Annons:
Läst 159 ggr
K
2021-09-11 09:35

Stress eller sjukdom? Vad gör jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag är helt ny på det här med akvariefiskar.. för ett år sedan fick jag ett litet 60L akvarium av en kollega där var ca 15 plattys, 4 neontretra, två Black molly och en Ancistrus

Jag fattade inte att det karet var alldeles för litet då och jag känner mig så dum för att jag inte köpte ett större förrän för 3 månader sedan när jag fick ett resun på 240L
Så nu har alla fiskarna bott i de större akvariet i ca 3 månader.

På det året som gick innan jag bytte till ett större kar så dog två back Molly och alla Neontetra och när jag fått upp det nya karet så skaffade jag två clea helena snäckor och två Ancistrus på ca 5cm. Min ”gamle” Ancistrus, Runar är ca 12cm.

Men min ena Black molly är som en hackkyckling av en annan Black molly. Den simmar under/bakom och biter/nafsar på den första och nu har den fått lite fula vita fläckar och där är ett litet hål i fenan på ryggen. Varför gör dom så och hur kan jag hjälpa mina fiskar?

Annons:
Draken
2021-09-11 11:16
#1

Det ser ut som den svarta har fått vita prick. Det är en stressrelaterat sjukdom som är mycket smittsam. Du måste behandla hela akvariumet.
Vita prick sprider sig snabbt och det kan vara dödligt om det inte behandlas.

Fråga på djuraffären efter medel mot vita prick, och var noggrann med att följa instruktionerna på förpackningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2021-09-11 11:41
#2

Hej! Må inte dåligt för att du gjorde en miss i början av din akvarium resa! Huvudsaken är att du lärt av dina misstag.

Mer växter är bra så dina fiskar kan gömma sig mellan, är
Det en hona som blir jagad så kan det försvinna eller iallafall minska om du lägger till några fler honor


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

K
2021-09-11 14:00
#3

#1: jag ska genast köra och köpa medel! Tack :)

K
2021-09-11 14:28
#4

#2: jag ska fixa fler växter till dom.

men blir det inte lite många individer i karet om jag skaffar mig några fler honor?

Och hur ser man skillnad på hane och hona? Det kan ju vara bra att veta

Denna kommentar har tagits bort.
Nephi
2021-09-11 18:18
#6

#4: man ser det lättast på analfenan, honornas är solfjäder formad, medans hanarnas är smalare och mer triangulär :)
På bilderna ser det ut som att du har två hanar. Har dem inga honor så finns risken att dem kan bli frustrerade och jaga varandra istället vilket verkar vara det som händer i ditt fall 😔 Skulle omplacerat dem båda så fort dem är friska om du inte känner för att skaffa 2-3 honor var åt dem

Tills dess försök sätta upp lite högre täta växter som barriärer så dem inte behöver se varandra konstant 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Upp till toppen
Annons: