Projekt: Bygga egna akvarier
Inför kommande samboskap blir det uppgradering på akvariefronten. I min lilla stuga har jag akvarierna stående utspridda och de är av olika storlek.
För att få det mer enhetligt i det nya boendet har jag och min blivande sambo satt igång med att bygga fem nästintill kubformade akvarier som är tänkta för räkor av olika slag och i den här tråden kommer jag uppdatera allteftersom projektet skrider framåt.
- Redigerat 2021-07-23, 17:02 av 5ara

Åhhhh vad spännande 😃
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Till att börja med slipade vi alla kanter så att man inte skulle råka skära sig på dom. Vi provade lite olika typer av slipmaterial och det verkar som att det mesta fungerar. För vår del blev det så att vi använde oss ganska mycket av 120 sandpapper för att det råkade vi ha mest av hemma.
Det finns säkerligen olika bra sätt att göra det här på men vi var inte särskilt strukturerade och det verkar ha funkat fint ändå.
- Redigerat 2021-07-23, 11:43 av 5ara
#3: Ja gud. Akta fingrarna
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

För att få bort både slipdamm och olja (som var kvar från glasmästarens tillskärning) rengjordes glasskivorna i badkaret. Först spolades de av för att dammet skulle försvinna och därefter valde vi att använda oss av diskmedel på en svamp för att få bort oljan.
Diskmedel och akvatiskt liv går inte särskilt bra ihop så som sista steg sköljdes glaset av mycket noggrant.

#4 Ja, man får passa sig! Vi hade handskar på oss hela tiden när vi slipade så det var inga problem 🙂
- Redigerat 2021-07-23, 11:51 av 5ara
Spännande! Det här ska följas 😊
De är inte lite vassa nykapade glas. Jag slängde in mitt i bilen när jag hade vart hos glasmästaren och jag märkte knappt att jag skar mig förens jag såg att jag blödde 😂

Håll ordentligt i glasskivorna!
Hoppas att vi kan få tag i en ny trots att det är semestertider. Tur i oturen att det var vanligt floatglas till baksidan istället för lågjärnsvarianten som är svårare att få tag på och är dyrare. Det har vi till framsidorna och sidorna.
- Redigerat 2021-07-24, 12:10 av 5ara

#7 Ja, man får verkligen passa sig 🙈
#8: Ouch., Hoppas du inte gjorde illa dig
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#11 Som tur var kom inget levande till skada utan det var bara glaset som inte klarade sig.

Vi har valt att ställa övriga glas runt bottenskivan för att vi tycker det är snyggast men det gör att kraven på ett helt plant underlag är stora.
Om man istället väljer att ställa glasen på bottenskivan är underlaget per automatik plant och gör det något enklare.
Vi hade ett gammalt bord ståendes som skivan var nästintill helt plan på så den plastades in och fick bli arbetsyta.
Att hela uterummet förvandlats till något som liknar en krigszon får man på köpet antar jag…
- Redigerat 2021-07-24, 13:06 av 5ara

Jag kan varmt rekommendera att vara två personer när man monterar ihop akvariet.
När baksidan lagts mot bottenglaset så höll jag i det lutandes utåt under tiden sidoglasen fick silikon på sig och ställdes på plats. Därefter lutades baksidan upp mot sidoglasen.
Här saknas bara framsidan som vi då valde att montera sist.

När även framsidan kommit på plats synar vi fogarna för att upptäcka luftbubblor och andra ytor som saknar silikon. Genom att lägga på tryck på rätt ställen kan man bli av med dom och få en snygg bubbelfri fog.
Bilden visar en fog med bubblor och annat otyg innan vi lagt tryck på och de försvunnit.
- Redigerat 2021-07-24, 14:49 av 5ara

Tyvärr lyckades vi inte så väldigt bra med just den fogen men den blev bättre i alla fall.
Den andra bilden visar en som vi känner oss betydligt mer nöjda med.
Känns skönt att det utöver silikonet som hittills applicerats även kommer innerfogar. Tillsammans borde det ge täta akvarier tänker/hoppas vi. Innerfogar har vi dessutom större erfarenhet av till följd av att vi har lagt nytt silikon i gamla akvarier några gånger.
- Redigerat 2021-07-24, 19:01 av 5ara
Åhhh vad spännande 😍😀
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vad kul! Grattis till samboskapet. Och det låter riktigt häftigt att göra egna akvarier. Smart att sätta det fina glaset främst och det andra där bak :)
Kul! Det ser ju riktigt bra ut! 😊

Allt överflödigt silikon skrapades bort med rakblad och kanterna rengjordes med aceton för att tejpen skulle fästa bra. Sen var det dags för maskering inför läggandet av innerfogar.
Det rekommenderas ofta att låta silikonfogarna vara lika breda som glaset är tjockt och så har även vi valt att göra. Glaset är 6 mm och för att få riktigt raka och snygga kanter satte vi först 6 mm tejp som fungerade som riktlinje för själva maskeringstejpen.
Efter att ha silikonat om några akvarier är det sättet som jag upplever funkar bäst för mig.
- Redigerat 2021-07-28, 18:31 av 5ara

Därefter ska maskeringstejpen bort så snart som möjligt på grund av att det inte blir snyggt ifall man väntar så länge att det börjar bli skinn på silikonet. Då dras silikon med som sitter på glaset. Jag råkade göra det en gång och blev så missnöjd att jag skrapade bort allt silikon och gjorde om det.
Här är en närbild på en av fogarna.
- Redigerat 2021-07-28, 17:49 av 5ara
Det ser ju jättesnyggt ut!
Jäklar vad snyggt!
Bra jobbat och bra tips 😊 det med äggvitan var ju riktigt smart! 👍
Jäklar vad bra det blev 😃
Ska bli så spännande att följa hela vägen till det är klart och akvariumen är uppstartade 😃
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Tack! Så snälla ni är 🥰
Om någon vecka, eller så, är det dags för provfyllning 🙈
#34: Spännande! 😃
Vad kul, hoppas vi får se snart det färdiga resultatet, spännande.
BigM

Inte illa! :)
#37: Kul! 😊
Härligt, grattis 😀
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#41: Det är roligt med lite ändringar i huset 😀 Du måste ju visa bilder när det är klart 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#42 Ja, det är ju roligt att få lite nytt och fräscht! Betydligt smidigare att göra det nu än när den långa bänken med alla akvarie-kuberna står i vägen…
Vad spännande och skojigt! Ni är driftiga! :)

Två lager gav bra täckning men vi valde att lägga tre lager för säkerhets skull.
På vissa ställen var maskeringen svår att få bort på så vis att den ville dra med delar av gummilagret som skulle vara kvar på akvariet, trots att vi tog bort den direkt efter att det tredje lagret lagts. Eventuellt kan det nog vara bra att ha typ ett rakblad tillhands ifall maskeringen börjar dra med färg som ska vara kvar.
Vad snyggt det kommer bli när det är klart 😍 jag är imponerad över hur driftiga ni är 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#48: Smart med Plasti Dip! Jag har bara använt toningsfilm men det är lite jobbigt att lägga på. Speciellt på de stora karen 😂

#50 Ja, jag har aldrig lyckats riktigt bra med toningsfilm så Plasti Dip kändes lockande med den minimala risken för bubblor och än så länge känner vi oss väldigt nöjda.

#52: Vad är det för hållare du har till täckgladet?
Skulle behöva något liknande till mitt stora hallkar så jag kan fixa täckglas till det.
Ska bli så spännande att se hur slutresultatet blir! Är planen ett genomgående tema i alla kar eller kommer ni variera i dem (gällande inredning)?
När de står som de gör skulle det ju vara lite häftigt om man fick till det som om en gren gick rakt igenom alla (men det är säkert krångligt att få till).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Verkligen clean look :)

Vi beställde dom från Amazon.se. Såg att de är dyrare nu än när vi köpte men härifrån var det i alla fall:
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B07WFVPJ3V?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
Häftig idé att binda ihop karen på så vis! Eftersom det blir soil-räkor (Blue Bolt och någon mer odlingsvariant), Sulawesi-räkor och Neocaridina så är väl temat räkor men längre än så har vi inte tänkt. Alger har jag gott om i alla räkkar så det lär det väl bli med 🙈

#55: Tack :) Lite intressant att 12mm var billigare än de andra storlekarna!
Ser väldigt stilrent ut 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#58: WOW snyggt. Så läckert med valvbågen 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#58: Jag håller med ovan, det var riktigt snyggt! 👌

Tack snälla ni! Det ska jag hälsa sambon då det är han som är ansvarig för scapen 🙂
#58:
Vad kul att det första är igång! Måste kännas skoj! :) Ser fint ut!

#63:
Snyggt! Och vad kul att se dig tillbaka här 😀 Har saknat dig.

#64 Tack snälla du och detsamma 🥰 så kul att se att det är så mycket aktivitet här inne 👏
- Redigerat 2023-01-14, 17:07 av 5ara
Välkommen tillbaka! 😁
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

#63: Vad läckert det blev!
Välkommen tillbaka :)

#66 #67 Tack söta ni ♥️ känns kul att det finns lite mer energi och tid till akvaristiken igen 🤗
Du har varit saknad 🤗
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Välkommen tillbaka.
Jättesnygga akvarium, och grattis till den lille 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#70 Tack så väldigt 🤗 Mycket roligt att de är igång. Vi började ju starta upp akvarierna men sen bestämde vi oss för att flytta alltihop till ett annat rum och det drog ut något alldeles fruktansvärt på tiden. Skönt att det är avklarat nu i alla fall 🙂
spännande tråd! snyggt

#72 Kul att höra! Tack 🤗