Annons:
Läst 267 ggr
Catlady91
2022-01-20 14:25

Gröna prickar (alger) på framrutan

Hej!
Nu är jag tjatig och jobbig, känns det som. Men jag har frågat detta i en Facebook-grupp och fick inget direkt bra svar. Så jag provar här 😊

På mitt stora akvarium får jag alger inform av gröna prickar. Det är bara framrutan, och det är otroligt irriterande. De går inte bort med en klassisk magnetrengörare, utan måste tas bort med rakblad. Eftersom akvariet är stort, och jag har problem med min hy, så är det därför ganska jobbigt att skratta insidan av rutan en gång i veckan.
Jag har handskar som veterinärer har, som går upp till axeln, men de är inte täta..

Jag vet inte var dessa alger kommer ifrån. I förra lägenheten fanns de inte, utan de dök upp efter min flytt december 2020. Bor i samma hus, två dörrar bort bara, och akvariet står längre ifrån fönstret nu än det gjorde förr. Rummet ligger i söderläge, så det är sol från morgon till sen eftermiddag.

Kan någon tipsa mig om vad det kan vara, och hur jag får bort det permanent?

Har bråkat med dessa alger sedan flytten 2020, och börjar bli jäkligt less nu. Jag är dessutom väldigt kort, så jag har svårt att nå ner till botten av karet..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Dagnykatt
2022-01-20 15:00
#1

Jag har samma alger som jag rakar bortk, kan inte hjälpa dig desto mera. Men jag har märkt att beroende på åt vilket håll jag riktar pumpens utblås, så dyker de upp på olika rutor. Verkar som att de trivs där det cirkulerar bäst.

Draken
2022-01-20 16:37
#2

#0: Du är varken tjatig eller jobbig. Vi finns här för att hjälpa till, så fråga på du bara, hur dumma eller tjatiga du än tycker frågorna är 🙂

Använd rakblad för att få bort dessa alger. De sitter som berg. Jag brukar få dem lite då och då på mitt stora 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2022-01-20 17:15
#3

#2: vad skönt, för jag känner mig väldigt jobbig när jag skriver en massa inlägg..

Men de kommer ju tillbaka, kan jag inte få bort dom mer permanent?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2022-01-20 17:43
#4

#3: Vi ser gärna att inläggen ligger kvar, såvida de inte är flera år gamla. De kan vara till nytta för någon annan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2022-01-20 17:44
#5

#4: jag menar prickarna, kan jag få bort dom permanent?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Dagnykatt
2022-01-20 19:23
#6

Jag kapar tråden och spinner vidare… har "algmedlen" som går att köpa någon effekt på denna typ av alger,

Annons:
Nephi
2022-01-21 07:42
#7

#5: Något Co2 system och fler växter är nog bästa möjligheten att få bort dem då alger ofta är från ett överflöd av näring i vattnet :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2022-01-21 07:44
#8

#6: dem kan fungera men det är inte säkert, risken är att dem istället rubbar balansen i akvariet helt och ger mer problem än några gröna prickar på ruten


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Catlady91
2022-01-21 09:55
#9

#7: jag har co2-system, men har inte kört det på ett tag. Har mycket växter, tycker jag iallafall. Kan ta kort och lägga upp när jag kommer hem :)

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2022-01-21 10:20
#10

#9: Då känns det helt klart värt att testa om inte Co2 iallafall kan minska problemet ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2022-01-21 11:59
#11

#5: Sorry, man skall inte svara i forum när man är trött 🤣

Vissa alger kan vara svåra att bli av med permanent, det beror helt på ljustid, balans, antalet växter, matning etc.

#6 Jag tror just denna typ av alger kan vara bökiga att få bort. Har själv aldrig testat med algmedel, så det kan jag inte svara på.

#7 Har du redan CO2 så är ju det super. Starta upp det efter vattenbyte.
Ja lägg gärna upp en bild eller två när du kan. Man kan tycka att man har mycket växter, men man kanske inte har tillräckligt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2022-01-21 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är mitt akvarium 😊
Funderar på att flytta roten i mitten till höger, så den står framför pumpen lite snett

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2022-01-21 16:41
#13

#12: Du verkar ha överlag ha långsam växande växter från vad jag kan de ☺️
Jag skulle lagt till någon mer snabbväxande växt, kräver att den trimmas någon gång ibland dock 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Catlady91
2022-01-21 19:34
#14

#13: har inte ändrat bland växterna sedan flytten, då prickarna kom.. Och tyvärr har jag ingen bra djuraffär som har nå mycket växter :( Så det får tyvärr vänta tills jag kan åka till Sundsvall igen, när allt med pandemin lugnat sig

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Dagnykatt
2022-01-22 02:17
#15

Har jag förstått det rätt nu, mera växter kan få algerna att försvinna/minska?

Nephi
2022-01-22 07:34
#16

#15: Ja precis ☺️ Ofta är alger ett tecken på övergödning och då kan lite fler växter minska algproblemet. Ibland kan även att minska ljustimmarna hjälpa


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Catlady91
2022-01-22 14:44
#17

#15: alger behöver samma sak som växter behöver, så genom att ha mycket växter så blir det för stor konkurrens för algerna att ta fäste 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2022-01-23 11:24
#18

Håller med ovanstående. Mer snabbväxande så skall du se att du blir av med algerna 🙂

Tycker det är så himla tråkigt att Arken där nere slutade med fisk och växter 😔 jag var ofta där och handlade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-01-23 11:25 av Draken
Catlady91
2022-01-23 11:27
#19

#18: ja det är supertråkigt. Nya ägaren ville ju ha kvar fiskar och växter, men hennes chef sa ifrån. ”Det ingår inte i vårt sortiment” nä, men om det ger er mer pengar så varför lägga ner det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2022-01-23 11:37
#20

#19: Ja precis. De förlorar ganska mycket på att inte ha kvar fiskar och växter. Arken här blev ju också uppköpt av huvudmannen men de har kvar fiskar och växter i varje fall. Dock är utbudet ganska smalt efter ägarbytet.

Dogman, som öppnade i Maj i fjol, har betydligt bättre utbud både på fisk och växter. De tar ingenting från imazo, utan de har flera andra leverantörer.

Många från personalen både på Arken och Djurkompaniet (som blev uppköpt av Arken för ett par år sedan) har gått till Dogman. Frågan är hur länge Arken och Djurkompaniet kan hålla stånd , innan de går i konkurs.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
2022-01-23 11:38
#21

#20: ja, det är tråkigt. Varför ta bort något som drar in pengar?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2022-01-23 12:07
#22

Arken verkar väldigt stela med vad som får och inte får säljas i deras butiker. Riktigt trist. Jag gillar att besöka djuraffärer på andra orter just för att de kan ha annat utbud än det man är van med men med Arken är ju det inte så stor ide eftersom de till stor del är exakt samma överallt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2022-01-23 15:30
#23

#22: Jo det har blivit så sedan de blev uppköpta av huvudmannen. Jättedåligt utbud, mest de vanligaste fiskarna flera akvarium med samma (neontetra, Levandefödare, Gurami etc.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: