Annons:
Läst 194 ggr
Z
2021-06-10 20:22

Otocinklus (vittatus eller annan) frågor.

Tänkte skaffa ett stim 4-5 stycken av Otocinklus till mitt 54 Liters akvarium. Har läst om denna art att det t.ex är viktigt att den får även vegatabiliskt foder såsom gröna ärtor ,gurka,mangold m.m . Svårighetsgraden är 3 så den är inte så lätt att hålla. Behöver även stark vattencirkulation. Rötter etc.
Trots vissa svårigheter med denna så tänkte jag som nybörjare i akvariets värld köpa sådana här.
Har haft mitt akvarium i 5-6 veckor där jag först satte in snäckor och efter 2 veckor 8 Kardinaltetror plus 2 Platy. Har än så länge inte så mycket algbildning i karet men något, tror att det finns i mitt ljusa bottengrus samt lite på glaset . Min fråga är om det kan vara läge att köpa Otocinklus nu eller är det för tidigt, tänkte se till att de blir serverade vegetabilier redan från början med tanke på att det bara finns något av alger ?

  • Redigerat 2021-06-10 20:32 av Zeva
Annons:
Emmie117
2021-06-11 13:11
#1

Otocinclus är en trevlig liten fisk 😊 väldigt fredlig.

Dom vill vara i stim så skulle säga minst 5st som du skrev men gärna fler 🙂

Min erfarenhet är att dom inte är så känsliga generellt. Det är nog mer matningen som kan vara lite trixig…

Dom kan vara ganska blyga vid maten och kan lätt bli ”överkörda” av andra fiskar som tar för sig mer. Så kan vara bra att hålla koll (speciellt i början) så att alla ottosar får i sig mat!

Ett tips är också när du ska köpa ottosarna att välja dom som har en liten kulmage ☺️

Emmisen

Z
2021-06-11 21:35
#2

#1: Har förstått att matningen är det svåraste momentet med dessa fiskar. Men har läst på och hoppas att jag klarar det. Köper nog 5-6 stycken.

Ska kika och se om det finns ottosar som har en liten kulmage då går jag på ditt tips och köper sådana. Är det något alldeles särskilt med kulmagen ? Vad tyder den på ?

Draken
2021-06-12 12:25
#3

#0: Du kan mycket väl sätta in Otto nu. Se bara till att de har tillgång till mat utöver de alger som finns i karet. De kan vara kinkiga i maten och är en av de ytterst få arter som kan svälta ihjäl.

Håller med ovanstående inlägg. Köp gärna de som ser lite rundare ut, då vet du att de äter.
Köp inte om de nyss har kommit in till butiken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Z
2021-06-12 20:23
#4

#3: Har fått hem otocinklus nu 7 stycken. Hur är det ska man inte utfodra nya fiskar (tänker särskilt på de nya otocinklus) när man satt in dem i karet ? Fick en uppgift om att inte mata på 3 dagar.

Emmie117
2021-06-13 10:52
#5

#2: precis som #3 skriver.

Att dom har en liten mage tyder på att dom har ätit helt enkelt 😊

Eftersom dom kan vara kinkiga vid maten, särkilt i början innan dom känner sig trygga är det bra att dom har ätit innan flytten. Då har du/dom mer tid på sig att få till matningen.

Annars har jag för mig att just ottosar kan svälta relativt fort om dom inte äter.

Emmisen

  • Redigerat 2021-06-13 10:53 av Emmie117
Emmie117
2021-06-13 11:12
#6

#4: Vad spännande!

Ja det stämmer att man brukar vara sparsam med matningen i början.

Men jag skulle nog själv ge ottosarna någon liten bit grönsak redan dagen efter du har fått hem dom om det inte finns några direkta alger.
Men det är bara hur jag skulle ha gjort :)

Emmisen

Annons:
Draken
2021-06-13 12:09
#7

#4: Mata sparsamt. Gärna med grönsaker som skrivs i #6

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Z
2021-06-13 14:59
#8

#6: Har serverat dem kokt broccoli vilket även mina andra fiskar tyckte om. Så det var en riktig höjdare !

Upp till toppen
Annons: