Annons:
Etikettervilken-fiskakvarium-och-fiskar
Läst 1282 ggr
[Tismon]
2022-08-09, 21:59

25 Liters akvarium

Min kompis som skaffade ett större akvarium säljer sitt gamla till mig.

Jag hade tänkt ha akvarium i framtiden men nu när jag får denna chansen och så tar jag den nu!

Sist jag hade akvarium var jag nog 11 år gammal så jag kan inte jättemycket.

Vilka fiskar kan jag ha i ett sådant litet akvarium? 😊

• Redigerat 2022-08-09, 22:00 av [Tismon]
Annons:
fluffis
2022-08-09, 22:03

Vad kul att du vill börja med akvarier igen 😀

Ett 25-litersakvarium kan du ha snäckor och räkor i, det finns många snygga, men det är tyvärr för litet för fiskar.

[Tismon]
2022-08-09, 22:09

#1: Ja, visst är det! 😁

Så neontetror går inte? Eller en ensam Kampfisk?

[Tismon]
2022-08-10, 02:56
- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2022-08-10, 03:03 av [Tismon]
Nephi
2022-08-10, 06:21

Är det ett högt eller avlångt akvarium? I ett avlångt är det större chans att få fiskar att trivas än i ett högt.
Rekommenderar även jag räkor och snäckor, det går att ha några mindre rasboras men är inte särskilt förtjust i att hålla fisk så trångt

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2022-08-10, 06:24

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
[Tismon]
2022-08-10, 09:42

#4: Ett avlångt akvarium 🙂

Om jag hade kunnat ha några små små fiskar som kunde hållas så litet så vore det trevligt 😃

• Redigerat 2022-08-10, 10:00 av [Tismon]
Annons:
[Tismon]
2022-08-10, 10:03

Jag tillägger att hade jag valt själv akvarium så hade jag definitivt valt ett större. Detta alvariumet får jag bara billigt från en kompis så jag tänkte varför inte 🙂
Den är 40cm lång, 25cm bred och 25cm hög

Nephi
2022-08-10, 11:39

#7: några små mosqito rasboras skulle ev kunna fungera ☺️

[Tismon]
2022-08-10, 12:10

#8: Yaaaay! 😁

Går det bra att ha några av dessa fiskarna tillsammans med snäckor? (min polare säger att snäckor ska vara bra på hålla nere alger) Finns det snygga och färgglada snäckor som går bra? (Läste att äpplesnäckan var förbjuden 😭)

När jag sedan får igång akvariumet, var köper man vattentest-saker för att kolla nitrin-nivån och rätt ph värde osv?

Finns det någon bakteriekultur-sak som man tillsätter som ni rekommenderar?

Ska man ha ev räkor också för att de städar? (och det är svårare att hålla rent i ett sådant litet akvarium)

Hur ofta ska man testa vattnet i början?

Hur ofta ska man städa ett sådant akvarium? Hur mycket av vattnet byter man då? (50%?)

Hur länge borde jag vänta med att tillsätta fiskar från och med jag startat upp akvariumet? Flera dagar? En vecka? Flera veckor?

Hur mycket växter borde jag ha?

Något annat som är bra för mig att veta? 🙂

• Redigerat 2022-08-10, 12:28 av [Tismon]
Nephi
2022-08-10, 12:49

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1502994/starta-upp-ett-akvarium-steg-for-steg

Om du inte läst den 😁

Återkommer med mer svar efter jag slutat på jobbet 🤪

[Tismon]
2022-08-10, 12:54

#10: Ah, jo den läste jag och därför kom jag med frågor 😁

Ni har supermycket bra info här inne så det är jättebra! Haha då väntar jag tålamodigt 😉

Hämtar akvariet imorgon så jag är lite taggad just nu hehe 😃

Nephi
2022-08-10, 19:49

#9: Snäckor går absolut att ha med dem flesta fiskar (dock inte kulfiskar och annat som gärna har dem som mellanmål)

Vill man ha sand som botten så är sandsnäckor bra, dem är lite av akvarium världens grisar (🤣) när dem bokar runt i sanden och käkar alla rester.

Posthorn finns en del och brukar gå att få tag på gratis om man inte vill ha en specifik färg, dem förökar sig däremot snabbt och man kan få känslan av att dem tar över ett akvarium om det finns matkällor i överflöd. Vill man ha färgavlade så finns det riktigt snygga blåa och rosa men då får man leta lite och ha tålamod

Dessa två är ganska tacksamma och överlever det mesta, har haft sandsnäckor överleva i hinkar med fuktig sand i veckor.

Vill man gå upp en storlek så finns neritina snäckor, ett stort släkte med många olika färger och former. Dessa är däremot betydligt känsligare och större så ditt akvarium kommer vara gränsfall till litet. Dessutom är dem oftast något dyra att chansa med då dem inte förökar sig i sötvatten.

Tester finns lite överallt att få tag på, både online och i välsorterade djuraffärer. Har är ett exempel på ett mindre paket. Det du främst behöver är NO2 Nitrit, NO3 Nitrat och NH3/NH4 ammoniak/ammonium
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.17876/jbl-pro-aquatest-combiset-plus-fe

Bakteriekultur klarar du dig utan, så länge du har tålamod och tid för tester och vattenbyten 😉 finns däremot möjligheten att filtret kan få gå i ett hälsosamt etablerat akvarium ett tag innan du startar så ger det en massa bra bakterier gratis

Räkor äter mest bio-film och foderrester, däremot inte alger. Jag har dem mest för det är väldigt roliga små varelser att ha 😁

Jag skulle väll säga att tester två gånger i veckan är rätt rimligt tills det är igång. samma sak vattenbyten 30% 1-2 gånger i veckan (1 eller 2 beror på vad dina tester säger). Drar däremot NH3/4 eller Nitrit iväg för dig på testerna så är det 50% varje dag tills testerna är tillbaka på normalt igen.

Är bra om ett nystartat akvarium får stå 2-3 dagar innan första invånarna, men det är absolut inget måste! Det viktiga är att skynda långsamt speciellt med ett så litet akvarium. kanske 2-3 nya invånare i månaden tills dina vattenvärden håller sig stabila.

Växter går inte att ha för mycket! Men rekommenderar att du skaffar snabbväxande så som vattenpest, gälört och hornsärv, blandat med de växter du vill ha 😉

Rekommenderar att du kikar på hang on back filter för att spara på vattenvolymen i akvariet och på så vis har mer plats för fiskar och växter.

JBL Pro Aquatest Combiset Plus Fe är ett stort testkit som låter dig testa surheten, karbonathårdheten, koldioxiden, järnhalten, nitrit- och nitrat-nivån. Detta testkit passar endast sötvattensakvarium. Paketet innehåller: pH-test 3,0-10, surhetsgrad....
Nephi
2022-08-10, 19:49

Tror det var svar på det mesta av dina frågor, har jag missat något så fråga igen 🤪

Annons:
[Tismon]
2022-08-10, 20:35

Du har inte missat frågor men du har däremot skapat nya frågor 😂

Min största concern är: om jag har ett litet stim med minifiskar, kanske rasboras eller någon liknande fisk - blir det inte för mycket med räkor och snäckor? Jag menar utrymme-mässigt. Eller går det bra eftersom snäckor/räkor är på botten och fiskar simmar på övriga ställen?

Jag har kikat lita på räkor och det står på många att de bör hållas 8st minst. Blir det för många?

Hur stora är sandsnäckor? :)

Posthorn låter som ett bra alternativ jag har däremot 2 funderingar

• Om de förökar sig så snabbt, hur hanterar man den situationen så att de inte "tar över"?
  • Är det inte lätt att råka döda dem i vattenbyten genom att de av misstag "åker med" det gamla vattnet?

Jag kan absolut inget om akvarium eller filter men bifogar en bild med specifikationer, jag får filter: doppvärmare, termostat, pump.

Jag har inget nuvarande akvarium som filtret kan få bakterier av… Hur vet jag när jag har bra bakterier? Jag är rädd att göra fel och tänkte att bakteriekultur på flaska kanske kunde vara idiotsäkert för nybörjare som mig? 😂

Så jag borde inte oroa mig att växterna tar för mycket plats för fiskarna att simma?

Tack så jättemycket för dina svar förresten 🌸

[Tismon]
2022-08-10, 20:36

Detta är vad jag får

[Tismon]
2022-08-10, 20:45

https://www.zoo.se/tetra-aquasafe-vattenberedning.html

Är denna bra?

…. Detta är en hel djungel min hjärna kommer explodera 😂

Tetra Aquasafe - Vattenberedning  Tetra AquaSafe skyddar fiskar och växter pålitligt mot skadliga ämnen i kranvattnet samtidigt som det tillför viktiga komponenter. För ett säkert och friskt akvarium. Tetra AquaSafe gör kranvatten säkert för f
[Tismon]
2022-08-10, 20:55

Det känns som att jag kommer vänta minst 2 veckor med att tillföra nya invånare, jag vill verkligen inte de ska bli förgiftade av nitrit eller dö av något dumt misstag 😵

• Redigerat 2022-08-10, 20:56 av [Tismon]
Nephi
2022-08-11, 08:04

#17: Fast du måste nästan tillsätta invånare för att få igång cykeln som ger bakterier som förvandlar NH3/4 till NO2 och sen NO3. Det ska gå att mata igång akvariumet, själv har jag alltid kört med invånare från start

Nephi
2022-08-11, 08:10

#16: Aquasafe är bra på att binda klor och tungmetaller, men det är inga startbakterier 😊

Nephi
2022-08-11, 08:18

#14: du gör dig av med dem så som dem flesta tamsnäckor som förökar sig obehindrat. släng i en påse och in i frysen ett dygn och ut sen ut i soptunnan

dem åker inte med i vattenbyte om man inte med flit petar loss dem från vart dem sitter

Tänkte mest om en vän hade ett akvarium igång din pump kunde bo i :)
Ett akvarium som helst vart igång ett år, där akvariet inte blivit behandlat med medicin senaste månaderna och helst inte är fult med alger. inte hela pumpen behöver vara med utan bara en filtersvamp.

Problemet med bakterier på flaska är att du inte vet hur länge dem stått på hylla och vilka bakterier du får

Annons:
Nephi
2022-08-11, 08:19

Får kika på det elektroniska efter jobbet 😉
(Om ingen annan här inne vil göra det)

Draknästets_Reptiler
2022-08-12, 12:12

Kul att du vill börja med akvarium igen 🙂

25 liter är, i mina ögon, gränsfall för fiskar. Färggranna snäckor som posthorn skulle fungera jättebra dock 🙂

Det elektroniska är inte min starka sida 😊 men av det jag läser, så borde det inte vara något problem med varken pump, värmare eller belysning i ditt kar.

Ledbelysning är den bästa belysningen tycker jag. Den drar inte så värst mycket ström och det blir ett behagligt ljus i akvariumet. Det avger heller inte värme på samma sätt som en lysrörsramp.

Pumpen har jättebra kapacitet för ditt akvarium. Det sägs att man skall ha en pump som drar mins 3 gånger volymen på akvariumet. Och det gör din, med god marginal 😉

Just den doppvärmaren du har känner jag inte till, men effekten stämmer bra överens med akvarievolymen. Håll koll bara. Vissa värmare kan värma upp till högre temperaturer än värmaren är inställd på.
Ett tips är att du kan ställa värmaren på 1 grad lägre än det skall vara i akvariumet. Håller värmaren den temperatur som den är inställd på, så kan du höja ett snäpp.

Lycka till med akvariumet, om du har plats och ekonomi, så skulle jag se mig om efter ett lite större akvarium också, där du kan ha fiskar. Du kan få tag på ett komplett begagnat på blocket eller på facebook för lite och ingenting 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-12, 19:07

Tack för alla hjälpsamma svar!

De på affären sa att jag skulle vänta 4 dagar med att introducera invånare.

IMG_20220812_181052.jpg

Draknästets_Reptiler
2022-08-12, 19:09

#23: För att få igång den naturliga cyklingen av akvariumet, är det bästa att ha något levande i akvariumet som "bajsar in" det. Utan matning så blir det svårt för bakteriefloran att bildas.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-12, 19:12

#24: Det sa dem också 🙂 De sa bara att man skulle låta ett nystartat akvarium få vara igång i 4 dagar men sen så behövs varelser som kan bajsa in det

Draknästets_Reptiler
2022-08-12, 22:47

Har aldrig låtit akvariumet stå i 4 dagar innan jag har tillsatt fisk eller andra invånare. har alltid släppt mer nån/några fiskar redan från dag 1. Nu brukar jag iofs ha flera akvarium igång, så jag kan ta filter från ett ingått akvarium till det nystartade. Men när jag nu startade mitt 120 liters, helt nytt bottensubstrat och pump, släppte jag ner 2 Platy och snäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-12, 22:55

#26: jaha! Det kanske gör det smidigare att du redan får med dig bra bakteriet och redan kan ha invånare från dag 1? 🙂

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-08-12, 23:28

#27: Jo det är det så klart. men om man har invånare så går det lika smidigt med det, eftersom de skall ha mat. Visserligen väldigt sparsamt, men det räcker till 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-13, 15:12

Jag verkar ha fått algblomning… Hjälp 😭

Om jag förstått det rätt så ska jag inte låta lampan vara på mer de närmaste dagarna. Jag gjorde precis 50% vattenbyte

Nephi
2022-08-13, 15:14

#29: När startade du det? och vad har du i?
Så länge du inte har invånare så kan det vara lättare att bara tömma och tvätta allt

Vet inte hur du kan ha fått det dock? för alger behöver näring 😅

[Tismon]
2022-08-13, 15:16

#30: Jag startade det i förrgår och igår köpte jag några plantor, en gren och en sten som jag lade i. Första dagen hade jag i aquasafe.

Jag gissar på att det är algblomning eftersom vattnet är grönaktigt 😭

• Redigerat 2022-08-13, 15:17 av [Tismon]
Nephi
2022-08-13, 15:20

Jag skulle tömt, skrubbat allt, och kört klorinbad för inredningen (dopp för plantorna) och sköljt allt noga efter och sen börjat om med färre ljustimmar 😊

[Tismon]
2022-08-13, 15:23

#32: Vad är ett klorinbad för inredningen? Menas det bokstavligen dränka inredningen i klorin?!

Nephi
2022-08-13, 15:32

#33: Du blandar klorin i vatten (1/10) och dränker inredningen med 😇

Annons:
Nephi
2022-08-13, 15:33

Du kan även skrubba av rutorna med det

[Tismon]
2022-08-13, 15:34

#35: Det är inga alger vid rutorna, vattnet är bara grönaktigt. Det är väl algblomning?

Nephi
2022-08-13, 15:43

Låter som det ☺️ Tänker bara på hur du kan minimera risken att det återvänder

[Tismon]
2022-08-13, 16:07

Jag försökte få det på bild

IMG_20220813_160521.jpg

[Tismon]
2022-08-13, 16:10

#37: min kompis sa att man inte kan få algblomning på bara en dag men vattnet är ju ganska grönt (trots 50% vattenbyte)

Det går inte att få bort på ett lättare sätt förmodar jag? Är lite ledsen för jag har försökt att följa alla instruktioner och göra allt rätt från början men lyckas ändå göra något fel 😅 Jag kanske borde undvika invånare ett bra tag så att jag inte råkar ha död på dem

• Redigerat 2022-08-13, 16:10 av [Tismon]
Nephi
2022-08-13, 16:19

Gör ett till vattenbyte i kväll och ett imorgon och se om det hjälper annars😊

[Tismon]
2022-08-13, 17:21

#40: okej 🙂 jag gjorde ett 90% vattenbyte men jag lär nog göra ett till om samma sak händer igen.

Annons:
[Tismon]
2022-08-13, 17:23

Jag la också en handduk över akvariet för att mörklägga det, läste på en sida att det skulle vara bra för att motverka alger. Ändrade också från 10 till 5 timmars ljus.

[Tismon]
2022-08-13, 17:25

Är det kanske viktigt att få hem snäckor snabbt eftersom de äter alger?

Nephi
2022-08-13, 17:54

5 timmar är lagom att börja med ☺️
10 är lite mycket innan akvariumet är i balans.

[Tismon]
2022-08-13, 18:11

#44: Det visste jag inte, tack! 🙂

[Tismon]
2022-08-14, 00:10

Det ser bra ut igen

Nephi
2022-08-14, 09:32

Toppen! Men hur är den storbladiga plantan planterad? (Anubias)

Draknästets_Reptiler
2022-08-14, 11:00

Låter som du har fått Svävalger. De färgar akvarievattnet grönt. Vattenbyte och mörkläggning några dagar brukar kunna fungera bra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2022-08-14, 11:14

#29:
Har du ett fönster i närheten? När jag fick grönt vatten i akvariet så mycket så att jag inte kunde se fiskarna, så visade det sig att solen stod på genom fönstret och träffade akvariet… Sen dess har jag alltid rullgardinen nere till hälften för att hindra solen och akvarievattnet har inte blivit grönt mer.

[Tismon]
2022-08-14, 12:14

#47: I gruset? Jag fick inga instruktioner med plantorna haha

#48: Min kompis sa att man inte kan få alger så snabbt och att det bara var missfärgning av vattnet pga träet. Mycket möjligt att det var alger jag har just nu bara 5h ljustid och akvariumet täckt med en handduk resterande tid 🙂

#49: Det finns inga fönster vid akvariumet, Det står i ett hörn i rummet 🙂

• Redigerat 2022-08-14, 12:19 av [Tismon]
Nephi
2022-08-14, 13:11
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#50: Den vill sitta på stenen eller roten för att trivas bäst ☺️
Gräver man ned den för djupt så börjar dem nämligen ruttna

[Tismon]
2022-08-14, 13:21

#51: Tack så hemskt mycket! Hade varit sorgligt om den ruttnade så du räddade min planta. Hur fäster jag den på stenen eller träroten? 😊

Nephi
2022-08-14, 13:32

#52: gummiband eller superlim (typ Biltemas)

[Tismon]
2022-08-14, 13:51

#53: Jag borde inte oro mig för att viss lim är giftig för akvariefiskar/räkor/snäckor eller så? 😊

Nephi
2022-08-14, 14:06

#54: Vet att Biltemas fungerar, tror limmet ska vara cyanoacrylat baserat för att vara fisksäkert

Annons:
[Tismon]
2022-08-14, 14:38

#55: Vad heter det? 😊

Nephi
2022-08-14, 15:19
[Tismon]
2022-08-14, 15:26

#57: Tack så mycket!! När jag är i stan nästa gång så ska jag definitivt förbi biltema och köpa detta, hoppas min planta inte ruttnar innan dess!

Nephi
2022-08-14, 15:44

#58: dra upp den ut gruset lite 😉 är främst den breda rotstockens som inte får grävas ned

[Tismon]
2022-08-14, 15:59

#59: Nähä, okej då drar jag upp den ur gruset 😊

Draknästets_Reptiler
2022-08-15, 09:53

#50: Rötterna färgar vattnet brungulaktigt, ungefär som te. Det är oftast bara nya rötter som färgar av sig 🙂

#52 Biltemas superlim eller fiskelina brukar jag använda 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-17, 16:43

Okej så… Jag har skaffat mig 3st räkor av denna sorten

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=136

Eller

https://www.hornbach.se/shop/Raka-Navy-Blue/6192872/artikel-detaljer.html

Men det fanns inte fler i affären. Kan man be dem att beställa in fler? Vad ska dessa äta?

<i>Neocaridina</i>  sp. 'blue diamond'
Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-08-18, 11:16

Jättefina 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-18, 12:48

Eller hur!

Hur kyler man ned akvarium i värmen?

Nephi
2022-08-18, 13:01

#64: enklast är att ta av locket och ställa en golvfläkt som blåser på ytan ☺️

[Tismon]
2022-08-18, 13:19

#65: aha! Tyvärr har jag ingen golvfläkt men det var en väldigt bra ide!

• Redigerat 2022-08-18, 13:19 av [Tismon]
Nephi
2022-08-18, 13:32

#66: Finns riktigt dyra fläktar och kylsystem men oftast klarar man sig på att ta av locket och vid riktigt värme en fläkt som hjälp

[Tismon]
2022-08-18, 23:02

#67: Får skaffa en fläkt!

Lade i en glasflaska som var fylld med vatten och legat i frysen och blivit is. Det tog ned graderna med 1c

[Tismon]
2022-08-18, 23:03

En fråga för framtiden!

Vad gör man om man får strömavbrott? Vi har haft det i ett dygn tidigare och vad gör man med syret osv?

Annons:
Nephi
2022-08-19, 08:57

#69: Om det är över 2-3h så tar man ur filtret och lägger i en hink. Och spolar ut svamparna innan det stoppas tillbaka efter strömavbrottet

Under tiden så rör du försiktigt om i akvariumet med en slev eller något för att syresätta det

Finns även små luftpumpar som är batteri drivna man kan köpa ☺️

[Tismon]
2022-08-19, 16:06

#70: tack!

Äter amanoräkor mindre räkor? Vi skaffade amanoräkor för få bukt med algproblemet men jag är rädd om mina blue navy

• Redigerat 2022-08-19, 16:18 av [Tismon]
TccT
2022-08-19, 16:36

Nån batteridriven luftpump är bra att ha hemma. Man får inte glömma batterier att sätta i dom oxå. Jag är tveksam till att röra om i vattnet med nåt för fisken blir ev stressad.

[Tismon]
2022-08-19, 16:46

Harr typ ångest för de kan äta mindre räkor men håller man dem sysselsatt med tilkräckligt mycket mat så gör dem inte det men vi har så litet akvarium och jag behöver verkligen bli av med alger problemet jag vet inte vad jag ska göra…. Får flytta mina navy blue till ett "tillfälligt akvarie" eller något jag vet inte 😭

[Tismon]
2022-08-19, 16:46

#72: Ska bara hitta var man köper dem!

Nephi
2022-08-19, 16:48

Skippa Amano! Dem är för stora för 25l

Och alg problem bör du inte ha efter en vecka 😅

Men nej dem äter bara döda räkor och öms

[Tismon]
2022-08-19, 17:01

Är inte detta alger?

Annons:
TccT
2022-08-19, 17:02

#74 Zoobutik eller fiskebutik kan man kolla på.

[Tismon]
2022-08-19, 17:06

#75:

https://urbanfishkeeping.com/will-amano-shrimp-eat-cherry-shrimp/

Här står det att dem kan äta mindre räkor… Men de kanske har fel jag vet inte

The Jury is out on this one. Even though Amano shrimp is a non-aggressive creature, scarcity can bring out aggression in them. This rarely happens as they feed…
[Tismon]
2022-08-19, 17:06

#77: jag är just nu i en butik så får kolla 🙂

[Tismon]
2022-08-19, 17:12

Vet ni förresten om man kan köpa navy blue räkor på annat sätt än i butik? De har slut på dem och jag misstänker att de inte kommer få in på ett bra tag och jag har bara 3st (man ska helst ha minst 8st)

• Redigerat 2022-08-19, 17:12 av [Tismon]
Nephi
2022-08-19, 17:46

#76: Ser mer ut som cellulosa ☺️ Nya rötter brukar släppa det och det fastnar ibland på annat

Nephi
2022-08-19, 17:49

Det finns räkgrupper på band och Facebook ☺️
På Facebook får man däremot vara väldigt diskret med att man vill köpa

Jag fick tag på mina gula genom Facebook, en tjej skickade dem 😁 15st yellow stripe 366kr inkl frakt

Men! Du måste droppa in dem väldigt försiktig! Att blanda räkor från olika ursprung kan vid otur leda till massdöd då dem inte tål varandras bakterier

[Tismon]
2022-08-19, 17:58

#81: Aha, trodde det var trådalger! Nu har jag ju dock redan köpt amonaräkorna, men de var bara 3st. Eftersom de i affären sa att de fick bukt på algerna 🤔

#82: tack så mycket för tipset!!! 💜
Fungerar inte vanlig "aklimation"?

• Redigerat 2022-08-19, 17:58 av [Tismon]
Annons:
Nephi
2022-08-19, 18:00

#83: Beror om du menar på typen rekommenderat för fisk eller skaldjur 😅
Skaldjur rekommenderas att långsam droppas in med hjälp av luftslang 1-2 droppe i sekunden över ett antal timmar

[Tismon]
2022-08-19, 18:13

#84: Jaha, jag läste eran uppstart för akvarium och trodde det gällde räkor också! Tack för all hjälp. Vi har däremot ingen slang ännu. Kan man göra på ett annat vis?

[Tismon]
2022-08-19, 19:32

Förlåt om jag frågar alldeles för många frågor och är störig 😅

Vill bara ge dem de bästa förutsättningarna!

Draknästets_Reptiler
2022-08-20, 10:06

#73: Vad jag vet så skall inte Amano äta andra räkor

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-20, 13:24

#87: Nähä! Vissa sidor säger att dem kan göra det, andra sidor säger att de inte gör det. Än så länge så verkar de inte ha ätit någon, de har bara snott mat från de mindre räkorna.

Längtar tills jag får fler miniatyrräkor i blå färg 😍

• Redigerat 2022-08-20, 13:24 av [Tismon]
[Tismon]
2022-08-20, 13:46

Jag var smått antiräkor innan denna tråden. Blue navy räkorna har verkligen charmat till sig mitt intresse haha. De är fina och så söta och små 😍

[Tismon]
2022-08-20, 14:40

Vilka bra flytväxter rekommenderar ni? De flesta verkar vara till dammar

Annons:
Nephi
2022-08-20, 15:05

Red root, salivina och frogbite ☺️

[Tismon]
2022-08-20, 15:14

#91: WOW jag är kär i Red root. Var hittar man dem? Verkar inte finnas på någon butik nära mig

Nephi
2022-08-20, 16:24

Man söker privat i grupper för akvarium växter på Facebook 😁

[Tismon]
2022-08-20, 16:27

#93: Aha! Jag har ju tagit bort min Facebook för flera år sedan men jag kanske lånar min sambos facebook för att leta växter… Hehe 😉

Väldigt vackra var dem i alla fall. Hade tänkt fylla akvariumet med mer växter eftersom räkor verkar tycka om att kunna gömma sig

Jag målade också en bakgrund till akvariumet

[Tismon]
2022-08-20, 16:28

IMG_20220820_162805.jpg

TccT
2022-08-20, 21:17

Den var ju ok. Med lite övning så😉
Kollade din profil och då förstår man hur det kunde bli så bra bakgrund😁👍

Nephi
2022-08-20, 21:35

#95: Så snyggt!

Annons:
[Tismon]
2022-08-20, 22:58

#96 & #97: Tack så mycket 😁

Draknästets_Reptiler
2022-08-21, 10:45

#88: Jag själv aldrig råkat ut för det i varje fall. Jag har haft både amano och körsbärsräkor tillsammans 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-21, 11:30

#99: Vad bra att det inte verkar vara några problem där. Äter amanoräkor räkyngel? Ifall de förökar sig

Draknästets_Reptiler
2022-08-21, 11:32

#100: De kan de nog göra. Amano är inte rena herbivorer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-21, 11:37

#101: Tror du såna "yngel behållare" kan vara bra i sådana fall? Det svåra blir väl att hitta yngel eftersom de är så otroligt små hehe

Nephi
2022-08-21, 12:53

#102: tror mer på mossa eller ”mopp” 😁 dem
Små älskar att gömma sig i mossa och dem stora Amano har svårt att komma in i den

[Tismon]
2022-08-21, 13:06

#103: Jag vet att de "mossbollarna" inte är bra, ni har en artikel som varnar för dem.

Vilka andra typer av mossa finns det och vilka rekommenderar du? 🙂

Annons:
Nephi
2022-08-21, 13:49

Finns Creeping, weeping, Christmas och en väldans massa olika mossor 😁

Rekommenderar även där att kika växt gruppen på Facebook om du väljer att använda den 😉 annars kan din lokala akvarium butik Ha men då är den ofta rätt dyr

• Redigerat 2022-08-21, 14:03 av Nephi
[Tismon]
2022-08-21, 14:09

#105: Tack så mycket återigen för bra tips! Jag ska sno sambons Facebook-konto, kolla i någon akvarie-grupp, se ifall de säljer mossa och red root 🥰

En fråga: som det ser ut nu så gör jag vattenbyten genom att använda mig utav en skål och skopa ut vattnet ur akvariet. Jag har beställt en särskild slang som jag sedan ska använda. Fått höra att jag måste rengöra i botten för att få upp räkbajs (slangen har ett filter så att jag inte får med mig grus). Hur gör man detta utan att stressa invånarna? Eftersom räkorna nästan alltid håller sig till botten är det ju oundvikligt. Vissa av dem är också svåra att se eftersom de är mörka och gruset är svart. Brukar ni flytta på invånarna tillfälligt när ni rengör i akvarie-botten?

• Redigerat 2022-08-21, 14:09 av [Tismon]
Nephi
2022-08-21, 14:14

Du behöver sällan städa botten om du har bra cirkulation 😅

Minns inte när jag städade botten sist om man inte räknar med när jag gjort en omstart och bytt bottensubstrat eller akvarium

[Tismon]
2022-08-21, 14:17

#107: Jaha okej det visste jag inte! Så jag kan låta invånarna vara kvar trots att jag rengör i akvariet? 🙂

[Tismon]
2022-08-21, 14:19

En uppdatering:
Skulle egentligen inte ha fler invånare eftersom jag inte ville överbelasta akvariumet men såg på blocket att de sålde 10st blue diamond räkor för 200kr (annars kostar de 50kr/st). Det var väldigt många intresserade så jag åkte och köpte dem snabbt, det var först till kvarn. Spenderade sedan en timme att aklimera dem manuellt eftersom jag inte har en slang just nu. Aklimerade dem med en matsked som jag droppade akvarievatten med i lådan som de kom i. Det verkade funka bra, svårt att säga om någon dött eftersom de gömmer sig så väl. Men de flesta verkar ha överlevt 🙂

Fick med mig ett yngel som jag har en tillfällig och egengjord "yngel behållare" i akvariumet. När jag skaffar mossa så släpper jag den men tills dess så vore det ju tråkigt om den blev någons mat så den får vara där sålänge 🙂

Nephi
2022-08-21, 14:20

#108: Absolut! Försök bara att inte röra upp en storm 😂
Är oftast mer stressande för dem om du skulle försöka plocka upp dem vid rengöring

[Tismon]
2022-08-21, 14:25

#110: Kan tänka mig att det måste vara stressade! Blir också extra jobb för mig eftersom de är så himla svåra att hitta 🙂

Annons:
[Tismon]
2022-08-21, 15:34

Nu har jag gått med i två grupper och publicerat "sökes"-annonser, även på marketplace. Då är det bara att vänta 😂

[Tismon]
2022-08-21, 15:39

Okej marketplace tog inte emot "sökes"-annonser utan bara säljes så den togs bort.

Nephi
2022-08-21, 15:47

Håller tummarna!

[Tismon]
2022-08-22, 04:16
Hikari Algae Wafers - Maltabletter & Algtabletter Idealiskt för algätande fiskar. En vetenskaplig formulerad kost för bland annat plecostomus och andra algätande fiskar, inklusive växtätande saltvattensfiskar. En pe
Draknästets_Reptiler
2022-08-22, 10:37

#115: Det är ett jättebra foder till snäckorna. Även räkorna kan säkert mumsa i sig lite 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-08-22, 10:38 av Draknästets_Reptiler
Maleficum
2022-08-22, 11:00

Lite sen till "partyt" men älskar räkor! Har en plan att helt skippa fisk i mitt ena 200+liters akvarium och bara ha räkor i det!
Har aldrig haft problem med att ha amano med andra räkor (har amano + andra räkor i alla akvarium utom ett just nu).

Mina räkor gillar att mumsa på algtabletter, brukar dock antingen köpa pyttesmå eller dela de stora i mindre bitar eftersom amanosarna brukar gilla att sno åt sig dem annars 😂

Har du discord? Isf finns det en räkgrupp där för att sälja och köpa räkor som jag kan skicka länk till.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tismon]
2022-08-22, 13:11

#116: Min oro vore väl om räkorna åt upp dem så att snäckorna inte får fatt i någon 🙂 Ska jag ge snäckorna algtabletter manuellt?

Måste också ventilera hur gulliga och roliga de är med sin lilla mun som suger alvarieglaset hehe

Annons:
[Tismon]
2022-08-22, 13:14

#117: Räkor är mer skoj än vad jag trodde! Hur har du gjort med miniräkor och amanoräkor när miniräkorna förökat sig?

Ja, det kan jag förstå! Har köpt räkfoder, något som skulle vara balanserat köttprotein och växter. Amanoräkorna är verkligen duktiga på att stjäla från de små 😅

Yes jag har discord! Vad kul att det fanns en sådan grupp! 😃

• Redigerat 2022-08-22, 13:16 av [Tismon]
Maleficum
2022-08-22, 14:59

#119: Har inte gjort något speciellt, men så är mina akvarium väl planterade och ser ofta ut som djungler så finns mycket gömställen för dem.

Vet inte om din medryttarhäst äter lucernpellets för isf kan du fråga om du får sno några stycken och ge liten bit av till snäckorna, räkorna brukar också gillat att pilla med bitarna som finns men det ligger oftast kvar så snäckorna kan knapra på det (verkar inte heller påverka vattenvärdet nämnvärt om det ligger kvar lite smul ett tag vad jag märkt). Har själv använt det som "semester"foder till mitt akvarium som enbart har räkor och elefantsnäckor i sig så fiskvakten har ploppat i en pelletbit varannan vecka åt dem och än verkar alla må bra. Annars ger jag det någon gång ibland som variation till annan mat.
Lucern/alfalfa är ju kalkrikt också så bra för snäckornas skal.

[Tismon]
2022-08-22, 18:19

#120: Jag medger att just nu har jag ganska lite växter i men jag tänker definitivt skaffa fler! Jag är bara så ny på detta och vet inte vilka växter jag kan ha.

Hade hoppats på att hitta en växt som kan typ täcka en stor del på höjden, ser så naturligt och coolt ut. Eftersom upphovsrättsskydd existerar så ritade jag en snabb bild

image.png

Som plantan till vänster. Kan man hitta plantor som funkar såhär till en 25cm hög akvarium? Problemet med många höga växter är att de är för höga. Kan jag klippa dem kanske? Annars kan jag inte stänga locket på och jag läste att amanoräkor är kända för att hopppa. Samt att jag har en katt.

Ah, ska kolla om de har det först! Vet att de har något men vet inte vad för slags godis det är 😊 Tack så mycket för tipset!

Maleficum
2022-08-22, 18:42

Möjligen att någon cryptocoryne skulle funka? Eller en fin kolplanta placerad på en sten eller rot (kolplanta vill inte heller bli planterad).

Nephi
2022-08-22, 18:46

#121: någon stängelväxt? När dem blir för långa är dem bara att knipsa av och plantera ned

[Tismon]
2022-08-22, 18:56

Ni hittade jag inte originalkällan till en bild jag sparade så jag får inte lov att posta den. Men något i den stilen

https://www.pinterest.se/pin/42925002683094334/?amp_client_id=CLIENT_ID%28_%29&mweb_unauth_id=&from_amp_pin_page=true

Det som sticker upp, ska man klippa det då?

Behöver cryptocoryne också planteras på sten/stubbe?

Stängelväxt låter bra!

Någon i en räkgrupp hade javamossa som de erbjöd. Är javamossa dåligt eller bra? Läste att den skulle vara jobbig att bli av med?

Oct 25, 2017 - This Pin was discovered by Rated M. Discover (and save!) your own Pins on Pinterest
  • Redigerat 2022-08-22, 19:00 av [Tismon]
[Tismon]
2022-08-22, 22:14

IMG_20220822_221128.jpg

IMG_20220822_221112.jpg

Hemmagjord yngel behållare

Det känns däremot som att alla våra plantor håller på dö. Jag får öka lamptiden

• Redigerat 2022-08-22, 22:14 av [Tismon]
Annons:
[Tismon]
2022-08-22, 22:20

IMG_20220822_221627.jpg

IMG_20220822_221745.jpg

IMG_20220822_221853.jpg

Allt ser visset och döende ut

Maleficum
2022-08-22, 22:26

En del växter kan se ut att vissna ner i början innan de acklimatisera sig (många akvarieväxter odlas ovanför vattnet och behöver då vänjas vid att bo under vatten) men de brukar kunna pigga på sig efter ett tag.

[Tismon]
2022-08-22, 22:32

#127: Jaha så det är inget fel som jag gör? De behöver inte växtnäring osv? Kan knappt flytta på växterna utan att de går av och tappar blad.

Maleficum
2022-08-22, 22:35

#128: Jag har själv aldrig använt växtnäring i mina kar. Bäst är att låta allt få vara ett tag efter man planterat och inte vara där och pilla för mycket (även om det kliar i fingrarna att fixa massor ;)), sen är ju vissa växter mer känsliga än andra (anubias är tex nästan omöjlig att misslyckas med)

[Tismon]
2022-08-22, 22:47

#129: Nähä! Skönt att veta att man inte behöver det. Jag lyckas aldrig hålla plantor levande på land men akvarieväxter behöver man ju inte vattna så jag tänkte att dessa måste jag ju lyckas med…. 😂

Ja men precis blev tvungen att flytta på anubiasen eftersom den inte vill växa i gruset och vips! Så försvann en femtedel av plantan 😅 alla bladen stack

• Redigerat 2022-08-22, 23:00 av [Tismon]
Draknästets_Reptiler
2022-08-23, 08:37

#121: Vattenspikblad är en stängelväxt som jag skulle vilja ha. Här uppe finns den sällan i butik, men jag vet att den har funnits på alla djurbutiker som jag har besökt i Stockholm.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1496454/vaxtlexikon

Inlägg 17 och 18 har du bild på vanlig vattenspikblad och Japansk vattenspikblad. Det kanske finns andra växter du kan tänka dig också 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-23, 14:30

#131: den var ju rätt cool!

Däremot fanns det ju så många andra som också var coola, detta blev ju lite svårt

Jag hade gärna velat ha typ som en crinumlök i bakre delen av karet och sedan andra plantor framför, men den blir alldeles för hög haha

Båda Echinodorus var också jättefina men de är för höga och krävande 😜

Jag älskade verkligen röd tiger lotus men den verkar inte särskilt nybörjarvänlig

Är Rundbladig rotala en stängelväxt?

Andra potentionella växter: Siamesisk hygrophila, javaormbunke, Pogostemon helferi, Pogostemon yatabeanus, Bonsairotala (vill faktiskt ha denna), Staurogyne repens (passar pefekt att ha i främre delen av karet men kanske är för svår?) och så självklart vattenspikblad 😁

Den japanska versionen av vattenspikblad ger ju ett annat intryck, båda är lika snygga

• Redigerat 2022-08-23, 14:31 av [Tismon]
Annons:
Maleficum
2022-08-23, 14:42

Rotala är en stängelväxt. Enkel att bara klippa av och trycka ner i botten när de börjar bli för höga. De funkar även att använda som flytväxt (men ser rätt trassligt ut).

Har de möjlighet så kan de även börja växa upp ovanför vattnet en liten bit (och får då lite annat utseende). Med rätt ljus kan de också bli riktigt röda.

Mina jag har ser dock rätt tråkiga ut för de har blivit lite misshandlade av elefantsnäckorna.

[Tismon]
2022-08-23, 14:58

#133: Åh de verkar väldigt intressanta. Nu har jag svårt att bestämma mig 😂

Jag har beställt Alternanthera reineckii ´Rosanervig´ men vet inget om dem, hoppas de går bra i mitt kar

Draknästets_Reptiler
2022-08-24, 08:06

Pogostemon, är ganska kinkig med ljus, växtäring och vattenkvalitet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-24, 11:24

#135: Aha okej då stryker jag den ur min lista!

[Tismon]
2022-08-24, 14:01

Gärna snabbt svar då jag är i djuraffär, såg denna
IMG_20220824_134702.jpg

[Tismon]
2022-08-24, 14:02

Dessa hade inga etiketter på sig. Är det vattenspikblad?

IMG_20220824_135858.jpg

• Redigerat 2022-08-24, 14:02 av [Tismon]
Nephi
2022-08-24, 14:04

Jag är tyvärr kass på att artbestämma växter 🫣

Be om att få kolla lappen i krukan

Annons:
[Tismon]
2022-08-24, 14:07

Den har ingen lapp 😭 Vissa har lappar men inte dem i det karet. Jag verkar däremot hittat vattenspikblad i ett annat kar som hade etiketter.

En annan fråga: är glossostigma elatinoides bra? Den ser gullig ut och kanske kan funka likt mossa?

Nephi
2022-08-24, 14:09

En snabb googling säger att den behöver Co2 för att orka leva

[Tismon]
2022-08-24, 14:14

#141: Aha… Då kanske den inte är för mig… Hmmm… Får hitta två andra plantor som funkar bra

[Tismon]
2022-08-24, 14:20

Asså detta är jättesvårt eftersom jag inte kan något om växter 😭

Nephi
2022-08-24, 14:34

Chansa 🤷🏼‍♀️ Det brukar jag göra om jag inte har något specifikt i åtanke, ibland blir det bra

[Tismon]
2022-08-24, 15:02

#144: Tack för hjälpen! Jag prövade chansa med en växt, den tredje fick bli mossa!

• Redigerat 2022-08-24, 15:03 av [Tismon]
[Tismon]
2022-08-24, 16:13

Jag tänkte ta en bild akvariet men det är för ljust så det blir bara en massa reflektioner. Jag fotar när det blir mörkare 🙂

Annons:
[Tismon]
2022-08-24, 21:49

Ska ha i två växter till och sedan ska det få växa en massa och slå rot.

Hoppas sedan på få tag i lite mer stenar och saker och kan sedan bygga en intressant miljö, flytta på växterna osv 😁 funderar också på att göra bakgrundsbilden lite ljusare

• Redigerat 2022-08-24, 21:50 av [Tismon]
Draknästets_Reptiler
2022-08-25, 08:38

#137 #138 Förlåt för sent svar. Det är vattenspikblad 😊

#147 Ser bra ut 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-25, 11:22

#148: Tack 😊

[Tismon]
2022-08-25, 17:55

Förlåt men snäckor är ganska dumma. Jag la ned två algtabletter (fick dem idag) vid varsin snäcka och de bestämmer sig för att snigla uppför akvarieglaset istället. Nu kommer alla räkorna fram och det blir fest för dem istället.. suck

Nephi
2022-08-25, 17:57

#150: Låter typiskt snäckor 🤣

[Tismon]
2022-08-25, 18:08

#151: Hahaha de är hopplösa! 😂
Är bara orolig att de svälter eftersom de redan gjort akvarieglaset så rent. Hade hoppats att de kunde äta lite från tabletterna så att de inte får vitaminbrist

[Tismon]
2022-08-25, 18:39

En fråga: borde jag låta blad och så vara kvar? Alltså blad som lossnat från växter och sedan bryts ned. Räkor äter väl sånt också? Jag läste också att de gödar näring vilket kan vara både dåligt och bra beroende på om ens bakteriekultur klarar av att hantera det stod det. Vet inte om det stämmer. Vad säger ni?

Annons:
Nephi
2022-08-25, 18:51

#153: skulle plockat bort majoriteten speciellt om du matar på sidan av

[Tismon]
2022-08-25, 18:58

#154: Då gör jag så!

Maleficum
2022-08-25, 20:02

Själv är jag för lat för att plocka bort döda växtdelar (och både snäckor och räkor gillar att pilla och mumsa på det) men så har jag väldigt bra balans i mina akvarium också så det är ingen risk för "övergödning" (snarare brukar mina växter tyna för de blir för lite näring om jag byter vatten för ofta).

[Tismon]
2022-08-25, 21:54

#156: Aha! Jag vet inte hur mycket jag vågar, lite får vara kvar då 🙂 Tänkte göra nytt vattentest nästa vecka (man kan göra det gratis i butik)

När kan man vänta sig ett "stabilt och moget" akvarium? 6 månader?

Maleficum
2022-08-25, 22:02

#157: Den biten har jag dålig koll på eftersom jag aldrig behövt starta upp ett akvarium helt från grunden då vi alltid haft akvarium och då kunnat ta filtermedia och inredning och sånt som redan har "färdiga" bakterier på sig (väldigt bekvämt).

Men antar det är lite beroende på akvariet och kanske framför allt filtrets volym och inredning, växter, invånare och hur man matar och om man använder någon form av bakteriekultur på flaska (lite skeptisk till hur bra det egentligen funkar).

[Tismon]
2022-08-25, 22:15

#158: Aha, vad intressant! När jag startar ett till kar (inte fråga om ska, snarare fråga om när 😂) kan jag bara ta saker från mitt lilla akvarium då?

Alla här känner sig så skeptiska till bakteriekultur på flaska. Jag är bara nyfiken, varför kan det vara dåligt? 🙂

Maleficum
2022-08-25, 22:53

#159: När du ska starta ett nytt akvarium så kan du förbereda genom att sätta i filtret (eller lägga i filtermedia beroende på vilken typ av filter du ska använda) i det redan igångsatta akvariet och låta sitta någon vecka eller två (eller som jag med stora akvarium har "påsar" med filtermedia som hänger/ligger undangömt i de stora akvarierna så det är redo när jag får för mig att starta upp något av mina mindre kar.

Lavasten eller annan porös inredning är bäst då det har mycket yta för bakterier att sitta på.

För min del är jag mest skeptiskt då det ju är svårt att veta om bakterierna faktiskt lever eller inte. Hur kan man vara garanterad att flaskorna förvarats rätt och inte allt dött i dem tex?

Annons:
[Tismon]
2022-08-25, 23:15

#160: Min polare sa att man kunde ta akvarievatten. Är det någon skillnad om bakterierna kommer från inredning/filter eller akvarievatten? Det bore väl rymmas rätt mycket bakterier i baka vatten i sig? 😁

Det har du ju rätt i! Tänkte inte så långt… Bakterier kan ju dö. Jag bara funderar här lite nu, har du hört talas om sea monkeys? De kan ju klara sig i flera år och sedan "vakna på nytt" när man har dem i vatten. Kanske har de någon sådan lösning? 😮😊

Nephi
2022-08-25, 23:20

#161: bakterierna vill sitta på porösa ytor och växa till sig, bara vatten gör inte så mycket skillnad då dom inte simmar ☺️
Då skillnaden är mängden bakterier du får med i en svamp eller porös Sten i jämförelse med vatten
Och varför börja med att starta ett akvarium med smutsig vatten fullt med näring och riskera att få mer alger än nödvändigt?

[Tismon]
2022-08-25, 23:25

#162: Bra poäng där! Tänkte jag inte på 😊

[Tismon]
2022-08-26, 19:04

Jag målade om bakgrunden så att det blir lite ljusare

Maleficum
2022-08-26, 19:07

#164: Tjusigt! Målade bakgrund förut till mina också men nu har jag enbart enfärgad bakgrund som aldrig syns för det är för mycket växter i vägen. Men har märkt att man ofta får göra de ljusare än vad man tänker sig för de ser ofta mörkare ut på plats.

[Tismon]
2022-08-26, 19:26

#165: Tack!

Ja det är verkligen jättekonstigt att allt blir så himla mörkt. Fick ljusa upp det jättemycket, tillsammans med det svarta gruset blev det svårt att se haha

[Tismon]
2022-08-26, 20:06

IMG_20220826_192820.jpg

IMG_20220826_200418.jpg

Annons:
Nephi
2022-08-26, 20:17

Snyggt!

[Tismon]
2022-08-26, 20:28

#168: Tack! Tycker bakgrunden syns mycket mer nu! 🙂

[Tismon]
2022-08-26, 20:38

IMG_20220826_203719.jpg

Jag vet inte vad hen håller på med…. 😵

Nephi
2022-08-26, 21:12

#170: vindtunnel 🤪

Draknästets_Reptiler
2022-08-26, 21:26

#151: Inte så ovanligt 🤣

#159 Det är perfekt att ha ingådda kar när man skall starta nytt. Jag brukar ta filtret och krama ur det i det nystartade 🙂

#167 Det ser riktigt trevligt ut 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-26, 22:10

#171: Hahaha ja, min snäcka är lite äventyrlig av sig 🤣

#172: Då vet jag att det inte är fel på mina snäckor då 😉😂

Ja men då lär jag ta filtret eller en sten eller något när jag startar upp nästa 👍

Tack! Eftersom allt var så spontant hade jag inte riktigt planerat hur jag skulle inreda det. Nu har jag en bättre bild av hur jag vill ha det men väntar nog tills växter slagit rot innan jag börjar flytta dem och pilla runt. Vill dessutom ha 2 växter till: red root och en till hög växt som påminner lite om vass 🙂

Draknästets_Reptiler
2022-08-26, 23:11

#173: Är det vallisineria eller ciklidgräs du skall ha ? De ser lite ut som vass och blir ganska höga 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-08-26, 23:11 av Draknästets_Reptiler
Annons:
[Tismon]
2022-08-27, 12:06

#174: jag tror vallisineria kanske, den verkar lättare att få tag i 🙂

Nephi
2022-08-27, 12:15

#175: spiral valle är så snyggt!
Gigantea skulle jag däremot skippat till ett så litet akvarium 🤪

[Tismon]
2022-08-27, 12:25

#176: Hittar inget när jag googlar på spiral valle 🤔

Nephi
2022-08-27, 12:38

Vallisneria <i>spiralis</i>
[Tismon]
2022-08-27, 12:52

#178: Jaha! 😁

Draknästets_Reptiler
2022-08-28, 11:20

#175: Vallisineria är jättefin, och det finns flera olika. Den är också lätt att få tag på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-08-28, 12:19

#180: Jag såg den i en affär nära mig 😁

Annons:
[Tismon]
2022-09-01, 13:34

Då har karet varit igång i 19 dagar 🥳 Tiden går snabbt

Nephi
2022-09-01, 13:45

Hejja!

[Tismon]
2022-09-01, 14:20

Ynglet har blivit dubbel så stor! Innan fick man anstränga sig för att se hen, nu ser man hen utan problem. Jag vill helst att hen gärna växer till sig innan jag vågar släppa ut hen 🙂 men det gpr framåt!

[Tismon]
2022-09-02, 21:53

Idag introducerade jag 4st dvärgrasboras eftersom de i affären sa att jag skulle vänta så att akvariet inte blir överbelastad på en gång. Egentligen bör jag ha 4st till eftersom de är stimmfiskar. Tänker självklart skaffa fler men de bad mig att vänta 2 veckor

Jag var lite sugen på en Kampfisk men de ska ju vara intelligenta och kräva större kar (??) Dessutom finns det väl risk att den ger sig på räkorna.

• Redigerat 2022-09-02, 21:56 av [Tismon]
[Tismon]
2022-09-02, 23:02

När jag läser på om dvärgrasbora så står det att det finns en särksild "färg-förstärkande" flingfoder som gör att deras röda färg kommer fram mer, vet någon om det finns att köpa här?

Näe jag googlar på vad de äter så står det allt från flingor, till levande insekter till fryst foder. Innebär det att de måste ha allt detta för en varierad kost? Eller innebär det att vilket som går bra så om man väljer att mata dem ned enbart en av sakerna så är det ingen fara?

[Tismon]
2022-09-02, 23:34

Väldigt söta

Draknästets_Reptiler
2022-09-03, 11:03

#185: Kampfisk skall gå själv, möjligen med någon snäcka, lämpligast Posthorn, som kan sköta städningen 🙂.

#186 Nej du behöver inte ge dem alla dessa foder. Ett tips är att du använder ett huvudfoder, och kompletterar med kanske fryst lite då och då.
Tetra Rubin är ett foder som innehåller ämnen för att få färgerna att framträda. Men jag vet inte om det finns ett "färgfoder" endast för rasbora, jag tror inte det.

#187 Jättefina 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tismon]
2022-09-03, 13:09

#188: Aa precis, tänkte först bara räkor och en Kampfisk men som du säger verkade det inte lämpligt. Nåväl, jag kan alltid uppskatta dem på videos och bilder istället 😊

Jaha tack då vet jag! Ska kika efter tetra rubin. Vad för fryst rekommenderar du?

På en del sidor står det att man ska mata dvärgrasboras 3 gånger per dag men det låter väldigt överflödigt?

Draknästets_Reptiler
2022-09-03, 16:08

#189: Eller så kan du köpa ett lite större akvarium och ha Kampfisk i detta 😁

Jag kör med svarta och vita mygglarverm samt krill till mina. Men eftersom rasboran är såpass liten, så tror jag Cycklops eller artemia skulle fungera bättre 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-09-03, 16:24

#190: Tanken är att skaffa större definitivt! Måste bara ha en bättre ekonomi först, viktigt att jag kan ge dem tillräckligt med växter och gömställen vilnet kostar, även om jag hittar ett kar som jag har råd med.

Är eventuellt inklusive intresserad av uppfödning (på proffessionell nivå) i framtiden tillochmed! Har varit intresserad av att föda upp djur väldigt länge och fiskar verkar väldigt roliga. Men då förstås måste jag ha erfarenhet av fiskar, kanske när jag är 30 😉 Och då kommer jag behöva många akvarium hahaha

Nephi
2022-09-03, 16:33

#191: Guppy, Molly, Platy, Svärdbärare och Ancistrus är nybörjarvänliga för odling 🤣 Dem ploppar ut ungar i tid och otid bara dem trivs och har en partner av motsatt kön

Men rekommenderar att du hittar något annat roligt som inte alla andra håller på med om du vill kunna sälja överskottet 😉

[Tismon]
2022-09-03, 16:42

#192: Jomen precis, eftersom de är så lättodlade så lär det inte vara stor efterfrågan. Men man kan ju börja simpelt 🙂

Tänker att man kan senare kika och se hur svåra vissa fiskar är att få tag på och de som inte tycks finnas någonstans lär ju vara större efterfrågan 😁 När jag är riktig erfaren kanske jag till och med kan avla svårlekta fiskar

Nephi
2022-09-03, 16:44

#193: Bra kvalitet räkor finns alltid en efterfrågan på och dem är ändå hyfsat enkla 😉

[Tismon]
2022-09-03, 16:47

#194: Finns det någon guide till hur man "betygsätter" räkor? Jag förstår att det handlar om hur vibrant färg de har samt att det enbart kommer från en "stamm" (inte är korsade med olika varianter, sk skräpräkor)

Annons:
Nephi
2022-09-03, 16:54

Bra färg och linjer som inte ger nya färger, då får man vara lite hård och rensa så fort det kommer någon med dålig färg 😅

[Tismon]
2022-09-03, 22:00

#196: hmmm då får man flytta de andra färgerna till ett annat kar så får de vara nyttoräkor och städare.

Då krävs det dock att man ser alla sina räkor och inte har för mycket gömmställen. Just nu ser jag som max 8st av 13. Så vet inte om de fått ägg ännu 🙂 Har en väldigt bra ide till ett räk-kar för enbart avel

[Tismon]
2022-09-03, 22:00

Dwarf Rasboras thrive in peat-stained water, so adding peat bags or other peat supplements will help them do well. Some aquarium keepers will add aquarium-safe peat directly to the tank. Once it is waterlogged, the peat will sink to the bottom and biodegrade.

Dried leaves from trees such as beech or oak can also be added as part of the substrate. As they biodegrade, it creates microbes that provide a food source for Dwarf Rasbora fry.

Keeping them in stained water also helps bring out their best colors. If you skip this aspect of their care, you will end up with fish that are muted and monotone in color. Bright rasboras are happy rasboras.

Innebär detta att jag borde smutsa ned vattnet?

• Redigerat 2022-09-03, 22:01 av [Tismon]
Maleficum
2022-09-03, 22:03

Att stoppa i torkade ek eller boklöv är främjande för räkorna också (de gillar också att äta på de mikrober som bildas). Brukar stoppa ner några blad lite då och då (de brukar hålla riktigt länge).

Vet inte hur räkorna gillar torv däremot (missminner jag mig inte så blir vattnet lite surt av det men kan ha fel).

[Tismon]
2022-09-03, 22:09

#199: Jo jag tror ph värdet blir surt, samma som det blir av rötter som färgar vattnet?

Tar du bara blad från naturen?

Finns däremot inga träd där jag bor haha…. Och jag är sämst på att identifiera träd. Jag tror Ek är den som sparbanken har som logotyp men bok minns jag inte hur de såg ut 😂

Nephi
2022-09-03, 22:26

Catappa löv och Alkottar ska du leta efter i butik om du vill ha ”svartvatten” som vi så vackert kallat det på svenska 😁

Vissa använder ”skräpräkor” till levande foder genom att slänga i det till sina jagande fiskar

[Tismon]
2022-09-03, 23:59

#201: Aha! Gör det verkligen så stor skillnad för fiskar? Alltså de som vill ha den typ av vatten, mår de bättre av det? Eller handlar det bara om det estetiska?

Awww. Jo så kan man också göra. De är ju dock så söööta haha

Annons:
Nephi
2022-09-04, 08:39

Det handlar om att vissa sorter mår bättre 😁
Är mycket nyttiga ämnen i som stödjer deras immunförsvar. Tanninerna är viktiga för deras slemhinnor

[Tismon]
2022-09-04, 13:53

#203: Haha, då sla jag nog hålla ögonen öppna för det. Ska man ha i mer vid varje vattenbyte?

[Tismon]
2022-09-04, 22:34

Det ser ut som att snäckorna har sex….? De har suttit ihop med varandras kroppar väääldigt länge nu. Men jag trodde de behövde bräckt vatten för att föröka sig?

Nephi
2022-09-05, 07:23

#205: nja, dem kan fortfarande lägga ägg i sötvatten. Men äggen behöver bräckt för att kläckas

[Tismon]
2022-09-05, 12:05

#206: Jaha! Det förklarar det haha

Ragatans Naturande
2022-09-05, 18:34

#186: vet inte om dvärgrasboror är som mosquito rasbororna (boraras brigitae) Men mina mosquiter är 3 år, och de har aldrig fått färgfoder utan äter flingfoder, artemia och då då lite frysta mygglarver. rasbora 2.jpg

Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

[Tismon]
2022-09-05, 18:52

#208: Lite svårt att se på bilden men de verkar ha en fin färg?

Annons:
Ragatans Naturande
2022-09-05, 18:56

Mmm.. spegling i rutan och sol… Men jo, de är för närvarande "illröda". Ibland är de nästan beige/orange/brunarasbora 4.jpg… Men så här är de jättefina <3

Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

[Tismon]
2022-09-05, 18:58

#210: mina är inte särskilt röda och undrade därför om färgfodret skulle göra någon skillnad 🙂

Ragatans Naturande
2022-09-05, 19:09

Det tog ett halvår, innan mina fiskar över huvud taget skiftade i rött… och som sagt, de kan skifta lite då och då. Jag vet inte om det har med temperaturen att göra… i sommar har de ju haft runt 27… och då har de varit väldigt röda och fina… Nu har de 25, men jag försöker få upp temperaturen lite lite till… med tanke på ciklidynglet som jag fortfarande har liv i och om det kanske kan bli lite fler… Om hanen får tummen ur ändan. :D

[Tismon]
2022-09-05, 19:15

#212: Jaha! Jag tror jag har 23, 24 i mitt kar. Kan ju pröva slå på doppvårmaren och hålla detbpå 25?

Du har inget särskilt i vattnet eller något?

Ragatans Naturande
2022-09-05, 19:19

Nä, inget särskilt. Men som sagt. Jag kan inte garantera att det är värmen heller som hjälper. Utan helt enkelt att de har rötter, stenar och växter att gömma sig i, då de är lite skygga emellanåt och vill komma undan. Samt schyssta kompisar i karet. :)

[Tismon]
2022-09-05, 21:03

#214: Aha! Jo en sten har jag i samt en mangrove root, tänker eventuellt skaffa mer när jag gör om inredningen 🙂

Nephi
2022-09-06, 09:20

Höj inte temperaturen! Räkor vill ha svalt 😅

Annons:
[Tismon]
2022-09-06, 10:04

#216: Nähä 😂 Har inte höjt temperaturen än i alla fall!

Ragatans Naturande
2022-09-06, 11:33

#216: Mmm… men mina räkor frodades som bäst runt 25-26 faktiskt :D Det kryllade av dem i mitt 105 liters sällskapskar med diverse fiskar, ett tag. Men de har tagit slut nu… 27, var nog lite för mycket. :D

Maleficum
2022-09-06, 11:50

#218: Med varmare temperaturer mognar räkorna fortare (men är mindre när de mognar) och äggen kläcks fortare men det kan också innebära en högre dödlighet för både vuxna och unga.

[Tismon]
2022-09-09, 01:37

Är det normalt med en massa små insekter? Har sett supersupersuper små maskar som typ wigglar lite och små vita prickar som rör på sig

Nephi
2022-09-09, 08:51

#220: err akvarium utan fisk har högre risk för att att få små extra invånare ☺️
Dem flesta är ofarliga, hittar du däremot en bred platt mask med trekantiga huvuden så kan du ha lyckats få in planaria, och är det så så får du säga till så ska jag leta på vad man kan behandla det med

• Redigerat 2022-09-09, 10:46 av Nephi
[Tismon]
2022-09-09, 15:18

#221: Sålänge de är ofarliga så är det ingen fara! Har inte sett en sådan ännu men ser jag en säget jag till 🙂

[Tismon]
2022-10-06, 18:21

Det är någon som käkar plantor… Hål i en del löv på mina växter… Massor av löv som trillar av och flyter till ytan…

Annons:
[Tismon]
2022-10-06, 18:23

Det var också en planta som hade vissnat och dött av men började växa upp igen och man såg tydligt hur nya rötter tog fart och två blad var på väg….

Någon käkade upp hela den plantan….

Nephi
2022-10-06, 19:36

#223: påminn mig vad vi har för invånare? 😅

[Tismon]
2022-10-06, 19:40

En koloni på neocaridina blå räkor, 3st amanoräkor, 9st dvärgrasboras, 2st zebrasnäckor

Har också på något sätt fått hem pyttesmå snäckor som finns lite här och var

Nephi
2022-10-07, 06:14

#226: Osäker på vem som kan vara boven, Amano är kända för att äta döende plantor, även neritinan kan smaka på en bit om dem är döende. Visst skulle neritinan kunna ta en smakbit men inte äta en hel planta. 🤔

Draknästets_Reptiler
2022-10-07, 11:14

#226: De växterna som har dött av eller varit döende är det ,förmodligen Amanoräkorna som är boven. men de äter inte friska växter.

Jag tror inte några av de snäckor eller räkor du har i karet är växtätande, men jag kan inte svära på det

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tismon]
2022-10-08, 15:15

Plantan de åt upp var inte döende däremot eftersom den höll på att växa upp igen 🤔

[Tismon]
2022-10-08, 15:17

DÄREMOT idag hittade jag en död räka. Den såg inte helt fullvuxen ut (vissa är större än den) så den dog antagligen inte utav ålder.

Den har någon konstig missfärgning som ni ser. Borde jag vara orolig för sjukdomar?

Annons:
Maleficum
2022-10-08, 15:24

#230: I min erfarenhet brukar de ändra färg när de dött.

[Tismon]
2022-10-08, 15:30

#231: Då är det ingen sjukdom, antagligen?

Maleficum
2022-10-08, 15:43

#232: Jag skulle inte tro det. Aldrig märkt det skulle vara några problem hos mig.

[Tismon]
2022-10-08, 15:51

#233: Hmm okej! Första döda räkan jag sett och jag har bara haft räkorna i snart 2 månader. Är det dåligt?

Nephi
2022-10-08, 19:45

#234: Det händer ibland, börjar fler trilla av pinn innom närtid så är det dags att leta problem

[Tismon]
2022-10-12, 18:15

#235: aha okej!

[Tismon]
2022-10-12, 18:17

IMG_20221012_181103.jpg

IMG_20221012_181120.jpg

Den plantan (Alternanthera reineckii Rosanervig) brukade sitta ihop. Hel… Och den var väldigt frisk. Är fortfarande frisk.

IMG_20221012_181145.jpg

Men ändå är det någon som äter…..

Jag borde bara ge upp på växter dem har redan tagit kol på 3 plantor, varav den ena är anubias. Den som de ätit upp hela plantan inklusive rötter är Pogostemon helferi.

• Redigerat 2022-10-12, 18:29 av [Tismon]
Annons:
[Tismon]
2022-10-12, 18:20

IMG_20221012_181856_edit_242815993394719.jpg

Allt som är kvar av anubias

[Tismon]
2022-10-12, 18:38

När varje växt i genomsnitt kostar 80 spänn så får de vara utan eller så får jag ha plastväxter 😅 Jag har bara haft karet i nästan 3 månader

Draknästets_Reptiler
2022-10-13, 10:31

Har för mig att du hade snäckor och/eller räkor i karet ?

Vissa räkor och snäckor äter växter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2022-10-13, 11:29

#238: Anubias?!! Den enda jag vet som klipper den typen av växter är krabbor 😅 Dem överlever normalt det mesta

[Tismon]
2022-10-13, 12:38

#240: ja jag har neocaridina, tigersnäckor, amanoräkor och såna små skräpsnäckor som ibland följer med 😮

#241: Ja, jättekonstigt! 😮

Draknästets_Reptiler
2022-10-14, 11:11

#242: Tigersnäcka ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-10-15, 11:23

Ah då fattar jag. Hade inte hört benämningen Tigersnäcka 😊

Neritinan kan äta växter, så det kan mycket väl vara den som är boven.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: