Annons:
Läst 162 ggr
S
2021-09-08 10:15

Hjälp - vad växer på glaset?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag är gammal nybörjare och nu inne på vecka 6 med mitt nya akvarium. Vet någon av er vad det är som hänger på glaset? Är det växtplankton, alger, eller någon mindre djur som kan vara farligt för resterande akvariemedlemmar (amanoräkor och lite kardinaltetra)? Räkorna och fiskarna är inte intresserade av att äta detta och vid inzoomning så ser man att det inte är detritusmaskar iallafall.. Jag blir SÅ otroligt tacksam om någon vet eller vågar ge sig på en gissning!!!

Annons:
Maleficum
2021-09-08 10:42
#1

Lossnar det lätt eller sitter det fast på rutan?

Tycker det bara ser ut som skräp som fastnat (om det rörts runt massa när man tex fyllt på vatten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-08 11:02
#2

Skräppartiklar eller alger. Ta ett rakblad eller en svamp och försök ta bort det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2021-09-08 11:47
#3

@Maleficum och @Draknästets_Reptiler Stort tack för så snabb respons! Jag låg uppe till halv ett i natt för att hitta hjälp via nätet.
Dessa sitter fast på rutan. Jag har precis sugit upp dem med en liten syresslang som jag använder när jag städar.
Om man zoomar in så ser man att alla "tofsar" har samma uppbyggnad så jag har utgått från att det är någon slags levande organism. Och när jag febrilt letade efter ledtrådar igår kom jag över denna länk, https://www.nano-reef.com/forums/topic/132956-the-ultimate-id-thread-before-you-post-whats-this-look-here/
där jag tycker mig se likheter med 'Montipora Nudi' , men denna relaterar ju till saltvatten och jag har sötvatten.
Min största oro har varit att det är farligt för mina räkor - men jag har på känn genom er respons att det inte är något att oroa mig för.