Annons:
Läst 151 ggr
M
2021-11-22 00:14

om-börjare med 350l inom kort - tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte haft kar sedan ungdom men växte upp i ett hus med 7 kar.
Nu har jag valt att skaffa ett eget, ett Juwel 350l som anländer inom kort.
Har sprungit händelsen i förväg och börjat planera scaping etc utan att egentligen ha en klar bild av vilka fiskar jag vill eller bör ha.
Har lite (understatement) mangrove och kork samt skiffer förberett men skulle uppskatta lite tips på plantor och fiskar.

Har en barndomskärlek till neon/kardinaltetror men samtidigt förtjust i både Malawi o Tanganyika (spelling is optional) och undrar vad som vore en bra bas för en uppstart av ett 350l?

Annons:
Draken
2021-11-22 07:36
#1

Med 350 liter så ha du en ganska bred bas av vad du kan ha i karet 🙂

Vill du ha rötter så är Malawi uteslutet, rötter sänker Ph't och Malawi vill gärna ha hårdare vatten. Dessutom så skall Malawi/Tanganyika gå med endast andra Malawi/Tanganyika.

Ett stort gäng med Kardinaltetra skulle vara jättesnyggt med massa växter och rötter 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2021-11-22 09:50
#2

Kul med ett så pass stort akvarium ändå :) Det blir ju lättare att hålla stabila vattenvärden i det. Har du kollat vad du har för pH-värde ur kranen? Det kan ju bli ett ungefärligt riktvärde för vilka fiskar som passar, sen finns det ju som tur är massa fiskar som är ganska flexibla med pH-värdet :)

Om du gillar ciklider så kanske ett par av en dvärgciklid hade passat tillsammans med kardinal-eller neontetror? :)

Maleficum
2021-11-22 14:54
#3

Jag är själv småfisk älskare och neontetror har alltid varit en favorit hos mig så jag hade helt klart valt att ha stort stim av neontetror eller kardinaltetror och sen ett riktigt tett planterat akvarium (älskar djungelakvarium). Sen hade jag haft massor av räkor (både amano och nån annan mer färgglad sort), kanske några större snäckor.

Möjligen någon lite större fisk för lite blickfång (gillar själv siamesiska algätare).

Jag är själv inte så förtjust i ciklider (undantag scalarer) men det finns ju många vackra sorter man kan använda som blickfång om man vill (eller guramis).

Fint exempel på planterat akvarium med kardinaler

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

M
2021-11-30 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej alla och först av allt. Tack för respons råd och tankar.

Nu blev det inte ett 350 för de hade strulat till det och erbjöd mig istället ett 240 till bra pris o bänk på köpet. Då hade jag redan väntat längre än min tålmodighet tillåter så jag tog det. Nu har jag ett 240 kar med 6 Scalarer, 40 Kardinaler, 5 mindre Ancitrus, en Grenmal och 6 blå Gurami… de verkar ha bra utrymme och många egna zoner men har jag gått ”over the top”?

Draken
2021-12-01 09:10
#5

Se jättesnyggt ut 🙂

Lite mycket fisk iom att karet är nystartat, men håll kll på Nitritvärdet, så går det kanske bra ändå.

Risken är stor att kardinalerna blir ett skrovmål till Scalarena, när de (scalarena) har vuxit på sig

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-12-01 09:11 av Draken
Upp till toppen
Annons: