Fiskar som äter döda fiskar
Nu har mina kardinaltetror som jag haft några år börjat dö av ålderdom. Ibland märker man ju inte sånt direkt och hinner inte plocka bort dem innan någon annan mumsat på dem. Av vilken åsikt är ni andra, är det ok för ex. Ancistrus att äta på sina döda kompisar till oigenkännlighet? Jag fattar ju att det inte är bra om fiskarna lider av sjukdom eller parasiter, men tänkte sådär mera allmänt.

Ok och ok. Det är ju något de gör. Lite extra protein : )
Det är inte farligt men jag brukar försöka leta reda på "liket" så fort jag ser att någon saknas.
Där jag har både snäckor och amanoräkor får jag vara snabb om jag ska hitta något kan jag säga.

Jag hinner oftast inte se något lik innan det är helt borta då jag har massor av räkor och snäckor i mina akvarier som är extremt snabba på att äta upp döda små fiskar. Dessutom är mina akvarium minst 2/3 djungel så man ser inte om något dött där.
De få gånger jag lyckas hitta något som är dött brukar jag fiska upp det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Okej. Då behöver jag inte ha dåligt samvete över att hitta resterna av en fisk. Speciellt de små fiskarna kan vara svåra att få syn på om de trasslat in sig i växterna. De flesta fiskarna har jag koll på antalet på men just med Molly, Platy och miljonfiskar så vill antalet variera något. Kardinaltetrorna har jag dock räknat ner den sista tiden, 4 stycken kvar nu bara. 😕
Det är ingen fara, de gör sånt. Jag hinner inte alltid plocka undan jag heller. Har de inte dött av sjukdom, så behöver du inte oroa dig.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Jag gör också som övriga; ifall jag hinner få syn på liket plockar jag ut det men i många fall tror jag att det försvinner innan jag ens hinner se det. Särskilt döda räkor i räkakvarierna, det tar inte lång tid innan de är borta…
Det brukar går rätt fort att rensa en död beroende på vilka andra fiskar man har i karet.
Jag kanske hinner reagera och plocka upp döda fiskar 1 av 20 ggr.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI