Annons:
Etikettersjukdomarlevandefödare
Läst 320 ggr
Emmie117
2021-08-08, 13:02

Vad är det för fel på mina platys?

Hej!

Jag skriver här i hopp om att få klarhet i vad som har händer med mina platysar.

För ett tag sedan märkte jag att något inte riktigt stämde med två platysar. En hona och en hane.

Honan såg nästan ut att ha förlorat en bit av överläppen en dag…? Hon hade svårt att äta. Hon höll sig undan och det blev bara värre då hon började smalna av och hittade henne sedan död en dag.

Hanen började också smalna av och blev slö och dog också…

Alla andra som var kvar verkade pigga och kunde inte förstå vad som hänt dom som dog. Jag tänkte att det kanske var någon form av medfödd missbildning eller svaga individer…😕

Tiden gick och inget verkade hända dom andra. Men nu för några dar sedan är det två till platys som inte mår bra 😞

Jag har inte lyckats ta någon bra bild på dom men detta är vad jag lagt märkte till:

-dom bajsar ofta sytråds-liknande avföring
-dom andas häftig och ansträngt
-tycker dom ser svullna ut vid gälarna
-tycker mig ana något vitt/genomskinligt trådliknande vid gälarna (gälmask??) men det är jättesvårt att se tycker jag…

Eftersom det nu är flera som verkar bli dåliga så känns det som det måste vara något mer än bara svaga individer??! Jag blir helt snurrig för jag kan inte fatta vad det är och vad jag ska göra! 😣

Är jättetacksam och någon kan hjälpa mig…

Emmisen

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-08-08, 14:11

Det låter som om de har fått någon form av parasiter. Om avföringen är vit och sytrådsliknande, är det en indikation på att något är helt fel.

Det kan mycket väl vara gälmask, eftersom du har sett maskliknande saker vid gälarna.
Gör ett större vattenbyte och behandla med medicin mot parasiter, gärna en sort som har ett bredare perspektiv. Fråga i djuraffären.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-08-08, 14:26

#1: Tack för snabbt svar draken!

Ja alltså jag vet inte om det är mask som sitter där för det är så otydligt…det kan lika gärna vara att gälarna är skadade eller uppsvullna eller liknande… :(

Tror du jag kan behandla dom mot gälmask även om jag inte är alls säker?? Kan nämna att jag även har yngel och ottosar i karet…

Ska försöka se om jag har någon djurbutik öppen idag så jag kan inhandla nått snarast. Det är så jobbigt att se att dom inte mår bra. Känner ju att man borde insett tidigare..usch…

Emmisen

Emmie117
2021-08-08, 14:32
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Försöker ta några bilder men det syns inte bra…

Emmisen

elleeen
2021-08-09, 02:04

#2: Det är bättre att du testar, fiskarna kommer inte bli negativt påverkade av att du medicinerar även fast det kanske inte behövs. Som draken skrev här ovan, köp gärna en medicin som är effektiv mot olika sjukdomar. Jag köper (beställer) mina akvariemediciner på akvarie importen.se.
De har många olika mediciner där för ca 55kr och uppåt beroende på sort. Levereransen är grymt snabb och rekommenderar verkligen.
Jag skulle råda dig att köpa denna och se ifall det blir bättre med dina platys

ellenlexen

Draknästets_Reptiler
2021-08-09, 12:30

#3: Denna är bra i hullet i varje fall men jag kan inte se något kring gälarna.

Köp in ESHA2000 och medicinera med den enligt bruksanvisning. ESHA2000 är verksam inom ett ganska brett perspektiv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-08-09, 14:36

#4 #5 Tusen tack båda!!

Ska iväg och leta efter den medicinen eller liknande så fort jag kan idag!
Jag fick inte tag på någon medicin igår för det var stängt i butikerna och när jag kollade i karet igen var hon som jag tog bild på död :(

Emmisen

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-08-09, 14:41

Tråkigt 🙁

Hoppas du få tag på medicin och lyckas rädda de andra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-08-09, 17:12

Hittade esha2000 som jag nu har haft i. Verkade som ni sa ta en hel del olika sjukdomar.
Nu är det mest bara att vänta och hoppas att det kan hjälpa…

Tusen tack återigen. Är så tacksam att veta ni alltid finns här på sidan när man behöver hjälp, råd eller ibland bara någon att bolla med 😌

Emmisen

Nephi
2021-08-09, 17:18

#8: Esha 2000 och Esha Exit är toppen att alltid ha hemma, 2000 tar det mesta i bakterieväg och Exit tar det mesta i svampväg. Bäst effekt får man så klart om man börjar medicineringen i god tid 😉 Dem är dessutom ganska milda så dem flesta fiskar och räkor klarar medicineringen utan problem

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎

elleeen
2021-08-09, 18:06

#6: Nej men usch vad tråkigt, jag beklagar😔 Hoppas medicinen hjälper och det är självklart att man hjälper till när det behövs. Att fråga om hjälp och hjälpa någon annan är det bästa som man kan göra❤️ Lycka till med dina platys nu, du får gärna uppdatera om hur det går med de😊

ellenlexen

Emmie117
2021-08-09, 18:38

#9: Ja jag hade någon Exit hemma sen innan då jag tidigare haft en sväng av vita prick. Väldigt tacksamt också med att behandlingstiden inte är så lång på dom!

Väldigt bra att det funkar för känsligare fiskar också :)

Man är ju alltid efterklok men att ha en uppladdning medicin är verkligen inte dumt att ha förstår jag….
Är Inge kul när man hamnar i läget då man verkligen behöver medicin och det inte går att få tag på..

Emmisen

Emmie117
2021-08-09, 18:55

#10: Tack så mycket 🤗 ❤️ Ja det ger mycket att hjälpa varandra.

Jag lär nog skriva en uppdatering om hur det går/gått 😊

Tack återigen!

Emmisen

Draknästets_Reptiler
2021-08-10, 11:39

#8: Jo ESHA är bra. Jag har alltid både 2000 och exit hemma, utifall🙂
Måste köpa hem nytt nu. Fick kasta det som var kvar hemma, det hade gått ut ur datum 😉

Bara roligt att kunna hjälpa. Det är bara att fråga på om du undrar något, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Emmie117
2021-08-11, 10:31

#13: Ja jag kommer nog köra esha framöver också 😊

Emmisen

Draknästets_Reptiler
2021-08-11, 10:53

#14: Lycka till :)

Meddela oss gärna hur det går 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-08-11, 13:33

Idag är sista behandlingsdagen.

Det är svårt att säga om dom har blivit bättre. Ingen mer har dött i varje fall.

Ibland är dom framme och verkar piggare men ibland ligger dom och andas på någon gömd plats.

Vet inte om jag typ kan göra ett större vattenbyte imorgon och sen köra en omgång till? Vad har ni för erfarenheter?

Emmisen

Nephi
2021-08-11, 15:09

#16: Du kan fortsätta behandlingen 1-3 dagar extra utan problem 😊 så gör det om du känner dig osäker på om det hjälpt

Efter det gör du ett större vattenbyte och väntar någon dag. Verkar dem sämre igen så börja om

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎

[Borttaget]
[Borttaget]
2021-08-11, 15:25

Inlägget är borttaget

Emmie117
2021-08-11, 19:30

#17: Okej tusen tack! Då tror jag att jag gör det 🙂

Emmisen

Emmie117
2021-08-15, 11:10

Nu har det gått några dar sedan behandlingen…

Då jag efter första ’förlängningsdagen’ tyckte fiskarna verkade segare så bestämde jag mig för att avbryta och göra ett större vattenbyte.

Höjde också temperaturen lite.

En till fisk har dött. Tyvärr var det ganska väntat då han verkade mest påverkad från
början 😕

Men det är fyra platys kvar (ja plus en massa yngel…😅). Alla äter och verkar just nu pigga och fräscha!

Jag har även bytt pump som känns bra. Det är betydligt mer kraft i den och tror faktiskt att det kan ha varit en orsak till varför fiskarna blev dåliga från början…dålig vattenkvalitet i kombination med för dålig syresättning…

Nu håller jag tummarna för att dom som är kvar ska få hålla sig pigga och friska ✊

Tack för all hjälp ❤️

Emmisen

Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-08-15, 11:46

Hoppas att de sista förblir pigga och krya.
De ser jättefina ut på bilden 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
2021-08-15, 18:25

#20: Vad härligt att höra, hopas det går bra med dina små fiskar😊 Det var etremt fina platys 😍

ellenlexen

Upp till toppen
Annons: