Annons:
Etiketterallmäntsjukdomar
Läst 92 ggr
Y
2021-12-23, 18:46

Blå prickar !? PLATY

Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag har bara haft mina fiskar några månader först hade jag: sex Platy, två guppi, och en mal i ett 30liters akvarium. Nu har en guppi dött och min mal. Men det är inte det jag vill fråga om utan det är såhär: en Platy har blå prickar och fenorna är trasiga vad beror det på och vad ska jag göra?!

Behöver hjälp snarast 🍀
Ps gör det något att min guppi inte har någon guppis kompis ? (Vi ska skaffa en så småningom)
(Innan någon fisk dör…)

Annons:
Maleficum
2021-12-23, 18:55

Välkommen till hobbyn!

Tyvärr är 30 liter på tok för litet för alla dina fiskar (är väl i princip bara ensam kampfiskhane eller räkor och snäckor man kan ha i ett så litet akvarium) och de har troligen blivit sjuka pga stress och kanske dålig vatten kvalitet (väldigt svårt att få en bra balans i ett så litet akvarium).

Jag skulle gissa att prickarna är vita prick och att det blivit fenröta (eller mögel) på fenorna. Det finns mediciner för det.

Som första insats så gör små och täta vattenbyten för att få bra vatten och medicinera sen skulle du behöva köpa ett större akvarium (ju större desto bättre då större akvarium är enklare att sköta i motsats vad man kanske kan tro). Skulle nog säga att du skulle skaffa minst 80 liter för de fiskar du har men brukar själv rekommendera att man kör på mins 100 liter för lättare skötsel (och lite mer möjligheter i fiskval), mycket mindre risk att man tröttnar eller känner sig uppgiven när man kan ha ett lite mer lättskött akvarium.

Har du tester för att testa vattenvärderna? Hur ofta gör du vattenbyten? Hur mycket (och ofta) matar du?

Skaffa absolut inte några nya fiskar förrän de fått ny bostad och alla är helt friska!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Y
2021-12-23, 19:53

Tack för hjälpen! Jättebra råd 😃

Nephi
2021-12-24, 08:29

Har gjort en sammanfattning av mindre akvarium :)
Kika gärna på det

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1509684/nanoakvarium

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Upp till toppen
Annons: