Annons:
Läst 162 ggr
S
2021-09-08 10:15

Hjälp - vad växer på glaset?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag är gammal nybörjare och nu inne på vecka 6 med mitt nya akvarium. Vet någon av er vad det är som hänger på glaset? Är det växtplankton, alger, eller någon mindre djur som kan vara farligt för resterande akvariemedlemmar (amanoräkor och lite kardinaltetra)? Räkorna och fiskarna är inte intresserade av att äta detta och vid inzoomning så ser man att det inte är detritusmaskar iallafall.. Jag blir SÅ otroligt tacksam om någon vet eller vågar ge sig på en gissning!!!

Annons:
Maleficum
2021-09-08 10:42
#1

Lossnar det lätt eller sitter det fast på rutan?

Tycker det bara ser ut som skräp som fastnat (om det rörts runt massa när man tex fyllt på vatten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2021-09-08 11:02
#2

Skräppartiklar eller alger. Ta ett rakblad eller en svamp och försök ta bort det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
2021-09-08 11:47
#3

@Maleficum och @Draknästets_Reptiler Stort tack för så snabb respons! Jag låg uppe till halv ett i natt för att hitta hjälp via nätet.
Dessa sitter fast på rutan. Jag har precis sugit upp dem med en liten syresslang som jag använder när jag städar.
Om man zoomar in så ser man att alla "tofsar" har samma uppbyggnad så jag har utgått från att det är någon slags levande organism. Och när jag febrilt letade efter ledtrådar igår kom jag över denna länk, https://www.nano-reef.com/forums/topic/132956-the-ultimate-id-thread-before-you-post-whats-this-look-here/
där jag tycker mig se likheter med 'Montipora Nudi' , men denna relaterar ju till saltvatten och jag har sötvatten.
Min största oro har varit att det är farligt för mina räkor - men jag har på känn genom er respons att det inte är något att oroa mig för.

Ok I see sooooo many “WHAT IS THIS” posts. I decided to make a thread where people can come look BEFORE they post. SO I hope this helps someone. Also help pass this along to anyone who is looking for an ID. Its taken me a while but let me know if I forgot anything I will add it. Its going to be v...
Draken
2021-09-09 09:12
#4

#3: Dessa organismer lever i saltvatten.

jag zoomade in helt och det är trådalger du har. Ta ett rakblad och skrapa bort dem, innan de förökar sig mer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-09-09 09:12 av Draken
S
2021-09-09 09:54
#5

#4: Tack - verkligen! Hur blir det med alla algbitar som man skrapar bort - tas de upp i filtret och bryts ned?

Nephi
2021-09-09 11:50
#6

#5: skrapa under ett vattenbyte och försök få upp så mycket som möjligt 😉 resten åker upp vid ett senare byte eller så tar fiskarna eller filtret dem


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
S
2021-09-09 13:12
#7

#6: @Nephi och @Draknästets_Reptiler - Tack!!

Draken
2021-09-10 13:29
#8

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: