Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarnybörjarhörnan
Läst 127 ggr
Z
6/2/21, 3:32 PM

Byte del av vattnet ?

Har haft mitt akvarium snart i 3 veckor där jag har haft några snäckor från början. Skaffade fisk för 1 vecka sedan. När börjar det vara dags för byte av vatten (1/3 del) ? Akvariet ser inte grumligt ut och har inte "algangrepp" på glaset.

  • Redigerat 6/2/21, 5:52 PM av Nephi
Annons:
Maleficum
6/2/21, 3:43 PM
#1

Speciellt i början när man startar akvariet är vattenbyten viktiga då det tar ett tag innan man får balans i akvariet! Det är stor risk att man kan råka ut för nitritspik i början (och det utan några speciellt synliga problem som grumligt vatten och alger).

Sen är det flera faktorer som kan spela in i hur ofta man behöver byta vatten. Akvariets storlek, filtrets kapacitet, mängden växter i akvariet, mängden invånare och hur mycket man matar.

Ju större akvarium desto lättare att få balans och få lättare skötsel. Men mycket växter, lite invånare och bra filterkapacitet i ett välfungerande akvarium behöver oftast vattenbyten inte göras allt för ofta (för mig varierar det väldigt mycket hur ofta jag byter vatten (200+l, mycket växter och relativt få invånare som inte skitar ner för mycket och som matas sparsamt) och många gånger gör jag det 1 gång i veckan bara för det är enklare för mig att komma ihåg när jag gjort det men har jag inte tid klarar de sig utmärkt med vattenbyte en gång i månaden.

Har man däremot ett litet akvarium (speciellt vid uppstart) skulle jag se till att byta vatten varje vecka i början tills man fått balans och därefter kan man se lite vad som behövs.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Z
6/2/21, 3:47 PM
#2

#1: Läste någonstans att man inte skulle byta så tidigt utan vänta 3-4 veckor. Ska jag byta 20 % eller 1/3-del ?

Maleficum
6/2/21, 3:53 PM
#3

#2: De viktiga bakterierna och sånt sitter på inredningen/filtret och inte i vattnet.

Jag hade nog bytt 1/3.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Z
6/2/21, 3:58 PM
#4

Hur ofta ska man rengöra filtret ? Visst ska man skölja det i akvariets vatten och inte i nytt kranvatten ?

Maleficum
6/2/21, 4:08 PM
#5

#4: Är det skumfilter så kan de behöva kramas ur ofta beroende på hur mycket fiskarna skitar ner. Börja göra det en gång i veckan så märker du hur hur skitigt det är. Verkar det ganska rent kan du låta det gå lite längre tid emellan (en del filter sätter igen ganska fort och då blir flödet väldigt dåligt).

Bästa är att krama ut det i akvarievatten (så när du byter vatten kan du passa på att krama ur den i det).

Jag har dock aldrig använt akvarievatten till det utan enbart kranvatten (men försöker ha samma temperatur som akvariet är) och det har aldrig varit problem för mig (men så har jag akvarier i riktigt bra balans som fungerar även utan filter så dem kommer inte kollapsa om jag råkar döda en del av de bra bakterierna i filtren).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Z
6/2/21, 4:22 PM
#6

#5: Filtret ska inte kramas ur i akvarievattnet utan i kranvatten.

Annons:
Z
6/2/21, 4:24 PM
#7

#5: Fitret ska inte rengöras för ofta utan mera varannan månad beroende på hur vattnet ser ut och hur fiskarna mår.

Nephi
6/2/21, 5:33 PM
#8

Det är svårt att lyckas göra för många vattenbyten, lättare att göra misstaget med för få och på så vis få dåliga vattenvärden och fiskar med högre risk för sjukdommar.
Att byta 1/3 en gång i veckan låter som en bra start, håll koll på pumpens flöde, för minskar flödet är det definitivt dags för stor rengöring.

Nu vet jag inte vilken typ av pump du har, men har den 2 svampar eller möjlighet att dela på svampen så skulle jag rengöra svamparna varannan gång, med 2-3 veckors mellanrum och i en hink med akvarium vatten. Propellerhuset i pumpen kan du se över vid varje/vartannat vattenbyte så det inte byggs upp slam och andra restprodukter runt om, en liten flaskborste och tops brukar vara bra att ha till sånt.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Z
6/2/21, 8:02 PM
#9

#8: Tack för detta utmärkta svar. Tror att jag vågar följa dina råd. Har fått flera olika svar angående detta men troligtvis är nog detta det säkraste rådet.

Draken
6/4/21, 11:51 AM
#10

#0: Du har fått jättebra svar ovan.

Ville bara säga att vattenbyten är bra att göra, beroende på storlek på karet, varje vecka.

Har man ett stort akvarium så kanske man inte behöver göra vattenbyten varje vecka, beroende på vilken filtrering du har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: