Annons:
Läst 159 ggr
Mateoz
2021-04-08 19:07

Det lilla räkprojektet

Hallå folket!

Efter ett alltför långt uppehåll från mitt håll i denna trevliga sajt har jag nu äntligen hittat tillbaka till forumet. Mitt allra senaste projekt har varit att starta ett litet nano jag hade till övers med andra prylar som jag samlat på mig under åren. Målet är att hålla ett gäng körsbärsräkor och förhoppningsvis odla upp en fin större stam på längre sikt.

Är ett stort fan av att hålla saker och ting så enkelt som möjligt och därför kör jag en väldigt basic setup med ett hemmagjort luftfilter, rådasand som substrat, några enklare växter och en gammal Kina-belysning. Förhoppningsvis lär det räcka för körsbären :). Karet som används är på 28 liter (40x24x29) och som hardscape används gamla stenar jag plockat ett x-antal år sedan.

För att fuska med incyklingen litegranna användes ca 60% vatten från ett av mina redan inkörda akvarier och "inkört" filtermedia. Det borde då endast räcka med att vänta tills rätt temp satts in och sedan tillsätta de små liven.

Tänkte även att jag slänger upp några bilder från uppstarten idag.

Annons:
Mateoz
2021-04-08 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Började med att rengöra akvariet och applicera bakgrund. Tänkte testa något nytt så hade fönsterfilm med mönster, vilket också dimmade bakgrunden lite vilket jag hittills tyckte blev helt okej. Har ändå nästan alltid kört svart bakgrund tidigare så är trevligt med lite omväxling.

Mateoz
2021-04-08 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Hädanefter sattes akvariet på plats i en lagerhylla från jula. Den bör klara 175 kg/hyllplan så vikten lär inte vara ett problem. Aja vi lär ju märka om den ger vika någon dag…. 😅

Sedan vart det att dra igång med enkel scape där målet är att ha det ganska öppet så att räkorna kan synas någorlunda. Det blev inte jättebra men det får duga. Förhoppningsvis blir det finare när det klarnat och växterna gosat till sig lite.

5ara
2021-04-09 11:18
#3

Ser fint ut och det ska bli kul att följa ditt projekt! 😀

Mateoz
2021-04-09 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tackar! Hittade en privatperson med väldigt fina räkor i närområdet så det blev att slå till. Ett härligt gäng red sakura akklimerades igår kväll och de verkar må fint hittills :) Har endast en bild från i inkoppningen som jag kan bjuda på änsålänge, så får vi hoppas på bättre bilder när jag kommer hem.

Draken
2021-04-10 12:33
#5

Hoppas inkoppningen gick bra och att de trivs :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: