Annons:
Läst 205 ggr
E
2021-05-23, 19:14

Lågt pH och KH i nystartat akvarium

Hej!

Vi är rookies på det här med akvarium, men skaffade för någon vecka sedan ett på 120 L som vi inrett med lite växter, någon rot + sten. Väntar dock med levande invånare tills vi fått shyssta värden på vattnet och det har nu visst sig att vårt kranvatten har väldigt lågt kh (typ 0) och pH (ca 6). Vi testade först själva här hemma med stickor och konstaterade att värdena var låga och fick då ta med ett vattenprov till butiken där vi köpt allt - deras tester visade samma sak.

Så nu köpte vi en burk Noraq pH/KH+ för att försöka få upp värdena, men är lite konfunderade över hur lång tid det tar att få effekt? Står på paketet att en mätsked (10 gram) tillsätts/100 liter vatten för att höja KH 5 grader, så vi tillsatte 12 gram, men ser ingen/ytterst liten skillnad på testen ett dygn senare. Måste man vänta en längre tid efter att man tillfört medel?

• Redigerat 2021-05-23, 19:38 av Epersson88
Annons:
Draknästets_Reptiler
2021-05-23, 19:41

Det kan nog ta nån eller några dagar innan värdet har stabiliserats.
Sen är det en fördel om ni släpper ner nån fisk som kan "bajsa in" akvariumet. det händer ingenting med cyklingen så länge det inte finns något levande som sätter fart på vattenkemin.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

E
2021-05-23, 19:45

#1: Tack för svaret! Vi har främst tänkt att ha småfiskar, men fick tips om att även stoppa ner några sniglar och räkor för att ”hålla rent”, så tänkte börja med dem och eventuellt någon tetra - men hade hoppats få upp värdena en aning innan dess. Vad innebär ”cyklingen”? Jag hade fått för mig att det är vanligare att pH sjunker när levande varelser flyttar in, men kan egentligen inte motivera varför jag tänkt så, så det kanske är helt tvärtom?

Förhoppningsvis flyttar de första in framåt nästa helg :)

Draknästets_Reptiler
2021-05-23, 19:55

Välj ut vilka tetror du vill ha och börja med att släppa ner några stycken som kan "gå in" akvariumet.

När ett akvarium "Cyklar" så innebär det att värdena stabiliseras. Ph ändras eventuellt marginellt när det släpps in de första fiskarna, men det är ingenting att oroa sig för :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-05-24, 07:01

pH sjunker i ett ingånget akvarium till följd av att nitrat är surt. Dock är det lätt att undvika genom att byta vatten. Det var väldigt ovanligt med ett KH på 0. Har ni egen brunn? Är det dropptester ni har använt?

E
2021-05-24, 07:50

#4: Vi har inte egen brunn utan kommunalt vatten. Räknas vårt akvarium som ingånget redan efter en vecka med vatten och växter i? Vi själva köpte några remsor som vi doppar i vattnet och får fram olika värden på. Testerna de gjorde i butiken tror jag var dropptester. Nitrit och nitrat såg bra ut, det var just pH och KH som var osedvanligt låga…

5ara
2021-05-24, 09:27

Om jag var ni skulle jag leta upp erat vattenverks värden på internet då alla tester man gör hemma har sina brister. Dropptester är mer tillförlitliga än stickor men det är inte alltid de visar helt rätt de heller.

Nä, då är det inte ingånget och cyklat än. Om det inte är konstigt vatten ur kranen har man inte nitrit och/eller nitrat i vattnet under den fasen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: