Annons:
Läst 104 ggr
Lisabella
2022-08-05 11:47

Herregud - har ärvt ett akvarium, kan ingenting!

Jo hörrni, kom hem från en dödsborensning på andra sidan landet häromdagen. Med oss hade vi ett 54 l akvarium med tillhörande fiskar. Vi googlade reda på hur vi skulle sköta transport (6 timmar i bil) och hur man riggar upp karet på nytt. Allt verkar gått bra, samtliga fiskar är pigga och äter som de ska.

Städtanten i mej ville egentligen skura alla tillbehör skinande rena, för de är verkligen grislortiga. Men jag lät bli, sköljde endast bottenstenarna med kokande vatten för att försöka bli av med 456 miljoner läskiga snäckbäbisar. Allt annat har vi lämnat orört, och ska städa successivt.

Vi har nu 2 Black molly, 2 barber (?), 3 Svärdbärare, honor och så en stackars jävla malfisk, algätare som är 20 cm lång. Direkt när vi kom hem så tog jag bilder och åkte till en fantastisk djurbutik (Zoo Kompaniet i Arninge) för att få råd om hur vi gör med den. Så den ska nu flytta hem till en tjej som har ett 450 l akvarium och efter flera år i detta lilla akvarium äntligen få ett bättre liv. Hon har inte ens haft något gömställe att krypa in i. :o(

Nu mina frågor till er kunniga. Hur länge tycker ni vi ska vänta med att skaffa fler fiskar? Och vilka tycker ni är passande för nybörjare? Jag har läst i artbeskrivningar att somliga fiskar behöver sand som bottenmaterial. Om vi byter till sand, kan då alla fisksorter bo med det?

Som ni förstår är jag tacksam för all input!

  • Redigerat 2022-08-05 11:50 av Lisabella
Annons:
Nephi
2022-08-05 12:06
#1

Vad kul att ni vill fortsätta med akvariumet!

Om du klickar på dem blåa fisknamnen i din text så får du upp mer information om dem 😁
Försök gärna ta en bild på barberna så kan vi hjälpa dig identifiera dem! Men med en bra beskrivning annars så kan vi hjälpa dig med några gissningar och uteslutningar av arter :)

Vill du byta bottensubtrat så skulle jag gjort det nu, för att ni ”kokade” det gamla så finns det ändå inga goda bakterier kvar ☺️
Vad jag vet så gillar i princip alla fiskar sand som substrat

Men! När en så stor källa till goda bakterier försvunnit så behöver akvariumet någon månad att stabilisera sig själv innan nya fiskar tillsätts. Växter och dekorationer kan alltid tillsättas


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2022-08-05 12:08
#2

Skynda långsamt är det bästa rådet jag kan ge 😉

Läs på ordentligt på vilka invånare ni är intresserade av så hjälper vi gärna till med att svara på alla frågor ni kan ha, samt med att bolla idéer här på sidan 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lisabella
2022-08-05 12:17
#3

#1: Tack!

Draken
2022-08-06 10:12
#4

#0: Välkommen till akvarieträsket. Och vad kul att du vill fortsätta med akvariumet 🙂

Akvariumet är egentligen för litet för Svärdbärare och Molly, då dessa fiskar kan bli uppemot 8-10 cm. Du kanske skall fundera på att byta in dessa fiskar mot lämpligare arter när akvariumet har cyklat färdigt. Barber vill gärna gå i grupp eller stim.

Det finns endel bra artiklar på forumet. En utav dem här nedan. 🙂

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1502994/starta-upp-ett-akvarium-steg-for-steg

Har du funderingar så är du jättevälkommen att fråga. Det finns inga dumma frågor 🙂

Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Upp till toppen
Annons: