Annons:
Läst 167 ggr
S
2021-09-16 20:22

Hydra - hur ska jag göra?

Hej
Jag har en ökande population av hydra (grön) i mitt 54 liters kar. Alla värden är ok. I akvariet bor 6 amanoräkor och 5 Kardinaltetra (som ska utökas i antal och flyttas till större kar om ett halvår när jag har råd att starta upp ett större), samt en sebrasnäcka. Jag har läst att minska fiskmaten är ett viktigt steg att ta för att ta kål på hydra - men jag matar bara med ca 8-10 korn i taget och släpper bara ner mer mat när jag ser att fiskarna tagit all mat. Jag matar bara en gång om dagen och har varit stenhård på att hålla höga nitritvärden borta. Om något korn faller till botten vet jag att amanoräkorna tar hand om det. Så näring i vattnet borde inte vara steget jag ska ta för att bli av med hydrorna. I kväll var amanoräkorna helvilda - särkilt en mindre räka som ständigt gav sig på de andra. Kan det ha med hydrorna att göra - eller är det hormoner? Jag stödmatar räkorna om jag ser att det är "för rent". Kan det vara att liksom bränns från hydrorna lite varstans där räkorna landar, och att det är därför de simmar runt hysteriskt?
Sen har jag läst att blågurami äter hydra. Kan jag skaffa 1 sådan (bara 1 pga litet akvarium) och se om den kan ta hand om hydran. Denna Gurami kan givetvis flytta till det tilltänkta 300 liters karet om ett halvår och få kompisar då. Blir den deppig på egen hand tills dess? Kommer den att äta hydran?
Att medicinera bort hydran är ju farligt för både räkorna och min snigel och jag har ju bara ett akvarium och kan inte flytta dem till något annat inkört kar under tiden. Vad hade ni gjort?
Jag har sugit upp några hydror med en syresslang som jag använder som slamhävert och varit försiktig att inte "dela" någon hydra mitt av eftersom de bara multiplicerar sig då.
Tar tacksam emot alla tips jag kan få. Det känns som om det bara dyker upp ny problematik varje vecka och att den enda lösningen är att skaffa ännu ett akvarium och ett större sådant. Men som sagt, jag har inte ekonomi och tid till det under hösten. Och det kommer väl inte förhindra ytterligare problem då heller.. ;)
Vänligaste - J

Annons:
Nephi
2021-09-16 20:42
#1

https://www.plantedtank.net/threads/eliminating-hydra-in-a-shrimp-tank-success-at-last.1310509/

No planaria skulle jag kört med efter att ha läst det där ☺️ Finns att köpa på till exempel shrimps.se
Kostar en slant men känns mer värt att köpa det och ha hemma än att köpa en fisk som inte kommer må bra i längden i det akvariet du har 😉

För att få ned näring i vattnet så behöver det fler vattenbyten, det räcker oftast inte med bara mindre mat ☺️ För det som kommer ut i andra änden är också en typ av näring


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dear All, I've been fighting hydra in my nano shrimp tank for the last month or two, and finally have succeeded in eliminating them - hooray! So thought...
Maleficum
2021-09-16 20:43
#2

Aldrig haft hydror (som tur är) och vet inte speciellt mycket om dem mer än att Axilur ska funka mot dem (hitta massa info om det när jag sökte på att ta död på planaria).

Vad är det för snäckor du har? Jag har nyligen behandlat alla mina akvarium med Axilur mot planaria och det var inga problem för mina amanoräkor, körsbärsräkor eller posthornssnäckor (inte för några av mina fiskar heller och troligen inte crystal räkorna utan dem dog av annan orsak). Elefantsnäckorna som var kvar började se lite ledsna ut efter några dagar så jag tog ut dem (men de fick inga besvär där efter) och jag hade alla mina elefanter plus 2 neritina (som är kända för att vara känsliga mot Axilur) i mitt pluttiga 18 liters akvarium utan problem för den tid jag behandla akvariet (så har du en stor balja eller hink så kan säkerligen snäckorna vara där under behandling om det är känsliga sorter).

Läst att många som behandlat med Axilur tagit det i en spruta och sprutat direkt på hydrorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

S
2021-09-16 20:56
#3

#1: Stort stort tack för SÅ snabb respons - verkligen!
Oja, jag byter vatten, ca 12 liter varje vecka byts ut alternativt 6 liter 2 ggr i veckan beroende på situation + lite "bajssugning" med den lilla syresslangen.
Blev mycket tacksam för länken till shrimps.se - har handlat där tidigare och deras produkter måste ju vara "räkvänliga".
Tänk att jag fick svar så här snabbt - man kan ju ligga och grubbla över sådant här fram på småtimmarna…

S
2021-09-16 21:01
#4

#2: Hej Maleficum - tack så MYCKET för ditt svar och att det kom så snabbt. Man kan verkligen känna sig "ensam" där man sitter och oroar sig över vad som sker i sitt akvarium när resterande familjemedlemmar saknar samma engagemang ;)
Jag har en Neritina natalensis - sebra neritina snäcka. Jag tänker att jag skulle kunna mycket riktigt åka iväg och skaffa ett litet karantänakvarium och flytta honom/henne dit under tiden jag behandlar för hydrorna.
Vet du hur länge Axilur dröjer sig kvar i vattnet/biomassan i akvariet? Det vill säga, hur länge behöver snäckan sitta i karantän; när är det säkert att återgå till ursprungliga akvariet?

//Sally

S
2021-09-16 21:03
#5

#1: p.s. @Nephi vet du hur länge detta preparat dröjer sig i vattnet och biomassan - det vill säga, om man flyttar ut snäckan under behandlingstiden tar det lång tid innan den kan flytta tillbaka igen?

Maleficum
2021-09-16 21:26
#6

#4: Vet tyvärr inte hur länge preparatet är kvar (tyvärr hitta inte veterinären jag diskutera det med heller) men min neritina (den andra dog i lilla karet då dem båda är väldigt gamla) flytta tillbaka med elefanterna någon vecka efter behandlingen och (tror jag, kanske skrev närmre om det i planariatråden) och efter några vattenbyten (jag var noga med att slam suga i gruset också) och den har varit pigg.

Grumligheten (om det har något samband med om preparat är kvar eller inte vet jag inte) försvann efter kanske tre dagar i alla akvarium utom ett där det försvann efter bara ett dygn.

Vet inte om hydrorna beter sig på samma vis men jag märkte att planarian dog fortare när jag höjde temperaturen i vattnet under behandlingen och det förkortade då behandlingstiden avsevärt.

Man kan ju också köra med aktivt kol i filtret en stund för att vara extra säker på att få bort rester.

Om du skaffar ett litet karantänkar till snäckan och du vill vara på säkra sidan så kan du ju låta den gå där några veckor efter behandlingen och du hunnit göra flera vattenbyten innan den får flytta tillbaka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
S
2021-09-17 09:04
#7

#6: @Maleficum - TACK!!!

Upp till toppen
Annons: