Annons:
Läst 152 ggr
H
2022-01-12 14:07

Algätare till litet akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken algätare skulle ni välja till 54 liters akvarium? Har 6 kardinaltetror och 5 guppys. Kommer inte köpa fler utan det får räcka, men, behöver någon /några algätare. Har läst igenom diskussioner men inte kunnat bestämma oss vad som skulle passa vårat lilla akvarium bäst..
Snäckor? Räkor? Pitbull pleco? Otocinculus (känslig har jag läst)? Siamesisk algätare. Ancistrus som får flytta när den är för stor?

När vi får yngel har vi diskuterat med akvarie butiken att vi kan lämna in hos dem om det blir för många i akvariet. Så blir det för många snäckor eller för stor mal borde vi kunna göra samma med dem. Målet är att ha ett städteam som tar alger på växter, stenar, botten och glas 😊

Annons:
Nephi
2022-01-12 15:13
#1

Välj någon snygg snäcka, det tror jag passar toppen i ert akvarium 😁
Räkorna är bra på att hålla undan beläggningar men är dåliga på att städa om det redan finns massor med alger.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
2022-01-12 20:55
#2

Härligt akvarium 😀

Själv älskar jag Amanoräkor men de kan bli rätt stora egentligen och ska helst vara 4-6 stycken. Å andra sidan har jag själv precis stoppat i tre i mitt 30-liters, vet inte om det är tillfälligt eller inte. Dock kan Amanoräkor hoppa, så lock krävs i princip. De städar inte bort sina egna ömsade skal (vilket körsbärssnäckor gör) och är bra på de flesta alger.

Sen är alltid Neritasnäckor välkomna hos mig 😀 De är både vackra och duktiga. Zebrasnäckor är fina och duktiga, förökar sig inte i sötvatten men lämnar vita prickar (ägg) efter sig på rötter, vilket kanske inte är så snyggt. De närbesläktade Red onion-snäckorna är också fina och duktiga och lämnar inte vita prickar efter sig på det viset (tror jag).

Militärhjälmsnäckor är de snyggaste av alla tycker jag. Också en duktig snäcka som är mycket på glaset. Sen har vi hornsnäckorna som jag också blivit förtjust i på sistone, de är dock mindre så man får skaffa fler av dem 😀

Sammanfattningsvis är mitt tips några Amanoräkor (om akvariet har lock) och ett gäng snäckor.

  • Redigerat 2022-01-12 20:56 av fluffis
Catlady91
2022-01-15 17:53
#3

Militärhjälmsnäcka är en riktigt duktig städare, men kan vara tråkig då den brukar kunna gräva ner sig ibland. Men den är duktig på att hålla akvariet rent! Jag har en i mitt 60l akvarium, och det finns inga alger där :P har en i mitt 500l också, men det är för lite för så stort. Behöver nog ha tio där för att få någon hjälp

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: