Annons:
Läst 42 ggr
godishanna
9/26/22, 10:32 AM

Namnen på dessa fiskar (Malawi)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Följde med lite olika fiskar när jag köpte ett beg kar i helgen. Skulle behöva hjälp med vad de är för arter. Tack på förhand 🙏

Annons:
Draken
9/26/22, 10:42 AM
#1

Tror det KAN vara hybrider.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
9/26/22, 11:46 AM
#2

Jag tror det kan vara Fryeri på första bilden, det jag är säker på är att den ingår i sciaenochromis släktet, honan på sista bilden är ung, men den är nog hans, sen dom randiga skulle jag tippa på att det är icke dominanta hanar, därav att dom har samma utseende men helt fel färg
Sen ser jag nån firefish OB
Dom flesta är absolut inte snygga/renodlade dock, därav den svåra artbestämningen

Att dom är såpass fula kan bero på akvariumet då det inte alls rätt miljö för Malawi, dom gillar grottor grottor grottor and thats it xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

godishanna
9/26/22, 12:04 PM
#3

#2: Tack, ja kanske därför jag inte hittar när jag googlar 😁 Frågade en kollega som har haft liknande och han trodde också de fläckiga var fire fish men att de fina ska vara utan fläckar.
De går tillfälligt i det karet och var nyss inkoppade så antagligen därför de ser lite bleka ut. De har minst varsin grotta i alla fall. Men det karet jag köpte behöver göras vid innan de kan flytta tillbaka. Så fick lite akut tömma detta till dem när jag insåg att det nya skulle ta en stund att fixa. Inte hundra på att jag ska behålla dem fast bara efter två dagar har jag börjat gilla dem, de är pigga, kommer fram, glupska och snälla (än så länge?) 😁 Där är en ensam golden med dock väldigt mager.

molam
9/26/22, 12:14 PM
#4

När dom är sådär fläckiga så kallas dom OB Dvs FireFish OB inte nödvändigtvis fula då dom är framavlade på det sättet och gillar man dom så är det faktiskt Fina OB, Men som Malawi entusiast så vill jag ha Renodlade "rent" färgade malawi, dvs med deras Orginal färger, men jag har haft ett gäng Rödsebra OB förr i tiden, men dom var verkligen Genetic failures, och hade inte ens rätt kroppsform, men dom var sjukt charmiga och därför behöll jag dom som klassens clown liksom, men jag avlade verkligen inte på dom och dom fick inte vara med mina snygga malawi ;)

Malawi är väldigt trevliga fiskar, men har man honor så kan det lätt bli bråk, vill du köra på malawi så skulle jag Tipsa om en All-Male tank sålänge du inte vill avla, det blir mycket mer harmoniskt och hanarna är dom fina, malawi honor är rätt fula/tråkiga :p
Sen plus i kanten, malawi blir sällan sjuk, och dom är långlivade, och det är aldrig stilla i karet =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
9/26/22, 12:15 PM
#5

Kan den ensamma golden vara en hona? dom andra såg ju rätt fräscha ut, men är det en tuggande hona eller en hona som nyss har tuggat så blir dom magra då dom inte äter medan dom tuggar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

godishanna
9/26/22, 12:26 PM
#6

#5: Vet inte hur man ser skillnad men tuggar gör den sannolikt inte då den inte har en partner. Det är bara de individerna så inga stim, känns som om de blivit över. Den stora blå skulle tydligen vara rätt gammal enl säljaren.
Tycker de verkar trevliga. Har några arga Tanganyika i annat kar så dessa är ju som hundvalpar 😁🥰 men det är klart, utan konkurrens så blir det väl lugnare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: