Annons:
Etiketternybörjarhörnanakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 54 ggr
Temalie
2022-11-25 13:55

Råd om filter och belysning + fiskval

Hejhej!
Jag planerar att starta upp ett nytt akvarium (har tidigare bara haft ett 20l aquael med körsbärsräkor och växter) och funderar på en ADA 60H (60x30x45).
Jag har tänkt ha en hel del växter, men ingen CO2, och siktar på att ha karet ganska sparsamt befolkat.
I form av ljus har jag tittat på en Twinstar EA III, men vet inte om det kanske är alldeles för mycket. Känner att jag hellre har en lampa jag kan dimma ner än en som inte är "bra" nog. Vad tror ni?
I filterväg funderar jag på en Eheim Biopower 240, och även här undrar jag om jag överdriver? Hade gärna haft ett externt filter, men tror inte jag har plats.

"Fisk"-mässigt tänker jag just nu:
10 st kolglödstetror
5 st otocinclus
6 amanoräkor
10+ körsbärsräkor
Nån form av snäcka (har svårt att välja mellan nerit eller posthorn)

Skulle ni anse att det är lagom, eller borde jag ha färre? Skulle som sagt vilja ha det rätt lågt befolkat för att ha mer marginal på vattenvärden etc.
Her ni några andra åsikter om fiskvalet generellt?

Allt sånt här känns så överväldigande, så jag uppskattar alla tips och råd jag kan få!

Annons:
Nephi
2022-11-25 17:18
#1

Fiskmängden låter rimlig, filter gör absolut inget att ha ett lite kraftigare så länge man inte har fiskar med långa fenor som kräver lungt vatten.

Skulle själv valt antingen Amano eller körsbär :) Ser ingen anledning till att ha dem båda, mend det går om man vill.

Ottossar är rätt svåra och vill helst vara ett stimm så du behöver ha minst 6 av dem, helst fler. Dessa ska dessutom tillsättas sist då dem kan vara känsliga, speciellt i nyetablerade akvarium.

Kolglödtetror kan vara lite fega, bara så du tar in det i beräkningarna. Vill du ha en mer frammåt fisk så är den flesta rasboras betydligt tuffare, drottningrasboras är i ungefär samma storlek och liknande färg som kolgödstetran 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Temalie
2022-11-25 18:32
#2

#1: Tack för inputen! Ska definitivt tänka på det gällande ottossarna!
Och tack för tipset om drottningrasboras, ska kika mer på dem!

Jag har uppfattat det som att amanos är något bättre på att äta alger och äter en bredare variation av alger än körsbären? Främst därför jag tänkt ha några sådana, för annars är ju körsbären generellt mer dekorativa :)

Nephi
2022-11-25 19:18
#3

#2: Fast behöver du verkligen fler algätare om du har både snäckor och ottossar? 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Temalie
2022-11-25 19:28
#4

#3: Hmm, det kanske är sant 😅
Har ännu inte bestämt vilken sorts snäcka jag skulle vilja ha. Känner ogärna att jag vill hålla på med massa nerit-ägg, men posthorn verkar vara lite kluriga att få tag på?
Tror du amanoräkor skulle vara "lika bra" som snäckor, eller skulle snäckor ge mer variation om jag har körsbärsräkor?

Nephi
2022-11-25 19:30
#5

Är du inte kinking med färgen på posthorn så är det bara att fråga närmaste akvarium butik om dem har levandefoder - posthorn, då får du en liten påse med typ 10 posthorn i 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Temalie
2022-11-26 09:13
#6

#5: det visste jag inte, tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: