Vad gäller för hållandet av Akvariefisk i Sverige ?
Jordbruksverket har riktlinjer (lagar) för hur man skall tillhandahålla och ta vara på fisk och andra vattenlevande djur som vi har i våra hem.
Här står även lite annat smått och gott som kan vara bra att veta 🙂
https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/akvariefiskar
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2022-05-11, 13:34 av Draknästets_Reptiler
Jättebra artikel! Började dock fundera då det står man ska anmäla onormal dödlighet, vad räknas som onormalt? Gäller detta även privatpersoner med akvaristik som hobby? Tänkte bara att fiskar är sköra och ömtåliga djur och ibland dör en eller flera utan egentlig orsak (speciellt de hårt avlade arterna som jag tidigare gnällt om). Hur bedömer man vad/när man ska anmäla? Känns ju lite onödigt om alla som har en död fisk börjar kontakta myndigheter.
#1: Här är en länk till en mer detaljerad beskrivning av de nya reglerna. Där står det bland annat "Alla aktörer ska då anmäla onormal dödlighet och andra tecken på allvarlig sjukdom eller väsentligt minskad produktion utan klarlagd orsak".
Sen står det också "Sällskapsdjurshållare och veterinärer är inte aktörer.", så jag tyder det som att privatpersoner som håller akvariefisk inte är skyldiga att anmäla.
#1: Precis som Choffa skriver här ovan. Det gäller inte privatpersoner, utan det riktas mest mot zoobutiker och djurparker.
I övrigt gäller det som står i dokumentet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ta in vattenlevande prydnadsdjur till Sverige:
"Om du skickar dina djur med en annan person, innebär reglerna att du som ägare också måste resa inom fem dagar före eller efter att djuren rest".
Så om jag skickar några fiskar med en kompis till en utställning i Danmark, eller låter honom köpa fiskar åt mig där, så måste jag alltså själv åka till Danmark inom fem dagar efter att fiskarna har kommit hem? Vad jag i så fall ska göra där står det inget om. Lite märkligt.
Olle
#4: Säljer du djuren, då byter de ju ägare, och om någon tar med djur till dig, så blir ju du ägaren. Då blir det ju en annan sak.
Men jag håller med om att det är lite luddigt.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#4: Jag misstänker det som menas är att om tex du och kompisen åker till Danmark men sen åker sin kompis hem med dina fiskar så måste du åka hem inom fem dagar också (så du får inte stanna kvar i Danmark efter det).
Om han åker själv med dina fiskar så tror jag det är andra regler som gäller (som jag förstått det så gäller då samma regler som för kommersiella akvarier eller trädgårdsdammar) men det är väldigt luddigt om hur det hela funkar.
Tror att det smartaste är att kontakta jordbruksverket och fråga vad som gäller i just den situationen så man är på den säkra sidan (kan ju gälla andra regler när det kommer till utställning också).
Sen kan, iaf jag, inte hitta något om de 5 dagarnas resa i själva lagtexten men det kanske är någon annan som kan.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu