Annons:
Läst 187 ggr
[Olvon]
2021-12-28 21:13

Gammal medlem är tillbaka :) Hej hej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan! Efter 8 (?) år har jag återvänt till akvarieträsket. Användarnamnet var Dynamitella tidigare. Säg gärna hej om du minns.

Denna gång har jag skaffat mig en 40-liters skål som står på skrivbordet med lite sand, växter och snäckor och körs in. Rötter och massvis med växter är på gång. Och mer vatten förstås.
Där ska två små dvärgkulfiskar få lov att bo när allt är redo.

  • Redigerat 2021-12-28 21:26 av [Olvon]
Annons:
Draken
2021-12-29 09:35
#1

Hej 🙂

Man får inte ha fiskar i skål , enligt jordbruksverkets lagar om L80.
Köp hellre ett nanoakvarium, blir enklare med pump och värmare och att inreda 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

guppytjej
2021-12-29 11:43
#2

Kul o se dig tillbaka. Var så kul o se dina påhitt i akvarievärlden o dina fina kar.. Minns den stora runda kulan du hade som var en gammal gatubelysning den var riktig läcker så kul du har ett runt nu med, du kan ju få dem så fina :)

O jo man får ha skål om det uppfyller alla krav, gömställen syresättning osv o det går o få till i skålar iaf de större varianterna.

Moon AppleGrey
2021-12-29 11:47
#3

#2: kopierat från arrikel:
"Jordbruksverkets regler säger också nej till klotformade akvarier. Förutom att de anses vara för små så uppfyller inte kraven på syresättning. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan, varför det lätt blir syrebrist i ett klotformat akvarium. "

Går också att läsa det på jordbrukverkets hemsida
https://jordbruksverket.se/djur/ovriga-djur/fiskar-kraftdjur-och-blotdjur/vattenlevande-djur-for-sallskap-eller-prydnad


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Att sköta om, transportera och resa med akvariefiskar och andra prydnadsdjur som inte hålls i kommersiellt syfte.
[Olvon]
2021-12-29 12:06
#4

Hej guppytjej! Vad trevligt att du minns <3

Jag uppskattar infon om skålar. Det är superbra att ni har bra koll och vill djurens bästa!
Jag är väl insatt i hur det fungerar :) Just denna skål har en yt-area som är större än ett nanoakvarium, det står i ett hörn, samt inredningen och planteringen kommer erbjuda gott om gömställen och insynsskydd. Där är god ytcirkulation och filtrering. Växterna kommer också erbjuda gott om syresättning.

Regeln finns för att okunniga människor inte vet hur man anpassar en skål till djuren. Det ska vara insynsskyddat, välinrett, invånarna ska passa volymen, och cirkulation och syresättning ska vara bra.
Dvs inte en Guldfisk i en skål med lite grus och en plastväxt (som lagen kom till för).

"Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet."

Allt detta kommer vara ordnat. Så invånarna kommer få alla sina behov mötta precis lika bra som om akvariet vore fyrkantigt.
Jag har haft kontakt med jordbruksverket gällande detta och de förklarade vad jag skrev ovan.

  • Redigerat 2021-12-29 12:11 av [Olvon]
Moon AppleGrey
2021-12-29 14:17
#5

? Förstår inte varför kontot är borttaget.
Nåväl, lycka till med ditt akvarium.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Upp till toppen
Annons: