Annons:
Läst 204 ggr
elleeen
4/12/21, 2:22 PM

Aggressiv hanne. Vad ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har en stor hanne som antagligen är en zebraciklid eller en sajicaciklid eller en blandning. Han är extremt aggressiv mot alla fiskar då han jagar de och biter på de så att många har fått sår i både ansikte och på sidan av kroppen. Har behövt lägga en stor sajicaciklid i karantän för läkning då denna fisk konstant bitit det och varit extremt elak.
Hur ska jag göra med denna hanne? Borde jag sälja honom? Ge bort honom till en djuraffär? Eller ska jag låta han vara kvar trotts skadorna han utsätter de andra fiskarna för?

Tacksam för tips och svar!


ellenlexen

Annons:
elleeen
4/12/21, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en tydligare bild


ellenlexen

Draken
4/13/21, 11:31 AM
#2

han är en korsning. Jag skulle inte sälja en korsning vidare, utan jag skulle antigen låta den gå kvar eller avliva den.

Nu är ju din också ganska elak som jag förstått det, så där skulle nog jag ta beslutet att avliva honom.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/13/21, 9:33 PM
#3

han har börjat lugna ner sig nu och den tidigare fisken som jag skrivit om har jag nu fått avliva då den blivit mer sjuk och fick vitepricksjukan tråkigt nog.


ellenlexen

Draken
4/14/21, 11:47 AM
#4

#3: Fick han vita pricksjukan, så måste hela akvariumet där han gick medicineras. Vita prick är mycket smittsamt.

Höj temperaturen ett par grader och köp medel mot vita prick, medlet finns i de flesta välsorterade djurbutiker.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

elleeen
4/14/21, 10:06 PM
#5

Hade redan medicin hemma som vi hällde i direkt, ingen fisk är smittad eftersom vi märkte det så tidigt men tack så mycket för tipset. Mina svärdbärar hannar jag hade i mitt andra akvarium fick vita pricksjukan och smittade ner mina kardinaltetror. Alla smittade tetror dog och de sjuka svärdbärarna fick jag avliva. Hällde sedan i medicin mot vitapricksjukan direkt då smittan försvann.


ellenlexen

Draken
4/16/21, 12:29 PM
#6

#5: Vad bra, då han det inte böja sprida sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: