Annons:
Etiketterförlossning-bb-barnkammarenybörjarhörnan
Läst 150 ggr
A
8/17/21, 8:00 AM

Yngel i akvariet - vad gör vi nu?

Hej alla experter:)
Jag och min 10-åriga son är nya på detta med akvarium och vi har ett 60-liters med några platys och kardinaltetror i. Ja, och så en del växter, kokosnötsgrotta osv i förstås.
Nu har det gått några månader sen vi började och vi har lyckats hålla alla fiskar vid gott mod vad det verkar, för imorse upptäckte vi att det finns yngel bland växterna! Så himla kul, men vad gör vi nu?
Vi har ingen sån där "barnhage" att placera dem i och våra två zoobutiker har inga på lager. Kan man göra nån nödlösning själv medan vi väntar på leverans? Risken finns väl annars att de små blir mat till de vuxna, eller?
Tacksam för svar:)

Annons:
Nephi
8/17/21, 8:39 AM
#1

Vad roligt att ni fått yngel! Det bästa skyddet för yngel är växter och flytväxter, rekommenderar inte yngelbox då cirkulationen blir dålig och det ofta är väldigt stressande för dem små

Så vill ni skydda dem extra, köp lite fler växter, flytväxter, mossa, bygg ett stenröse med små hålor och andra gömställen 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

A
8/17/21, 11:19 AM
#2

#1: Ja, riktigt kul! Okej, jag tänkte nästan införskaffa fler växter ändå, så då gör jag slag i saken och hoppas att de får tillräckligt med skydd. Får för mig att det är en hona som ynglar (om det heter så?) just nu, hon är väldigt jagad av en hane som nafsar henne i de nedre regionerna mest hela tiden. Vad gör jag åt det?

Nephi
8/17/21, 12:03 PM
#3

#2: Samma sak där 😉 Mer växter och gömställen så hon kan komma undan och gömma sig från dem andra

Tänk på sen att ju mer yngel ni får och att dem blir fler i akvariet så kan vattnet behöva bytas lite oftare 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
8/17/21, 1:28 PM
#4

Gömställen i form av grottor och växter. De starkaste ynglen överlever 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
8/17/21, 2:35 PM
#5

#2: Hur ser antalet honor ut jämfört med hanar? Är hanarna på honorna konstant kan det vara bra att köpa någon mer hona, så dem får turas om att vila från uppvaktningen😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dagnykatt
8/17/21, 11:44 PM
#6

Lönar sig att kolla om det finns möjlighet att ynglen sugs in i pumpen. I så fall kan man trä över en nylonstrumpa så länge ynglen är riktigt små.

Annons:
Upp till toppen
Annons: