Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 129 ggr
Nephi
2022-10-25 17:05

Januari. Odessa barb.

Under de närmaste månaderna tänkte vi att ni skulle få bekanta er mer med Barben. De allra flesta vet vad en barb är, men inte alla vet så mycket om just barben. Så här skall ni få träffa denna fascinerande fisk.
files.ifokus.jpg Foto: 5ara

Namn: Odessa Barb, Pethia padamya

Familj: Cyprinidae

Naturlig miljö/hemort: Ursprungligen från Myanmar(Burma) där dem lever i flodmynningar och dammar

Storlek: 40 – 45 mm

Temperatur: 16 – 25 °C

Ph: 6.5 – 8.5

Akvarium och Miljö: Behöver minst 80L. Stimfisk, vill vara minst 8 individer. Fungerar bra i ett välplanerat sälskapsakvarium, ihop med fiskar i liknande storlek och temperament. Fungerar bra med både öppna ytor och planterade akvarium, vill man ha så stark färg som möjligt så är en mörkt substrat och områden med täta växter det bästa.
Dem brukar även upskatta att ha rötter att gömma sig ibland och att akvariumet har flytväxter.

Mat: Allätare, äter det mesta fiskfoder. Men mår best med regelbunden fryst eller levande föda.

Lek och Odling: Hanarna har en skarpare röd-orange fär än honorna. Under rätt förutsättningar är dem relativt lätta att få i lek, och kan även föröka sig i sällskaps akvarium om dem trivs. Att använda moppar ökar chansen för akvomma. Vatnet ska vara åt det varmare hållet inom den rekommenderade temperaturskalan.

Allmänt: Har funnits inom hobbyn sen 70-talet, den odlade varianten är ofta linjeavlad för bättre färger. Kallas i vissa länder för "ruby barb" för sin röda färg.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2023-02-12 13:33 av Draken
  • Redigerat 2023-01-31 18:18 av Nephi
Annons:
S
2022-11-05 19:01
#1

Tack så mycket för bra information! Passar med Guppy, Neontetra, svärbärare, Eldstjärt mm?

Nephi
2022-11-05 19:31
#2

#1: Skulle tro att Guppy och Neontetra kan fungera men kan också vara i minsta laget, men personligen skulle jag inte chansa :)
Yngel blir defenitivt uppätna från både Guppy och Svärdbärare.
Eldstjärt har jag ingen erfarenhet av


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2022-11-05 19:41
#3

Eldstjärt är känd för sin aggressivitet. Jag skulle inte rekommendera den om du inte har ett rätt stort akvarium.
För en som jag hade för några år sedan, räckte inte 240 liter till för. Han terroriserade hela akvariumet, och var allmänt odräglig mot alla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2022-11-06 09:39
#4

#3: Tack… problemet är att vi redan har en.. Men hitintills går det bra iaf. Tack för tipset.

S
2022-11-06 09:39
#5

#2: Ok tack!

Draken
2022-11-06 10:50
#6

#4: Hoppas att eran är "snällare" än min var 😊 Det finns individer som är helt oförargliga, men de är mycket få.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
S
2022-11-06 12:34
#7

#6: ☺️

S
2023-01-09 10:21
#8

Liknar lite Purpurhuvudsbarb! Fin!

/sonjabonja😋

Upp till toppen
Annons: