Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 276 ggr
Emmie117
2021-05-11 12:39

Vita pricksjukan - hur gör jag nu?

För några dagar sedan fick jag hem 4st platyfiskar. Dagen därpå såg jag att dom hade fått små prickar på fenorna.

Jag konstaterade att det måste vara vita pricksjukan och åkte iväg för att köpa medicin, Punktol (JBL).

Vet inte om jag uppfattade fel men han i affären sade att dom borde vara friska efter 7 dagar. Men när jag läser bruksanvisningen står det (vad jag förstår) att man ska tillsätta medicin varannan dag ända fram till 15:e dagen?

Har även ett stim rosentetror och Ancistrus i karet. Platyfiskarna är ännu pigga och simmar runt.

Tillsatte första dosen igår. Men började med halva dosen för att se hur fiskarna reagerar…

Någon som har använt punktol eller haft vita pricksjukan och vet hur jag ska göra?

Tacksam för all hjälp!

Emmisen

Annons:
Draken
2021-05-12 10:50
#1

Höj temperaturen på vattnet med ca 2 grader. Du skall tillsätta medicin exakt enligt hur det står på förpackningen, och du skall använda full dos.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-05-12 14:50
#2

#1: Tack!

Håller på att höja temperaturen men det går segt..verkar stanna på 26 grader. Får kolla upp det.

Hade i andra dosen idag (full dos) och fiskarna verkar inte reagera negativt på det. Då är det bara att hålla i.

Tack igen!

Emmisen

Dagnykatt
2021-05-12 19:34
#3

Man skall använda full dos av medicinen. Annars kan prickarna först försvinna, för att sedan komma tillbaka efter några dagar. Då kan parasiterna bli ännu svårare att få bukt med.
Vita prick orsakas ofta av för kallt akvarievatten och/eller extra mycket stress. Fortsätt hålla högre temp i akvariet. Gå sedan långsamt tillbaks till 25-26 grader och stanna där.

Emmie117
2021-05-12 22:05
#4

#3: Det låter ju inte alls bra 😔…kommer absolut tillsätta full dos hela tiden ut. Men som jag skrev tog jag ju halva mängden medicin vid första dagen. Hoppas verkligen inte det ska ställa till det…

Känner mig så dum nu…

Tack så mycket för svar!

Emmisen

Draken
2021-05-13 10:28
#5

#4: Du skall inte känna dig dum. Om du följer instruktionerna och tillsätter full dos resten av tiden, så tror jag knappast det kommer ha någon negativ inverkan :)

Har du tur så tog du infektionen direkt i början,och då är det inte säkert dina fiskar kommer bli dåliga :)
Men ställ in dig på att nån/några kommer dö, blir bara en bonus om alla klarar sig isf :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-05-13 12:05
#6

#5: Okej. Ja, jag hoppas det! 😌

Dom hann i varje fall inte bli synligt dåliga innan jag började behandlingen. Alla var och är pigga än. Det var bara det att dom hade alla dessa prickar..

Nu har temperaturen kommit upp också till 27 grader.

Emmisen

Annons:
Dagnykatt
2021-05-15 16:34
#7

#4: alla gör vi så gott vi kan! Vi djurvänner agerar efter det som vi tycker verkar bäst för djuren! Pluspoäng till dig istället för att du bryr dig och agerar snabbt!

Draken
2021-05-16 11:39
#8

#6: Tror det kommer gå riktigt bra detta :)Du kom igång med behandlingen snabbt. Och när tempen nu är höjt så går sjukdomen snabbt i progress.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-05-17 22:00
#9

#7: Tack ❤️ Ja, man vill ju bara det bästa för dom små liven.

Är tacksam för din hjälp! :)

Emmisen

Emmie117
2021-05-17 22:02
#10

#8: Jag hoppas det! Tack för all hjälp ☺️

Emmisen

Upp till toppen
Annons: