De flesta friska fiskar i gott hull klarar en vecka utan mat, jag skulle vara mer orolig över vattenkvalitet och syresättning i det lilla akvariet. Ett så litet bör vattnet bytas i minst 2ggr per vecka.
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Det skulle nog vara bra om du har någon vän som kan hjälpa till och mata och kolla till akvariet en gång mitt i veckan. Känns oschysst att lämna fisken utan mat om den är van att få mat varje dag. Visst överlever den en vecka men hur den mår är en annan sak.
Jag skulle också oroa mig över vattnet, hur ofta byter du vatten i normala fall?
Kan bli svårt med vattenbyten. 20 liter är i minsta laget, och det krävs vattenbyten 2 ggr i veckan skulle jag tro.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Det är inga problem att lämna den 1 vecka utan mat och vattenbyte 2 gånger i veckan till en ensam kamphane i ett 20l är overkill.
Vattenbyte 1 varannan vecka räcker gott och väl, beroende på vad det är för pump så skulle jag nog ta bort den.
Ett innerfilter är rätt överflödigt med så lite belastning, växterna klarar lätt av att avlasta det.
#4: 20 liter är för litet, även för en Kampfisk. Och vattenbyte skall man göra oavsett om det är låg belastning inte. Vattenbyte varannan vecka i ett 20 liters akvarium är inte okej.
Ju mindre volym ju fortare blir det smutsigt och dåliga värden.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#4: jag håller inte alls med. Tycker det är arrogant att bara lämna fisken i ett akvarium där man är medveten om att vattnet kan bli ett problem och där själva karets storlek redan från början är ett gränsfall.

#5 och #6 Jag håller med om att 20 liter utrymmemässigt är litet även för Kampfisk då man brukar säga 30 liter som minst.
Men fortfarande vattenkvalitet mässigt så räcker 1 gång varannan vecka gott och väl.
Hur mycket värderna i ett akvarium ändras är helt beroende på belastning kontrat avlastning, själva storleken på akvariet i sig har ingen som helst betydelse.
Ett överbelastat 500 liters kan gå åt skogen lika snabbt som ett lika överbelastat 10 liters.
#7: Håller inte med. Ju mindre akvarium ju oftare vattenbyten.
Jag har just nu 5 akvarium igång. Mitt stora på 650 liter behöver jag inte byta vatten så ofta i, men där står en FX6 samt ett innerfilter som stödfilter på 1200l/h som filtrerar. Byter kanske vatten 1 ggr i månaden där.
Juwel trigon 350 byter jag varje vecka, men där har jag också slöjstjärtar som grisar ner ganska ordentligt.
Sen har jag en ställning med 3 120 liters akvarium, i 2 av dem, byter jag varje vecka, men i det tredje som är avdelat på mitten byter jag 2 ggr i veckan. I det avdelade akvariumet har jag en kampfiskhanne på ena sidan och 3 Guppy (1 hane och 2 honor) på andra sidan.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-04-11, 11:43 av Draknästets_Reptiler
#8: nu avviker jag från tråden lite, men hur har du avdelat ditt akvarium? Använde du en glasskiva och akvariesilikon? Är det olika filter till de båda delarna?
#9: har delat av med en frostad plastskiva som jag har siliconat fast i mitten. En nanopump pr sida :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI