Annons:
Etiketterallmäntodling
Läst 259 ggr
[Elina07]
2022-01-30 14:24

"Etta" till fiskar för fortplantning

Hej!
Detta kanske blir ett dåligt förklarat inlägg, men jag ska göra mitt bästa. 😅Har hört att fiskar måste ha en "etta", dvs ett "rum" till de i akvariet för att vilja para sig.

Vad heter den "ettan"?

Tack på förhand!

(har ingen aning vilka etiketter jag ska ha, ändra om det är fel)

Annons:
Dagnykatt
2022-01-30 15:52
#1

Vilka fiskar är det du vill para? Många sorter behöver inget skillt utrymme, utan gör det nästan hela tiden. Är det någon svåravlad sort du tänker på?

[Elina07]
2022-01-30 15:59
#2

#1: nejdå, utan det är bara en plastlåda man använder när man ska para fiskar.

Nephi
2022-01-30 17:48
#3

Menar du en yngelbox? För dem är inget att ha :)

Dem flesta fiskar kan föröka sig i det vanliga akvariumet om dem får förutsättningarna, vissa kräver däremot att man plockar äggen och håller i ett eget akvarium/burk då äggen annars blir uppätna.

Ett fåtal fiskar kräver lekakvarium som är speciellt inredda men att föda upp de sorterna rekommenderas inte för nybörjare, då fiskarna flyttas temporärt till ett nytt akvarium för att sedan manuellt eller med hjälp av väderväxlingar trigga ett lekbeteende :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2022-02-03 11:04
#4

Beroende på vilka fiskar du syftar till. Jag har odlat Diskus och Scalarer separat, det är inget jag rekommenderar om man är nybörjare.

Yngellådorna som man har inne i akvariumet använder jag endast om jag vill rädda undan rom som jag vill kläcka.

Dert bästa är att låta fiskarna sköta det själv i akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Elina07]
2022-02-03 11:22
#5

#4: så om jag hade haft guldfiskar med andra fiskar, och jag hade velat avlat på guldfiskarna, så flyttar jag guldfiskarna till ett separat akvarium?

Draken
2022-02-03 12:33
#6

#5: Har ingen erfarenhet av att odla Guldfiskar. Men vad jag har hört så förökar de sig endast i damm. Om det stämmer vet jag inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-02-06 13:06 av Draken
Annons:
Maleficum
2022-02-03 20:22
#7

#5: På engelska men några fiskar hur man gör för att odla guldfisk/slöjstjärt

http://solidgoldaquatics.com/goldfish-breeding/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2022-02-03 20:25
#8

#6: Mina guldfiskar la rom i mitt akvarium, dock hade de inte överlevt om det inte vore för att jag höll på att flytta och då dumpa alla växter i ett annat akvarium. Märkte inte att de ynglat av sig förrän jag helt plötsligt upptäckte ett par konstiga yngel i mitt lilla akvarium (där växter från före detta guldfiskakvariet hamnat).
Däremot kan jag tänka mig att damm är enda stället de kan föröka sig och yngel har en chans att överleva utan att man själv behöver göra något.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: