Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 129 ggr
W
2022-04-02 11:03

Endler guppy

Hej jag har ett akvarium med endler guppys. Jag har haft akvariumet i några år och nu när de har förökat sig har det kommit en hane som är gul med orange fena, alla andra hanar är gråa och svarta med orange fena.

Jag undrar om detta är vanligt?

Med vänlig hälsning, Nore

  • Redigerat 2022-04-02 11:05 av wgrnnore
Annons:
Draken
2022-04-02 11:58
#1

Med tanke på hur många olika färger och färgkombinationer det finns hos Guppy och Endlers, så kan man ömöjligt säga vilka färger som är "normala" eller "vanliga". Många färgodlar ju Guppy och Endlers, men det är fortfaranmde svårt att veta vilka färger och färgkombinationer som finns bakåt i leden.

Det finns vissa "renodlade" stammar av Endlers. Maleficum här på forumet har /har haft en renodlad stam med Endlers.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-04-02 12:36
#2

Jag har som sagt haft en renodlad stam av endlers under många år. Tyvärr har den dött ut nu (eller jag har några individer kvar men de går numera med andra varianter av Guppy då jag bara hade unga honor kvar). Dem höll färgen riktigt bra. Just för att de var så renavlade i färgen blev det svårt att skaffa nya individer tyvärr.

Men har även trinidad Guppy (jag haft isolerade i många år) som inte avlats för någon specifik färg och även om de över lag ser ganska lika ut så kan de då och då ploppa upp lite andra varianter när det kommer till färger och mönster (tex så kommer det helt plötslig hanar med röda "svärd" på stjärten fast de flesta inte har färg alls där) och för många år sedan dök en gul upp (all svart färg saknades på den) men det har inte skett igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

W
2022-04-02 13:31
#3

#1: hej mina guppys har varit renodlade ända sedan jag köpte dem för några år sedan.

Draken
2022-04-02 14:29
#4

#3: Har du köpt dem i butik eller hos privat uppfödare ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

W
2022-04-02 19:06
#5

#4: Hej jag har köpt dem i butik. Dem var inte i samma akvarium som dem färgglada guppysarna.

guppytjej
2022-04-02 20:13
#6

mest troligvis är det så att du fått en som är i grundfärg blond. det är en ressensiv grundfärg så den kan bäras många generationer utan att synas. förmodligen har du fått sånna tidigare men de ynglen har ätits upp då de synns bättre..

Att du fått en blond i din stam visar på att det är hybrider du har då blond grundfärg inte finns hos helt rena endlers

Annons:
Draken
2022-04-03 10:40
#7

Jättebra svar här ovan.

Och tyvärr så vill jag tillägga att om de är köpta i butik, så kan man omöjligt veta om de är renodlade. De är förmodligen från grossist och de brukar, oftast, inte ha någon koll på stammarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-04-03 10:41 av Draken
Draken
2022-04-03 10:45
#8

Jag köpte en grupp i butik här om dagen, och det sas att de var färgodlade, men de kommer från grossist så jag tror inte de är det.

När man ser dem nu så kan man nog tycka att de är renodlade, men jag vet inte vad de bär bakåt i leden.

20220330_210733.jpg

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: