Annons:
Etikettallmänt
Läst 61 ggr
A
11/12/22, 9:07 PM

Invånare i akvariet.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hejsan de här första gången jag skriver på detta forumet. Men har läst här ett tag:).

Jag har just nu ett akvarium på 70 liter. I framtiden tänker jag starta upp ett ca 200 liter kar.

Invånare just nu
3 neontetror hade 6 från början.
6 pansarmalar fyra panda och 2 nätpansarmalar.
1 ancitrus ja jag vet den är på gränsen i det här akvariet.

Jag hade väl runt 15-16 fiskar från start nu är jag nere på 10.

Tycker ni att jag kan lägga till några räkor som städpatrull utan att skada balansen i akvariet? Är inte så sugen på att utöka neontetrorna. Kanske någon liten fisk också.

Sen har jag fått någon svart alg på växterna. Är det tofs eller är det något annat? Väldigt lätta att få bort.

Bifogar lite bilder också på några invånare. Platyn finns inte längre.

Mvh akvaristen_2020

Annons:
Nephi
11/13/22, 7:27 AM
#1

Välkommen hit!

Nu blir jag lite nyfiken, varför känner du att du behöver en till städpatrull när du redan har två? 😊
Varför vill du inte ha mer tetror? Dem blir lätt stressade när de är för få, och stress ger sämre immunförsvar och mer sjukdomar. Minst 6st men helst 10+ brukar rekommenderas 😅

Skulle dessutom rekommendera att du försöker fixa så alla pansarmalar är av samma sort, de brukar inte uppskatta blandade stim utan då behöver du minst 6 stycken av varje sort för att göra två stimm. Men två stimm blir lite trångt i bara 70L 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

A
11/13/22, 9:36 AM
#2

#1: Tack:)!

Jo jag startade ju karet för ca två år sedan med 6 neontetror. Sen har 3 gått bort det senaste halvåret. Med lite olika sjukdomsbilder. Två började simma riktigt konstigt. Sen den tredje var väldigt stor om magen. De hade den varit länge utan att den blev sämre och till sist slutade den äta.

Jag har ju tre kvar de har inte visat några symtom alls. Utan känns fina. Men man vet ju inte om det ligger någon latent sjukdom på dem med.

Så vill i nuläget inte ha mer neontetror. Utan någon mer nytänkandet fisk + några räkor.

Ja mina pansarmalarna är jag väldigt nöjda med. Ja det hade blivit otroligt trångt som du säger att utöka det.

Men hade velat ha någon som hjälper till med algerna också. Ancitrusen gjorde det mycket i början men blir ju latare med åldern.

Så några räkor borde väl gå + någon liten fisk?

Mvh Akvaristen_2020

Draken
11/13/22, 10:23 AM
#3

Välkommen hit.

De enda jag vet som tar tofsalger, vad jag vet, är siamesisk algätare och det kan du inte ha i karet, de blir för stora. Jag tror att amanoräkor kan ta tofsalger, men det är jag inte säker på.

Försök, om möjligt, att byta ut substratet och ha sand istället. Pansarmalar bör gå på sand, då grus skadar deras känselspröt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

A
11/13/22, 10:47 AM
#4

#3: Tack:)

De var som jag misstänkte då med algerna. Ja de förstår jag.

Ska ta en titt på amanoräkor.

Ok 👍🏻.

Upp till toppen
Annons: