Annons:
Läst 410 ggr
M
3/13/21, 3:21 PM

Akvariepump.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har nyligen skaffat en litet akvarium på bara 25 l. Enligt zoo-affären kunde jag då ha endera en Kampfisk eller fyra st gröna neontetror.
Häromdagen bytte jag 1/3 av vattnet samt tillsatte salt o nån vätska som skulle vara bra för vattnet(se bilden).
För ett par dagar sen så dog alla fyra neontetrorna.(Kanske inte berodde på vattenbytet).
Hörde, av en som inte sett mitt akvarium, att det ev. kunde bero på syrebrist, då pumpen kanske sitter för lågt o ska upp mer mot ytan för att få in mer syre i vattnet.
Röret (se bilden), som sticker ut , finns det hål i på ovansidan o kan ”böjas” lite upp o ned.
Nån som vet om pumpen sitter rätt el ska upp mot ytan eller om fiskdöden kan ha berott på annat?
Vill skaffa nya fiskar igen.
😊

Annons:
Nephi
3/13/21, 3:32 PM
#1

Välkommen hit!
25L är väldigt litet, gränsfall till litet även till Kampfisk där minimi rekommendationen är 30L.(Kika gärna på månadens fisk för mer info om dem)
Neontetror av alla sorter har inget att göra i så litet på dem är väldigt kvicka och gärna simmar fort längre sträckor 😅
Men det är inte så lätt att veta och butikspersonal har oftast inte full koll på fiskarna och tillbehören dem säljer,

Tycker det ser ut som din pump har ett strilrör, röret ska då sitta precis över vattenytan och strålarna riktas utåt från väggen 😉

Varför skulle du ha i salt? Det är inget man normalt har i vid varje byte, utan mer som en medicin kur mot vissa svampsjukdomar.

Filtermedium behövs bara has i första gången du har i vatten i nystartat akvarium som jag förstått det, men absolut inte ett måste då heller.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 3/13/21, 3:33 PM av Nephi
M
3/13/21, 5:43 PM
#2

#1: Tack för svar.Har förstått att personal på butikerna inte alla ggr kan så mycket.:-/

M
3/13/21, 5:49 PM
#3

#2: Förresten, förstår att 25 l litet,men är det endast Kampfisk du kan rekommendera till akvariet?

Nephi
3/13/21, 5:56 PM
#4

#3: Små snäckor och räkor är nästan vad som passar bäst i ett så litet :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

farido13
3/13/21, 8:39 PM
#5

Om du uppgraderar till ett 50-60liter kar kan du ha fler intressanta fiskar som Platy, Guppy, kanske någon stimfisk, rasboror, osv men inte alla tillsammans utan detta är ett rekommendation på vilka arter du kan ha i så stort kar på 50-60L om du inte har så mycket plats där hemma.

farido13
3/13/21, 8:40 PM
#6

Jag brukar alltid tänka att ju större kar man har ju fler och mer intressantare fiskar kan man ha som man inte kan ha i små akvarier

Annons:
Dagnykatt
3/13/21, 8:43 PM
#7

Hur mycket salt tillsatte du och vilket salt?
Neontetror kan dö plötsligt av stress.

5ara
3/14/21, 9:22 AM
#8

Jag instämmer med övriga; akvariet är i minsta laget för fiskar. Möjligtvis en Kampfisk men även det är på gränsen. Snäckor och eller räkor skulle däremot passa fint 🙂

Hur länge har akvariet varit igång med fiskar i? Om du inte flyttat pumpen borde syrebrist ha märkts på en gång så om fiskarna dog efter ett tag tyder det snarare på något annat problem som nitrit till exempel. Har du några vattentest?

Även jag skulle skippa saltet. Finns inget direkt syfte med det om det inte är för att behandla sjukdom eller liknande.

  • Redigerat 3/14/21, 9:22 AM av 5ara
5ara
3/14/21, 9:24 AM
#9

Som Nephi säger ser det ut att vara ett strilrör och det borde finnas fler små rördelar att sätta ihop så att det kommer upp över ytan.

Edit: tror att den pumpen du har inte har ytterligare rördelar att sätta dit utan det är på modellen som är större så du kan bortse från det här inlägget.

  • Redigerat 3/14/21, 9:35 AM av 5ara
M
3/14/21, 8:26 PM
#10

#8: nej har inte gjort nåt vattentest.Finns att köpa på zooaffärer?
Hade haft igång akvariet ca 2-3 veckor innan de dog.

M
3/14/21, 8:27 PM
#11

#9: ok😊

Nephi
3/14/21, 8:30 PM
#12

#8 Ja, vatten tester finns på dem flesta zooaffärer med akvarium utbud.

Rekommenderar att du väljer dropptester, stickorna är inte like tillförlitliga.
Det är No2 och No3 du främst behöver, även NH3/NH4 (ammoniak) är bra att ha hemma då det oftast är dem värdena som spökar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

M
3/14/21, 8:30 PM
#13

#7: var det en halv tesked el en hel tesked jag hade i vattnet på inrådan av zooaffären.:-x

Annons:
M
3/14/21, 8:32 PM
#14

#12: Stort tack för svaret! :-)

Nephi
3/14/21, 8:36 PM
#15

#14: Ammoniak och Nitrit(No2) är giftigt även i små mängder för fisk och bildas lätt i nystartade akvarium innan dem kommer igång helt.
Nitrat (No3) är inte fullt lika farligt som dem andra två men blir skadligt för fiskarna i större mängder. Så dem tre är väldigt bra att ha koll på 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

M
3/14/21, 11:16 PM
#16

#15: Tack😙

Upp till toppen
Annons: