Handlat igen đ
Idag var jag pÄ auktion utanför Malmö.
Jag blev glad att jag fick tag pĂ„ Asolene spixii, en sydamerikansk snĂ€cka, till mitt sydamerikaakvarium. Det Ă€r sĂ€llsynt med sydamerikanska snĂ€ckor sĂ„ jag trodde att jag skulle fĂ„ klara mig utan. Men det behöver jag alltsĂ„ inte nu đ
Jag budade hem tvĂ„ pansarmalsarter till sydamerikaakvariet: Corydoras venezuelanus och Aspidoras raimundi. De gĂ„r inte av för hackor och verkade finna sig direkt đ
Förutom dessa köpte jag en pÄse med orange sakura-rÀkor men det Àr inte mycket fÀrg pÄ dem Àn sÄ lÀnge, hehe.
- Redigerat 2022-04-03, 22:06 av fluffis
Jag budade Àven pÄ Pseudomugil furcatus och Skiffia multipunctata men det blev inget med dem.
Grattis. Du lyckades ropa hem fina fiskarđ
Spixi Àr jÀttefina, men de kan Àta vÀxter.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Oj, pansarmalarna har redan haft roligt! Det finns Àgg pÄ rutan. Jag har för mig att jag fotade men hittar inte fotot just nu.
DĂ€remot fotade jag med systemkameran igĂ„r đ
SpixiisnÀckorna Àr verkligen fina. Vi fÄr se om de Àter pÄ vÀxterna. Gör de det sÄ Äker de nog ut.
Venezuelorna ville inte alls vara stilla för fotografering men jag fick nÄgra pÄ de andra.
Man kan ocksĂ„ se att det Ă€r olika gula nyanser pĂ„ citrontetrorna. De Ă€r sĂ„ himla fina nĂ€r de strĂ€cker ut fenorna, jag har knappt kunnat se det i det formade glaset i gamla akvariet sĂ„ det kĂ€nns bra med det nya đ
De oranga rÀkorna fÀrgade pÄ sig rÀtt kvickt efter ankomst. De Àr verkligen smÄ!
JĂ€ttefina đ
Ăr det ett sĂ„r pĂ„ ena coryn (bild 3) ? SĂ„g lite skumt ut, men kan ju vara skuggning ocksĂ„ đ
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#4:
Tack.
Jag tittade ocksÄ extra pÄ det dÀr men det visade sig att alla sÄg sÄdÀr knasiga ut. Det Àr nÀstan som att de Àr lite genomskinliga.
Det Ă€r verkligen full frĂ€s pĂ„ de hĂ€r pansarmalarna. De susar fram och tillbaka och upp och ner och sen lĂ€gger de sig och vilar, ibland pĂ„ rad đ
HĂ€rligt đ
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Det Ă€r vĂ€l bara att fylla pĂ„ hĂ€r. IgĂ„r var jag pĂ„ akvarietjĂ€nt i Malmö med min tioprocentkupong och fick med mig sex pĂ„sar hem! đ
Det blev tre olika sorters otocinclusar, smĂ„ amanorĂ€kor till det algbeklĂ€dda 49-litersakvariet, en pansarmalsart jag inte kunde motstĂ„ och regnbĂ„gsfiskar till 325-litern đ
Tog lite bilder igÄr vid hemkomst. Tog Àven nÄgra med systemkamera som jag inte har kollat pÄ Àn.
Jag var sugen pÄ Otocinclus huaorani men de var slut. SÄ jag tÀnkte dÄ fem affinis och fem negros men negrosarna var slut nÀr tre var fÄngade. SÄ dÀrför blev det fem Otocinclus affinis, tre Otocinclus negros och tvÄ Otocinclus macrospilus.
Sen var det ju det hÀr med regnbÄgsfisk eller annan toppfisk i 325-litersakvariet. Jag blev rekommenderad att inte ha Pseudomugil furcatus för de skulle vara sÄ smÄ och blyga att de inte kom till för att fÄ mat. Tur att jag inte lyckades ropa in dem pÄ auktionen. IstÀllet kollade jag pÄ lite större regnbÄgsfiskar (dÀr fanns minst nÄgra olika arter) och ville gÀrna ha lite rött pÄ dem för att de skulle matcha melonbarberna, sÄ det föll pÄ neonregnbÄge, Melanotaenia praecox. Det fanns bara tvÄ honor hemma, sÄ det blev tvÄ honor och fyra hanar. HÀnförande vackra!
Mycket snyggt och trevligt dĂ€r đ
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI