Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 126 ggr
Draken
2022-04-23 15:29

Malawiciklider.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Allmänt:

Malawisjön är Afrikas tredje största sjö. Både Tanganyikasjön och Viktoriasjön gränsar in till Malawisjön.

Yta: 29 600 km²
Längd: 580 km
Volym: 8 400 km
Temp: 23-28 grader
pH: 7.7- 8.6

Grad_NgocheraAfricaLake_Twitter_1024x512_AfricanLake_Malawi_Map.jpg

Det finns kring 1000 olika arter ciklider i sjön. Variationen i färg och form är enorm. Dock är det gemensamt för de allra flesta arter att hanarna är betydligt större och betydligt mer färggrann än honorna.
images.jpg

Hemligheten bakom den enorma artrikedomen tros bero på att sjöns svängningar kan vara extrema mellan varven.
Efter undersökning av sedimentet i sjön så har amerikanska forskare kommit fram till att vattennivån vid flertalet gånger har sjunkit med kring 200 meter, och på så vis framtvingat nya arter eftersom livsmiljöerna/ habitaten har ändrats.
0123_Banner-124.jpg

Malawiciklider skall endast hållas med andra ciklider från Malawisjön pga.deras höga krav på vattnet och miljön som skiljer sig betydligt från de flesta andra arter. Man kan hålla dem med vissa andra ciklider från Tanganyikasjön och Viktoriasjön

774fa262c3edfdf26b63f3c4a68d621d.png

Malawi har som sagt ganska höga krav på vatten och miljö. Vattnet i Malawisjön är kristallklart, mycket syrerikt och ganska strömt på sina ställen. Det är även ett ganska högt Ph i sjön.

Akvarium och filtrering:

Skall man kunna bibehålla en bra miljö i akvarium för Malawi så bör man ha kraftig filtrering och starkt utflöde av vatten. Jag skulle rekommendera en pump som drar 3-5 gånger akvarievolymen. Man skall heller inte ha för litet akvarium. Det är lite olika vad folk rekommenderar, men jag skulle rekommendera minst 300 liter , då det är en mycket livlig fisk som ständigt är i rörelse..
Akvariumet skall byggas upp med grottor och stenar, gott om gömställen och möjligheter att gräva.
Man skall bygga stabilt med stenar då hannarna gräver mycket under lek, och de kan gräva djupa kratrar. En ensam hanne kan lätt gräva upp stora delar av akvariumet på mycket kort tid.

20200629-112116.jpg

Lek och yngelvård:

Malawi är en munnruvande art. Hanen gräver en krater i sanden dit han sedan lockar in honan. Under leken ”dansar” hanen och honan runt i cirklar. Medan honan släpper äggen befruktar hanen dem i kratern och honan plockar upp de befruktade äggen i munnen. 1751998-550x367.jpg
Honan ruvar sedan rommen i 2-3 veckor innan hon spottar. Under dessa veckor äter inte honorna någonting alls, så det är bra om honan kan flyttas till ett eget ”spottkar” så nära som möjligt inpå att det är dags. Låt sedan honan vara där med ynglen, och se till att hon äter upp sig och får tillbaka en del hull innan hon släpps tillbaka till hanen igen. Honorna rör ytterst sällan ynglen. 74414833-1235452549986864-7476915049422403805-n.jpg

Foder:

Malawi har , precis som med miljön, ganska höga krav på vilket foder de skall ha. Det finns flingfoder som är framtaget och sammansatt just för malawi, men man kan gärna växla med räkmix och fryst foder. Man kan även ge levande när det är säsong för det. Skalade räkor brukar uppskattasMan kan köpa skalade frysta räkor i vilken matvarubutik som helst. Det är jätteviktigt att man inte tar räkor som ligger i någon form av lake eller sås.

Jag använder mig av detta receptet när jag gör räkmix.

https://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Alla mina fiskar får räkmix omväxlande med torrfoder och granulat.

Här en bra artikel allmänt om fiskarnas foder :

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1498504/fiskarnas-foder.-del-1

Inredning och miljö:

Man skall bygga med mycket stenar och gärna stenrös se bara till att man säkrar stenarna så de inte kan rasa ner och slå sönder botten på akvariumet . Hanarna är duktiga på att undergräva stenar och stenrös.
Ett bra tips är att lägga en frigolitskiva under sanden och lägg bottenstenarna direkt på frigolitskivan innan ni fyller på med sand.
Man skall ha sand som bottensubstrat just med tanke på att detta är en grävande ciklid, och den måste få möjlighet att utöva sitt naturliga beteende så den kan må bra i akvarium.
Rötter bör man inte ha hos Malawi då de, med tiden, sänker Ph’t i akvariumet, och blir det för lågt mår fiskarna jättedåligt.
Växter brukar inte vara någon hiot hos Malawi då de gärna äter växter om de får möjligheten. Dock kan Anubias och Vallisineria fungera, men det finns inga garantier

20210109_215416.jpg

Hoppas ni har haft nytta och glädje av artikeln och att ni har fått den information som ni söker.
Saknar du/ni något i artikeln, tveka inte med att skriva och ställa frågor i tråden 🙂

Bilder delvis från pixaby och delvis mina privata

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2023-05-07 13:11 av Draken
Annons:
Upp till toppen
Annons: