Annons:
Etiketterallmäntnybörjarhörnanakvarium-och-fiskarövrigtakvarium
Läst 171 ggr
Pilspets
3/5/22, 4:28 PM

Skaffa akvarium.

Hej!
Jag ska kanske skaffa fiskar men behöver fakta. Vad behöver jag,nybörjararter,uppfödare eller djuraffär och allt annat viktigt. Nu är det bara att övertala mina föräldrar.

Tacksam för svar!


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Annons:
fluffis
3/5/22, 4:40 PM
#1

Hej, vad kul! Välkommen hit! 😀

Att läsa på är en superbra väg att gå när man är nybörjare. Om du går till sajtens huvudsida
https://akvariefisk.ifokus.se/ så hittas bland annat en artikel som heter "Starta upp ett akvarium steg för steg". Den är bra men det finns såklart en massa annat bra att läsa därute. Zoopet.com är en bra sajt också.

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 3/5/22, 4:40 PM av fluffis
Pilspets
3/5/22, 4:42 PM
#2

#1 Tack!😄


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Nephi
3/5/22, 4:42 PM
#3

Välkommen hit!

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1502994/starta-upp-ett-akvarium-steg-for-steg
Här har du en bra grund ☺️

Vilka fiskar beror på vad du tänker ha för storlek på akvarium, så återkom gärna när du bestämt dig för en storlek så hjälper vi dig gärna med att bolla idéer på vilka fiskar som kan passa 😉

Över 80L brukar vi rekommendera för nybörjare då större akvarium generellt är lättare att ta hand om än små


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Pilspets
3/5/22, 4:43 PM
#4

Hur mycket kostar det att köpa in allt? Tänkte köpa det mesta begagnat.


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Nephi
3/5/22, 4:53 PM
#5

Det varierar väldigt beroende på vart i Sverige man bor, ibland kan man hitta folk som skänker bort själva akvariumet men man då behöver köpa allt annat själv :)
Mycket beror på vad man vill göra med sitt akvarium.

Rekommenderar att hålla koll på Facebook och blocket när det dyker upp något till vettigt pris om man inte vill köpa nytt 😊

Om du hittar ett akvarium komplett med filter och värme, så räkna på en tusenlapp extra för sand, växter, inredning och första fiskarna
Det behöver inte alls gå på så mycket men är bättre att räkna lite högt än alldeles för lågt. Vill du däremot ha något väldigt specifikt så sticker summan lätt upp över den extra tusenlappen 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
3/5/22, 5:01 PM
#6

Personligen så gillar jag Juwel akvarium, dem finns ofta begagnade på Facebook marketplace med både filter och tillhörande möbel ☺️ Dem är dessutom lätta att hitta nytt filtermaterial till (köper du begagnat filter kan det vara skönt att byta ut dem gamla då du inte vet vad för bakterier och sjukdomar tidigare ägare haft i akvariumet)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Pilspets
3/5/22, 5:03 PM
#7

Tack för hjälpen!😃


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Pilspets
3/5/22, 5:04 PM
#8

Hur stor chans är det att akvariumet läcker?


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Nephi
3/5/22, 5:07 PM
#9

#8: Ganska liten ☺️
Fråga när du köper hur gammalt det är, hur länge det stått tomt och hur det förvarats.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Pilspets
3/5/22, 5:27 PM
#10

Känner någon där akvariumet hade spruckit och golvet var förstört…


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Pilspets
3/5/22, 6:36 PM
#11

Det blev inget akvarium.😔


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Nephi
3/5/22, 6:45 PM
#12

Fortsätt att drömma, och passa på att läsa om olika fiskar redan nu så du vet vad du vill ha när du skaffar ett i framtiden ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Pilspets
3/5/22, 7:39 PM
#13

#12 Det ska jag!🙂


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Annons:
Upp till toppen
Annons: