Annons:
Läst 379 ggr
K

diskus

hej! jag har 8 st Diskus 2 st av de har lagt ägg. Visa är gula och de är första gång jag har Diskus och även deras första gång de lägger ägg. Har nån tips på vad jag kan tänka på?

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-11-13, 11:04

Diskus brukar kunna ta hand om ägg och yngel själva, men det finns risk att de blir uppätna när de blir frisimmande.

Se till att det finns gömställen i form av grottor, mycket växter och mat. Se till att vattenvärdena är bra.Diskus kan vara ganska känslig mot ostabila vattenvärden.

Vill du vara helt säker på att några yngel överlever, så kan du plocka upp ett gäng när de blivit frisimmande och ha dem i ett separat akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-11-13, 11:04 av Draknästets_Reptiler
K

#1: de är en bild från dag ett. Men nu är det betydligt mindre ägg och gulaktigare, som är dag 2. Har hört att första gången så misslyckas de oftast.

Draknästets_Reptiler
2021-11-13, 12:52

Risken att de misslyckas första gången är rätt stor, men har de väl kommit igång med lek, så kommer de leka igen 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

#3: hur lång tid tar det mellan varje lek?

K

hur mycket ska vattenvärdet vara? alla äggen är borta nu.

Draknästets_Reptiler
2021-11-14, 11:27

#4 Det är jättesvårt att säga. Vissa leker igen efter några dagar, andra kanske inte leker igen förn efter några veckor.

#5 Vattenvärdena skal vara stabila. Hur mycket beror helt på vilken sorts fiskar du har.
Just Diskus kan vara väldigt väldigt känslig för svängningar.

Nitrit skall vara på 0 och Ph bör ligga kring 6-6,5.

Här har du lite skötselråd om Diskus .

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1428121/skotselrad-for-diskus

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2021-11-14, 11:32 av Draknästets_Reptiler
Annons:
K

Tack! Bråkar dina Diskus ar med varandra?(mina gör det)

Draknästets_Reptiler
2021-11-15, 09:23

#7: Alla ciklider bråkar, mer eller mindre, sinsimellan .

Förmodligen har du två hanar som inte riktigt gillar varandra. Håll koll på dem bara, risken finns att du måste flytta på en utav dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

Tack igen! De paret som misslyckades med sina ägg ska jag släppa ut de med de andra diskusarna eller ska de vara själva i en annat akvarie?

Draknästets_Reptiler
2021-11-17, 10:50

De som föder upp Diskus brukar ha avelsparen i ett eget akvarium, med lite och ingen inredning alls, endast en lekkon.

Men jag tycker det blir onödig stress för fiskarna att hålla på och flytta dem fram och tillbaka. Jag skulle ha låtit dem vara kvar i karet.

Vill du försöka dra upp en kull, så plocka upp ett gäng när de blivit frisimmande och ha dem i ett eget kar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-11-17, 10:50 av Draknästets_Reptiler
K

#10: de frisimmarna dör inte de om de inte äter från föreldranas hud? Från början hade jag 8 st nu har jag bara 5st kvar vad har jag gjort för fel? De har inte börjat leka igen.

Draknästets_Reptiler
2021-11-23, 12:19

Om det är de vuxna som har dött så har du förmodligen problem med vattenvärdena, kolla upp det.

Man kan klara av att driva upp dem utanför akvariumet, men det är ganska tidskrävande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

#12: Ja alltså de var 6 månader gammal och dog. Kan de va för de också bråkade mycket. Men en annan sak var att vi förflyttade två st andra till ett annat akvarium för att de var större.

Igår fick de barn men efter ett dyng tände vi lampan då började mamman äta upp alla. Får man inte tända lampan?

Läste en annan konversation där de stod att två honnor kunde para sig stämmer detta?

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-11-26, 11:29

2 honor kan lägga rom. Kan vara därför de inte blir något.

Man skall kunna tända lampan utan att de äter upp rommen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

#14: hur ska jag kunna veta att de är två honor? Ska jag Lägg upp två bilder

Draknästets_Reptiler
2021-11-27, 11:31

Det är jättesvårt att se könsskillnad på Diskus. Så jag vet inte pm det går att se om du lägger upp bilder.

Det du kan göra är att kolla rommen. Vita ägg är obefruktade, så kolla det om de lägger igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

#16: jag lade upp inan bild på romen kan du se på den bilden de var andra gången.
Nu har vi en Diskus som håller på att dö.
Kan vattenvärdet vara dåligt fast man byter vattnet ofta?

K

Nu är den ena Diskus en död! Bara fyra kvar.

Draknästets_Reptiler
2021-11-28, 12:03

#13: Rommen ser ok ut, förutom några korn som är vita.

#18 Kolla vattnet, främst nitrit, nitrat och ammoniak.

Hur ofta byter du vatten ?

Gör du ren pumpen varje gång ?

Hur mycket vatten byter du varje gång ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

Jag byter vattnet 3 ggr I veckan.

Det är olika för varje gång ibland helften men oftast lite mindre än det.

Har en bra pump fick hjälp i djur affären.

Innan skrev du "kolla vattnet, främst nitrit, nitrat och ammoniak" vad menas med det.

Annons:
K

Hur många Diskus kan man ha i ett 240 kar?

Ska man ha många gömställen för känner att de tar revir och börjar slås?

Vad betyder daret på ryg fenan?

Draknästets_Reptiler
2021-11-29, 12:24

3ggr i veckan är alldeles för ofta. Det räcker med att du byter ca. 40% vatten i ggr. i veckan.

Du har ingen inredning och inget bottensubstrat i akvariumet, där har du förmodligen anledningen till att de dör för dig. De blir stressade, det finns inga gömställen. Diskus vill ha mycket växter och mycket gömställen.

Pumpen är förmodligen för klen och det finns inga filter på den.Utan filter bildas inte nyttobakterierna som behövs för att det skall bli bra balans i karet. Risken är stor att dina vattenvärden är förhöjda. Ta med vatten till djuraffären om du inte har egna dropptester hemma, och be dem kolla vattenvärdena. De flesta butiker gör det gratis som en service till sina akvariekunder.

dsc-1605.jpg

Ett välfungerande Diskusakvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

Men den sand bå på botten har läst att man inte ska ha den för den drar till sig smuts.

Pumpen fixade vi under den bilden.

Men innan har vi haft flera gömsyelen och då blev det som revir och började slås.?

Kan vattenvärdet vara dåligt pågrund av alla vatten byten?

Vad kan daret på ryg fenan betyda?

Draknästets_Reptiler
2021-11-30, 09:14

#23: Smutsigt blir det iaf. Det spelar ingen roll om du har bottensubstrat eller inte.

Vad menar du med att "ni fixade pumpen under bilden" ? har ni ingen pump i akvariumet annars ?

Även fast fiskarna slåss och är osams, så måste man ha gömställen. De blir stressade av att inte kunna gömma sig någonstans. med gömställen så kan alla komma undan, och då blir de mindre slagsmål.

Vad är "Daret" ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

M
2021-11-30, 14:12

#0: om ingen anna sagt det än… grattis! Kul med livscykel i sitt kar!

K

#24: Det jag menar är att på ryggfenan på en av diskusarna rör den sig jätte fort som vågor och längst ner är det samma sak och då blir det som ett dar.

Draknästets_Reptiler
2021-12-01, 09:05

Om den står och vibrerar framför en annan så är det ett lekbeteende.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
K

#27: Ja den gör det för en anan Diskus. Leker de då?

Draknästets_Reptiler
2021-12-05, 11:47

#28: Ja, det är ett lekbeteende

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

K

Diskus brukar de glömma bort sin andra partner som har döt? Sen gå till en annan partner?

Draknästets_Reptiler
2021-12-06, 07:29

#30: Ja de kan byta partner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: