Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 361 ggr
Sofie.kempe
2021-03-11 19:33

Vanvård eller inte ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! På pizzerian där jag bor har dom ett kar mellan 200-300 liter. Där bor de :

  • 2st koi ca 20-30cm
  • 3st pleco ( 20-40cm)
    *4st fullvuxna röda juvelciklider
    *2st Oscar (15cm)
    *1st knorrmal av någon sort.
    *2st Silverhaj
  • 3st andra ciklider…

Tycker detta kar är för litet för dessa storlekar på fisken.. bifogar en bild

Annons:
Nephi
2021-03-11 19:46
#1

Ser ut som ett Juwel vision eller liknande och det finns i 260L vilket det där ser ut att kunna vara 🤔

Har inte helt koll på dem fiskarna men enligt Zoopet (som brukar ha minsta möjliga marginal på volym) så verkar dem flesta av dem vilja ha betydligt större


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2021-03-11 19:49 av Nephi
Sofie.kempe
2021-03-11 20:49
#2

#1: tycker de med.. den ena plecon och koifisken är stora.. och dom får liksom inte plats.. jag har erbjudit mig att ta dom största fiskarna då föräldrar har damm

5ara
2021-03-11 21:01
#3

Åh, kära nån! Det där ser alldeles för litet ut för flera av fiskarna!

Är ju toppen ifall du har möjlighet att hjälpa till med att ge någon/några ett mer lämpligt hem ♥️

Sofie.kempe
2021-03-11 21:26
#4

#3: tyvärr så bryr sig dom inte om att jag vill hjälpa.. dom tycker att fiskarna mår bra i mitt akvarium.. någon som vet om det går att anmäla eller så?

Nephi
2021-03-11 21:35
#5

#4: Du kan ju testa, det finns ju regler och rekommendationer for fiskhållnig på jordbruksverkets hemsida


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-03-12 12:51
#6

Det är på tok för litet för de flesta fiskarna. Ta kontakt med länsstyrelsen, och rådfråga hur du skall göra. Jag skulle ha anmält.

Oscar skall ha minst 600 liter, Plecon något större. Koien skall väl bo i damm helst, eller åtminstone 500 liter under vinterförvaring.

Silverhajen är jag osäker men jag tror de klarar sig i 260 liter.

Röd juvelciklid kan gå permanent i detta akvarium, men det är en parbildande fisk, så 4 är alldeles för många.

Den som ligger under roten till höger i karet är en gul kinesisk algätare. Den kan vara i karet permanent. men ensam, då de blir riktigt aggressiva mot sina egna.

Svårt att se den som är längst bort till höger men det ser ut att kunna vara en Gäddciklid (Chrenicichla) De flesta behöver större akvarium, men det finns ett par arter som kan vara i 200 + liter. Detta ser dock ut att vara en större modell.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Dagnykatt
2021-03-12 14:48
#7

Nej men usch! Ta kontakt med kommunens tillsynsveterinär eller någon annan kunnig! Sådär får det inte se ut!

Dagnykatt
2021-03-12 14:50
#8

Och jo, man får anmäla! Jag anmälde min lokala akvarieförsäljare för vanvård, bättre att tänka på djuren! Och det går att anmäla anonymt.

Sofie.kempe
2021-03-12 22:24
#9

#8: då ska jag göra de ! Hur gick du tillväga ?

Dagnykatt
2021-03-13 12:49
#10

Tja på min kommuns hemsida finns telefonnummer till dejourerande veterinär, samt tillsynsveterinär. Så jag ringde henne och bad henne göra en inspektion. Annars kan du ju kolla med länsstyrelsen?

Draken
2021-03-14 12:46
#11

#9: Du kan ringa till Länstyrelsen i ditt län och göra en anmälan anonymt. Säg bara till dem att du vill vara anonym.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: