Nephi
2022-12-04 20:15
#13

#12: Inte än :) det är fortfarande okej att köpa och sälja. Mest att dom kommer bli svårare att få tag på framöver


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
2022-12-06 09:49
#14

#10: Räkor, snäckor och Neontetra är inga problem alls att ha tillsammans 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EquusCaty
2022-12-06 15:54
#15

#14: 👍🏻


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

EquusCaty
2022-12-06 15:58
#16

#13: tack :) men har en till fråga, hur länge lever Dvärgklogrodorna?


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Draken
2022-12-11 11:48
#17

Osäker, men tror att de kan leva uppemot 2-3 år.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EquusCaty
2022-12-13 17:03
#18

#17: 👍🏻


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Upp till toppen
Annons: