Annons:
Etikettväxter
Läst 184 ggr
farido13
3/1/21, 8:14 PM

Algproblem!

Hej!
Jag börjar märka att mina vallasineror har fått algproblem på toppen, gissar på att dom kallas tråd alger eller nåt som ni ser på bilden och jag får inte det på mina andra växter utan bara dom då som når upp till ytan osv och några är i mitten av höjden så min fråga är då hur löser jag detta problem?

Annons:
farido13
3/1/21, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har ni

Draken
3/2/21, 7:51 AM
#2

Klipp av de drabbade bladen ca 5 cm nedanför där algerna sitter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
3/3/21, 4:38 PM
#3

Har försökt men vill lixom inte ha de enda lösningen så tänkte om man inte kan skaffa nån sorts räka som verkar vara duktkga algätare men tänkte då jag har Scalare så tänkte jag kanske amanoräka eller filter räka typ? Eller

fluffis
3/3/21, 4:59 PM
#4

Filterräka tar inte såna alger, de vill filtrera :) Amanoräkor kan ta dem. Det beror lite på om de är rädda för om det finns stora stygga fiskar, som de blev hos mig, så de mest gömde sig.

farido13
3/3/21, 10:33 PM
#5

Dom enda stora fiskarna jag har är 3 scalarer men dom bryr sig inte om någon fisk förutom ibland på varandra men annars gör dom bara sin grej

5ara
3/4/21, 8:32 AM
#6

Jag skulle inte ha amanos med mina scalarer. Känns som för stor risk att det blir ett dyrt skrovmål 😅

Hur mycket har du ljuset tänt?

Enligt min uppfattning är Vallisnerians äldre blad ganska benägna att drabbas av lite alger. Jag brukar bara nypa av blad som inte är så fina nere vid gruset/sanden.

Siamesiska algätare städar hos mig bort liknande alger väldigt bra men då gäller det att man har plats för dom så klart…

Annons:
farido13
3/4/21, 2:35 PM
#7

Jo jag tänkte ändå att det kanske blir ett problem då mina är rätt stora men Bill inte riskera att förlora räkorna haha, jag brukar ha ljuset tänt ungefär 7-8h typ, från när jag vaknar så tänder jag karet för att ge dom mat då det är mitt ansvar så hinner inte familjen det själv 😅 siames algätare kommer jag tyvärr inte ha plats, hade jag haft ett större kar då skulle jag ha köpt :(

farido13
3/4/21, 2:35 PM
#8

Får bara klippa av topparna där det är alger haha

farido13
3/4/21, 2:36 PM
#9

Men vet ni annars några högväxande växter? Då mitt kar är 65cm hög så tänkte jag vilja ha någon hög växt så tänkte om ni vet några bra och fina växter som även inte växer långsamt som anubis

Upp till toppen
Annons: