Annons:
Läst 165 ggr
C
3/5/21, 10:29 AM

Extremt smutsigt akvarie

Var på middag hos min sambos föräldrar och fick syn på deras akvarium (200L ish) som var det mest ovårdade kar jag sett i hela mitt liv. Visade sig att dem inte rört det på över 1 år för "det är för mycket jobb?!" erbjöd mig att rengöra det åt det och det ville dem gärna för det skulle vara lättare att hålla efter det då. Åt klart middagen och gjorde ett vattenbyte på 50-60% och rengjorde filtren med det gamla vattnet och det luktade dött och ruttet. Rengjorde såklart glaset före och det var lika grönt som i ett förväxt vivarium. Lät akvariumet gå 1 timme så filtret fick upp det mesta av skiten innan jag gjorde vattenbytet. Skyndade mig ner till djuraffären och fick köpa 6 stycken siamesiska algätare som får vara där i en vecka och äta på algerna som var fler än växterna där.

Om jag rör runt gruset i botten och rengör noga hur länge ligger dem farliga bakterierna kvar i akvariet då innan dem sjunker ner till botten igen? Funderade på att göra en omstart helt av akvariet men det är runt 50 kardinaltetror som är i karet och en (eller 2) annan form av algätare som jag inte plats för i något av mina kar

Annons:
Nephi
3/5/21, 10:41 AM
#1

Det är it e så att du har möjlighet att ta hem akvariumet till dig om dem inte orkar med det? :)
Annars skulle jag nog personligen välja omstart, och då använda bakterieflora från ett av dina stabila akvarium för uppstart. Dem andra kanske har någon annan idé dock 😅

Kanske byta ut gamla pumpen mot en storlek större så den orkar rena lite lite bättre med?

Dem kan bo i en stor Ikea plastback med gamla filtret ungefär en vecka medans du fixar det stora akvariumet 😉

Ett snyggt fixat akvarium med väl planerad inredning och växter ger lite extra motivation till att hålla det snyggt


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

C
3/5/21, 11:20 AM
#2

Jag hade en sån jävla tur så det inte är sant. 2 minuter efter att jag postade så kom det upp ett 100 l akvarium på makretplace för 700 så jag skrev till henne att jag köper det direkt så jag ska hämta det vid 5 tiden idag :D Får ta vatten ifrån mitt main akvarium och lägga ner tetrorna så länge och gör en hel omstart på deras akvarium.

Hur funkar det med att röra om botten med grus förresten? Festade lite för hårt igår så kommer inte på ordet för spikes som kommer om man rör runt i gruset? Vet du hur lång tid det tar innan dem farliga baktierna lägger sig? Har ett 54 L med räkor och växter i som jag hade behövt att rensa när jag ändå ska ta växter ifrån det akvariumet

Nephi
3/5/21, 11:23 AM
#3

Vilken typ av grus är det? :)
Har hon några bottenfiskar som hon vill ha i framtiden?

Jag föredrar nämligen sand över grus då dem
Flesta bottenfiskar önskar det :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
3/6/21, 10:55 AM
#4

#0: Ser att du har fått bra svar från Nephi, och jag kan bara hålla med. Jag skulle köra en omstart.

#2 Ibland skall man ha tur 😁
Hoppas du får ordning på karet, så svärföräldrarna kanske börjar tycka att det är kul att hålla på med akvariumet. Blir ju bättre när man bara behöver göra vattenbyten 1 ggr i veckan eller så.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: