Annons:
Etikettallmänt
Läst 78 ggr
Lilium
2022-09-30, 17:17

Storlek på akvarium?

ja vad har ni, är ni nöjda med det? Vad rekommenderar ni?

🏳️‍🌈

Medarbetare: Ponnytrav, teckning, vänskap, horse reality och sällskapshundar ifokus <3
Annons:
Nephi
2022-09-30, 17:22

60L, 120L och 240L
Är nöjd med dem alla men lite extra nöjd med 120l som är det senaste jag införskaffade, även om cikliderna i 240L är riktigt roliga 😁

Rekommenderar att ha akvarium från 100L och uppåt, finns mycket plats att inreda och många roliga fiskar att välja på när man kommer upp i mer volym 😁

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lilium
2022-09-30, 17:25

#1 tack för svar! Kul att veta.

🏳️‍🌈

Medarbetare: Ponnytrav, teckning, vänskap, horse reality och sällskapshundar ifokus <3
[Tismon]
2022-09-30, 17:28

Har ett 25L, hade gärna haft ett större. Rekommenderar större särskilt för nybörjare eftersom det är mycket lättare att hålla rent samt mindre risk för att fiskarna blir nitritförgiftade när man startar upp karet och försöker få rätt värden 😊

Lilium
2022-09-30, 17:51

#3 Okej, jag förstår.

🏳️‍🌈

Maleficum
2022-09-30, 19:03

Har tre på minst 200 liter, ett på 80 liter och ett på ca 20 liter igång just nu.
De tre stora är alltid igång, de mindre byter jag ibland ut (har ett 45l, ett 60l, ett 30l och ett litet på typ 8 liter jag tagit till sommarstugan för att kunna använda som fotokar för sånt man fångar där).

Själv älskar jag mina 200+ liters eftersom de är så lättskötta (väl planterade och få invånare så de sköter sig i princip helt själva).

Med akvarium är det ju så att ju större desto enklare och för nybörjare så tycker jag att minst 100 liter är en bra start. Mindre, speciellt nano kar, kräver betydligt mer när det kommer till skötsel och kunskap och har man inga stora kunskaper om hur en bra balans hålls i ett akvarium så finns stor risk att man misslyckas och då tappar intresset (det begränsar ju också väldigt mycket vad för invånare och mängd invånare man kan ha i mindre akvarium).

Sen är även akvarium som är djupare än vad de är höga lättare att sköta än ett smalt akvarium som är väldigt högt (då man vill ha stor vattenyta för optimal lufttillförsel).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draknästets_Reptiler
2022-10-01, 10:43

#0: Just nu har jag endast ett akvarium igång, och det är på 140 liter. Jag är rätt nöjd med det.

Jag har flera andra stående i förrådet. Ju större akvarium. Ju lättare är det att hålla rent och få bra vattenvärden.

Jag har 3 som är på 120 liter, 2 på 63 liter och 4 på kring 100 liter, 1 på 350 liter, ett hörnakvarium, och ett på 650 liter

Mina två stora på 650 liter och 350 liter är de akvarium som jag gillar mest. De är stora och lättskötta 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
S
2022-11-10, 07:32

Tycker det är bra med 112l men kunde varit större! Rekommenderar 140l/240l för nybörjare.
ursäktar om jag är sen på det med kommentar.

Mvh Sonja

Upp till toppen
Annons: