Annons:
Läst 162 ggr
D
2021-06-28, 00:50

Silikonera om akvarium!

Behöver råd och tips på hur vi ska göra mer exakt för att få de bra alt om de finns någon vänlig själv som skulle kunna hjälpa en runt Stenungsundshållet . Vet de finns en glasmästare i Lysekil dom kan lösa de men då vi inte har bil osv är de svårt och komma dit och 375l tar man inte direkt på kärra på tåget!
De mesta är bort skrapat på insidan följde med en del mellan glasen oxå in sj området där skivorna möter varandra. Har bott gnagare i det en sväng som tuggat bort duktigt med silikon så de måste i nytt.

Är lite feg att göra det sj känner jag men samtidigt hur förbannat svårt kan de vara ? (Jäklans svårt ) jag vet så behöver alla tips och råd ja kan få helt enkelt då jag som sagt inte har någon som kan köra dit de.

Har pratat med killen på företaget o handlägger gärna silikon undertiden vi väntar så de är väl ingen fara men då min sjuka mor inte kan köra är de svårt och lösa helt enkelt …

Vet att de ska skrapas intorkad med typ ISO och inte får vara nått fett kvar osv men e osäker på att göra de sj och hur ja ska få fogen snygg vet att när man gör vanliga i typ kök badrum e de dränka i diskmedelsvatten o dra med blött finger som gäller osv men ja vete fan om ja känner för o dra in diskmedel.

Annons:
Choffa
2021-06-28, 09:14

Det är viktigt att få bort alla rester av den gamla silikonen då silikon inte fäster mot gammal torkad silikon. Skrapa noga och rengör sedan med kemisk ren aceton, alltså inte den med olja.

För att få fogarna snygga så kan man tejpa och dra med fingret. Vet inte om det skadar något att ha lite diskmedel på fingrarna men jag vet inte om det behövs heller.

Kolla den här videon. Där fick jag inspiration https://www.youtube.com/watch?v=D_Meyb2JYCU

Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Get the ultimate DIY book ► http://thekingofdiy.comFaceBook ► http://facebook.com/uarujoeyEverything you need to know about a leaking aquarium. In this vide...
D
2021-06-28, 11:59

#1: tack ska kolla den! Ja de är i princip rent över allt utan just under kanten där uppe där ja har svårt o komma åt men gör så gott ja kan så från sambon hjälpa till där. E mest rädd för att de inte kommer bli tätt och att de således kommer spricka .. när de är så stort alltså! Men kanske inte är så svårt trotts allt och jag bara är nojjig i onödan ?!

Draknästets_Reptiler
2021-06-28, 12:13

#0: Du har fått ett jättebra svar i #1.
Men jag funderar, akvariumet är på 375 liter, jag skulle inte våga ge mig på att silikona det själv om jag inte har erfarenheten.

Kolla blocket först, det brukar finnas väldigt billiga, i synnerhet längre ner i Sverige.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

D
2021-06-28, 14:30

#3: Jo jag vet men har somsnagt ingen bil eller någon som kan köra och i detta fallet skulle de kosta en 500ing att göra de hos företaget i Lysekil och har ju silikonera annat så e inte helt ovan med silikon i sig men som sagt de är ett stort akvarium de är läskigt haha men rent så är de ju inte jättesvårt tejpa och dra ut jämn fog och extra i hörnet har ja fått höra helt enkelt underarbetet är nästan klart lite under ramkanten på toppen kvar att bråka med de andra är som sagt i princip klart. Men som sagt försöker se om ja kan lösa transport till Lysekil de är trotts allt över en timmes restid med bil och på dagtid innan kl 16 inte jättelätt och lösa när folk jobbar heller!

Annars har jag inget val en att göra det själv om ja nu vill ha NGT av mina gamla kar i bruk igen.. de på 46l dom är igång spyr ja på snart haha 🤣

Funderar dock vilket silikon som är bäst att använda helt enkelt hört Jula har ett kanon men lång härdningstid andra säger Hornbach men Hornbach kör JBL aquasil och de är inte till ramakavrier men frågan är om de funkar i akvariet ändå borde de ju göra för de har ja hemma nämligen förstår att de kanske inte funkar på utsidan att fästa i ramen med men det ska ja inte heller göra så ja får forks sig detta helt enkelt 🙃🥴

Maleficum
2021-06-29, 09:12
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min pappa limma helt om ett (mindre) akvarium när jag var liten (tog helt isär det).

När jag skaffa mitt akvaterrarium jag hade när jag bodde i Skåne så visade det sig läcka i nedre hörnet (minns inte om det var ett eller fler hörn men det var en ganska ful lagning där sen tidigare). Det var med ram så har för mig jag bara tog bort det värsta av silikonen gjorde rent och sen kladda på nytt (och brydde mig inte om ifall det blev super vackert för det skulle ända hamna under sanden, blev dock bättre än hur det såg ut tidigare).

En före och efter bild. Under den tiden jag hade det igång (2-3 år) så höll det iaf.
Kunde inte ta med det i flytten så det var en kille och hämta det som skulle ha det till reptiler.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draknästets_Reptiler
2021-06-29, 10:54

#4: ja det är ju svårt om man inte har bil och kan ta sig någonstans.

JBL aquasil fungerar alldeles utmärkt. Men se till att all gammal silikon är borta och det är helt rent och torrt innan du silikonar 🙂

Lycka till. Håll oss gärna underrättade hur det går 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Choffa
2021-06-29, 13:29

#2: Att det spricker/ramlar isär är det nog ingen risk för så länge du bara byter silikonen som sitter i hörnen, alltså inte det mellan glasen.
Det mellan glasen håller ihop glasen och det i är bara till för att täta. Så det värsta som skulle hända är att det fortfarande inte är tätt tänker jag 😊

Casco glassilikon var det många som rekommenderade när jag sökte runt förut. Det är till och med ett akvarium på bilden och det brukar vara betydligt bättre pris än om man köper "akvariesilikon" i t.ex. en djurbutik.

Här t.ex. https://www.k-rauta.se/produkt/glassilikon-casco-transparent-300ml/7311980100554

Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

• Redigerat 2021-06-29, 13:29 av Choffa
5ara
2021-07-01, 17:39

De akvarier jag har silikonat om har jag använt Julas akvariesilikon till och det har funkat fint. Det som är en extra utmaning när det är så pass stort är att man måste jobba relativt snabbt för att silikonet inte ska hinna börja härda innan man hunnit gå över allt. Om man maskerar lite noggrant, med tillräckligt brett utrymme för silikonet (jag brukar ha lika brett som glaset är tjockt), och drar med fingret efteråt så borde det bli tätt och fint med raka kanter. Ta bort tejpen så snabbt som möjligt för att kanterna ska hålla sig snygga och lägg inte jättetjockt med silikon.

Upp till toppen
Annons: