Annons:
Etiketteryngelmolly
Läst 67 ggr
H
2022-11-20, 18:47

Mollybebisar blir uppätna!

Hej!

Rätt ny på det här med akvarium. Vi hade först neontetror, pansarmalar, räkor, två kampfiskhonor på 125l. Allt var frid och fröjd tills vi skaffade mollysar. Eller det var frid och fröjd tills de fick yngel. De har fått yngel flera gånger, säkert 50 totalt, men ALLA har blivit uppätna. Hur gör vi för att få behålla några? Skaffa yngelkar? Problemet är att jag inte vet vem det är som får barn, tycker alla ser lika ”tjocka” ut om magen. Har också mycket växter. 2 ballongmolly honor, en dalmatinhona, en svärdfenshona…
Tacksam för råd!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-11-21, 10:54

Det är förmodligen tetrorna som tar ynglen. Vissa Mollys kan ta sina yngel, så det kan vara någon av dem också.

Det bästa är låta honorna föda i akvariumet. Ett yngelakvarium är onödig stress för honorna. Har du mycket växter så brukar några yngel kunna gömma sig och växa till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-11-21, 10:57 av Draknästets_Reptiler
S
2022-11-22, 18:23

Jag misstänker att mollysarna och kampfiskhonorna är dom skyldiga 🙈 Hos mig var det den mixen iallafall. Så fort kampfiskarna försvann så började några av ynglen överleva så misstänker dom var största boven.
Vet inte vart du bor men jag har ett gäng Mollys som snart är redo för nya vatten att simma i 🙈😊

H
2022-11-22, 19:22

#2: ja, jag misstänker också kampfiskarna. Såg hur de spanade in några yngel, men jag såg inte när de blev uppätna, var bara borta i några timmar. Sen var de puts väck! :( jag har sett två stackare som gömmer sig mellan en Sten och akvarieglaset där inga andra fiskar kommer åt. Hoppas att några har gömt sig i mossan/växterna!

Hehe, jag bor i Stockholm, men det kanske blir inflation på mollysar om jag tar in fler :D

H
2022-11-22, 19:23

#1: tror du att det är tetrorna? De hade jag då aldrig trott, denne ju så små med så små munnar, ser så oskyldiga ut :)

Draknästets_Reptiler
2022-11-23, 10:16

#4: Jodå, tetror är experter på att plocka yngel om de får tag på dem 😉 Större yngel kan de inte ta, men jag har sett att tetrorna följer efter honorna ( Platy och Guppy)när de släpper ynglen och plockar dem de får tag på.
Jag missade att du även hade kampfiskhonor. Man skall inte skriva när man är trött 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: