Annons:
Läst 142 ggr
fluffis
7/17/21, 4:37 PM

Så tog koldioxiden slut i tuben...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Endast två dagar utan koldioxid krävdes för att mossan skulle dö. Tramsigt ju :) Peacookmossa var det i mosskupolen om jag inte har helt fel för mig.

Annons:
Lillyrod
7/17/21, 5:00 PM
#1

Det känns inte som om det var koldioxidens fel att mossan dog. Normalt sett behöver inte mossa sånt.
Däremot har jag märkt att flera mossor inte gillar kupolerna. De dör där men tar men ut sista levande "kvisten" och sätter fast någonstans så överlever den.

Fråga mej inte varför. Jag har bara märkt på mina att det är så : )

fluffis
7/17/21, 11:37 PM
#2

Intressant. Ja, det känns rätt märkligt. Min mossa såg jättefin och prunkande ut två dagar innan och sen helt plötsligt var den brun och vissen precis samtidigt som jag upptäckte att koldioxiden var slut. Märkligt om det skulle varit ett sammanträffande, men vad vet jag :) Det roliga är att detta hände för ett tag sedan och nu när jag äntligen fick tummen ur att skaffa ny mossa och sätta den i kupolen så var plötsligt koldioxiden slut igen. :)

Draken
7/18/21, 12:00 PM
#3

Vad tråkigt :(

Hoppas det finns nån liten "kvist" kvar så du kanske kan få igång den igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/29/21, 12:41 AM
#4

Med detta har jag otur. Tuben med koldioxid tog slut och mossan dog. När jag köpte en ny tub och satte dit så såg jag på kvällen att min drop checker visade gult, vilket innebär att det blivit alldeles för mycket koldioxid. Jag var allmänt stressad och tyckte att det såg ut som ingen koldioxid nästa dag och skruvade lite på rattarna. Nästa dag samma sak. Två fiskar dog och inte förrän en vecka senare hade jag tid att kolla ordentligt och kunde konstatera att tuben var tom. Det läckte plus att det kom alldeles för mycket i akvariet och det var säkert därför de två fiskarna dog, och ytterligare en någon dag senare.

Nu har jag fått bättre ordning på det och lånat lite prylar av min mans utrustning. Den som han har till sitt ölbryggande är snarlik :)

Jag har beställt ny packning och hoppas att det blir bra.

Draken
7/29/21, 11:48 AM
#5

#4: Nej vad tråkigt. Hoppas att du får ordning på det .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/29/21, 1:16 PM
#6

#4 Men nej, vad tråkigt! Trist att en packning blivit kass så snabbt! Håller tummarna för att det är ordning på det nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: