Projekt akvarieställning.
Står i startgroparna för att börja planera och ställa upp en akvarieställning som kommer innehålla 6 olika akvarium på ca. 50-60 liter vardera.
Jag har redan nu 2 akvarium som står tomma och som är 120 liter vardera. Dessa två skall jag dela av på mitten , så det blir två olika sidor. Jag letar efter ett till med ungefär samma mått och storlek, det kommer också delas av på samma sätt.
Jag har inte bestämt mig om jag skall bygga egen ställning eller om jag skall försöka få tag på en hylla eller liknande som är färdigbyggd. Har 2 hyllor från Jula som jag har terrarium på, och de hyllorna är stabila. Varje hyllplan håller för 175 kg vardera.Kommer eventuellt att köpa en till sånn.
Jag kommer ha sandbotten i alla delarna, samt rötter och mycket växter. Har inte riktigt bestämt mig vad jag skall ha för invånare, men det kommer eventuellt bli kampfiskhannar i 2 av avdelningarna, om jag hittar några fina. Funderar även på om jag skall lämna det ena karet odelat och ha några kampfiskhonor i det, har inte bestämt mig än ;)
Posthornsnäckor i olika färger kommer jag ha åtskilda och eventuellt färgodla. Tänkte försöka få tag på lika många olika färger som jag har avdelningar :)
Detta är ett projekt som kommer gå över lite tid, då jag måste fixa hem alla grejor. Som det ser ut idag, så har jag endast 2 akvarium och 3 stora rötter, som jag skall kapa, hemma.
Jag kommer dokumentera under tiden jag håller på.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-02-22, 14:54 av Draknästets_Reptiler
Det här blir kul att följa 😁
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Wow!!! Vilket drömprojekt 🤩 ska bli jättekul att följa 👏
Spännande projekt! Gör du det själv eller hjälps ni åt i familjen?

Spännande! Ser fram emot att se hur det blir! Kanske olika färger av räkor också i de olika avdelningarna? Kanske i samma tema som posthornen? (röd posthorn med röda räkor, blå med blå räkor tex). Även nån passande småfisk i samma färg ;) Så blir det som olika färgteman i dem!
Är själv lite sugen på att avdela mitt 80 liters kar så jag kan färgsortera mina posthorn och räkor bättre men hade helst velat ha avdelat med något vattnet kan ta sig igenom (så jag kan fortsätta köra med enbart mitt stora ytterfilter) men vet inte hur jag ska få till det så inte småräkor och snäckor tar sig emellan (och då behöver jag även hitta nya hem åt barberna som går där nu).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 #2 🙂 Jag hoppas att det skall bli bra.
#3 maken brukar hjälpa till med det tekniska, jag är teknisk idiot ;) Han brukar också hjälpa till med de tyngsta lyften, annars gör jag det själv.
Jag blir arbetselak när det gäller sånt här, så de vill helst inte vara i samma rum som jag håller på ;)
#4 Ja har funderat på räkor, men jag brukar inte lyckas med dem, så de har aldrig fastnat hos mig 😊
Jag kommer avdela med plexiglas. Om det blir kampfiskar i avdelningarna kommer jag dela av med mörkt plexiglas eller annat mörkt material som tål vatten,
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI